به گزارش اکوایران، محمدباقر قالیباف که در انتخاب دوره پیشین مجلس، با 1 میلیون و 265 هزار و 287 توانسته بود به عنوان نفر اول تهران وارد بهارستان شود، در این انتخابات در حوزه انتخابیه تهران چهارم شده است و این تنزل او در کسب آرا، شائبه از دست دادن صندلی ریاست مجلس شورای اسلامی در دوره دوازدهم را مطرح کرده است.

خبر مرتبط
ناکامان نامدار چهلمین انتخابات پس از انقلاب

اکوایران: جمعه چهلمین انتخابات کشور (دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری) پس از انقلاب برگزار شد. در این گزارش نگاهی انداختیم به داستان رای نیاوردن و ناکامی چهره‌های شاخص.

قالیباف که در انتخابات 96 ریاست جمهوری به نفع ابراهیم رئیسی کناره‌گیری کرد بود، در مجلس یازدهم -از 8 خرداد ماه 1399- ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت. حال باید دید با روی کار آمدن مجلس دوازدهم تکلیف کرسی ریاست بهارستان چه می‌شود؛ آیا قالیباف می‌تواند در مقام ریاست مجلس ابقا شود یا خیر؟

photo_2024-03-04_14-18-32

در ادامه این گزارش به میزان ریاست روسای پیشین مجلس شورای اسلامی، از هاشمی تا لاریجانی نگاهی می‌اندازیم.

علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی

اکبر هاشمی رفسنجانی که در دوره‌های اول و دوم مجلس با اکثریت آرا از تهران راهی مجلس شد به مدت 9 سال ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده داشت.

هاشمی رفسنجانی با 1 میلیون و 891 هزار و 264 رای رکوردار بیشترین میزان کسب آرای مردمی برای ورود به مجلس است.

او از 29 تیر 1359 تا 24 مرداد 1368 (مجلس اول، مجلس دوم و یکسال از مجلس سوم) منصب‌دار این جایگاه بود.

مهدی کروبی

در دوره سوم مجلس شورای اسلامی پس از شروع به کار دولت پنجم به ریاست هاشمی رفسنجانی، مهدی کروبی به ریاست قوه مقننه رسید و تا پایان مجلس سوم (6 خرداد 1371) عهده‌دار این منصب بود. کروبی در مجلس ششم نیز ریاست مجلس را دوباره برعهده داشت. او در مجموع 7 سال در مقام رییس مجلس فعالیت کرد.

علی‌اکبر ناطق نوری

ناطق نوری دو دوره متوالی در مجلس‌های چهارم و پنجم از 12 خرداد 1371 تا 4 خرداد 1379 به مدت 8 سال رییس مجلس شورای اسلامی بود. او همچنین در دوره پنجم مجلس، به عنوان نفر اول از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر وارد مجلس شد.

غلامعلی حدادعادل

غلامعلی حدادعادل که نخستین غیرروحانی است که بر کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی نشسته است، در دوره هفتم مجلس منصب‌دار این جایگاه بوده است.

حدادعادل از جهت دفعات تکرار رای اول بودنش در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر رکورددار است. این البته در حالی است که او در بهترین حالت نیز کم‌تر از هاشمی دور دوم و سوم، محمدرضا خاتمی دور ششم، عارف دور دهم و قالیباف دور یازدهم رای آورده است. حدادعادل در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم به عنوان نفر اول از پایتخت راهی مجلس شده است.

علی لاریجانی

طولانی‌ترین زمان ریاست بر مجلس متعلق به علی لاریجانی است. او از 12 خرداد 1387 تا 31 اردیبهشت 1399 (مجلس هشتم، مجلس نهم و مجلس دهم) به مدت 12 سال کرسی ریاست بهارستان را در اختیار داشت.

photo_2024-03-04_13-09-55