به گزارش اکوایران، پس از آن که نیروی دریایی آمریکا سه قایق حوثی‌های یمن را منهدم ساخت، ایران یک کشتی جنگی به دریای سرخ اعزام کرد. این مسئله دلالت بر تشدید تنش‌ها در منطقه داشته و برنامه‌های واشنگتن برای یکی از مهم‌ترین مسیرهای ترانزیتی دریایی را پیچیده می‌کند.

به نوشته بلومبرگ، رسانه‌های دولتی ایران بدون ارائه اطلاعات بیشتر در مورد مأموریت یک کشتی ایرانی، اعلام کردند که ناوشکن البرز در روز دوشنبه از تنگه باب‌المندب (تنگه‌ای باریک بین دریای سرخ و خلیج عدن) عبور کرد.

ورود ایران به دریای سرخ، آن هم تنها یک روز پس از درگیری ایالات متحده و قایق‌های یمنی، حکایت از جدی بودن وضعیت بسیار ناپایدار این گذرگاه آبی دارد که حدود ۱۲ درصد از تجارت جهانی از آن می‌گذرد. این اقدام می‌تواند به عنوان چالشی برای گروه ضربت دریایی به رهبری ایالات متحده تلقی شود که ماه گذشته برای متوقف‌کردن حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری تشکیل شد.

هم‌چنین، در پی کشته‌شدن چند تن از نیروهای حوثی توسط نیروهای آمریکایی، هیئتی از این گروه با مقامات تهران دیدار کرد.

از ماه نوامبر، حوثی‌ها در حمایت از غزه و در تلاش برای پایان‌دادن به حمله اسرائیل به این منطقه، حملات علیه کشتی‌هایی که به سمت سرزمین‌های اشغالی در حرکت بوده یا متعلق اسرائیلی‌ها هستند را آغاز کرد.

به گفته پنتاگون، تنها طی یک ماه، حوثی‌ها یک کشتی کانتینری را توقیف کرده و با بیش از ۱۰۰ حمله پهپادی و موشکی بالستیک، ۱۰ کشتی تجاری متعلق به بیش از ۳۵ کشور مختلف را هدف قرار دادند.

عملیات نگهبان سعادت، با مشارکت نیروی دریایی ایالات متحده و ۹ کشور دیگر، از ۱۹ دسامبر وارد عمل شد و روز یکشنبه درگیری شدیدی با یمنی‌ها داشت.

به ادعای ارتش آمریکا، در حالی که حوثی‌ها با چهار قایق تندرو تلاش می‌کردند سوار یک کشتی تجاری متعلق به شرکت دانمارکی مرسک شوند، هلیکوپترهای سوار بر دو ناوشکن آمریکایی به تماس اضطراری کشتی پاسخ داد. رزمنده‌های حوثی هشدارهای شفاهی را نادیده گرفته و به سمت بالگردها شلیک کردند. در این درگیری، سه قایق یمنی غرق شده و قایق چهارمی نیز گریخت.

این دومین حمله بزرگ حوثی‌ها در کمتر از ۲۴ ساعت بود. پیش از آن دانمارک اعلام کرده بود یک ناوچه را برای پیوستن به ائتلاف دریایی نگهبان سعادت اعزام می‌کند.

ایالات متحده ایران را به «دست‌داشتن» در حملات حوثی‌ها متهم کرده است. ادعایی که تهران آن را رد می‌کند.

یحیی سریع، سخنگوی حوثی‌ها با تأیید این حادثه گفت ۱۰ تن از رزمندگان این گروه کشته و مفقود شده‌اند. او از یمنی‌ها، عرب‌ها و مسلمانان خواست برای مقابله با تشدید تنش‌ها توسط آمریکا برای همه گزینه‌ها آماده باشند.

نمایش قدرت ایران در دریای سرخ با سفر محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش حوثی و مذاکره‌کننده ارشد به تهران همزمان شد. به گزارش نور نیوز، او در روز دوشنبه و پس از گفتگو با علی اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با مقامات وزارت خارجه این کشور دیدار و گفتگو کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در روز یکشنبه و پس از گفتگوی تلفنی با دیوید کامرون، وزیر امور خارجه انگلیس که از ایران خواسته حوثی‌ها را مهار کند، استانداردهای دوگانه آمریکا و برخی دولت‌های غربی را محکوم کرد. امیرعبداللهیان گفت: «نمی‌توان به اسرائیل اجازه کشتار زنان و کودکان و نسل‌کشی در غزه و آتش‌زدن منطقه را داد، اما از طرف دیگر، توقف کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ را به خطر انداختن امنیت این آبراه اقتصادی تلقی کنید».