به گزارش اکوایران، تراک‌نِت، استارت‌آپ حمل‌ونقل هوشمند اسرائیلی برای جایگزین‌کردن انتقال کالا از بنادر دبی، به دنبال تسهیل مسیر زمینی از طریق عربستان سعودی و اردن به بندر حیفا اسرائیل است.

به نوشته تایمز اسرائیل، برای دورزدن آبراه دریای سرخ که در حال حاضر هدف حملات متعدد حوثی‌های یمن قرار دارد، شرکت تراک‌نِت در این ماه توافقنامه‌هایی را برای تسهیل مسیر تجارت زمینی انتقال کالا از خلیج فارس و از طریق عربستان سعودی و اردن به اسرائیل منعقد کرده است.

در اوایل این ماه، تراک‌نت قرارداد همکاری با Puretrans FZCO، شرکت حمل‌ونقل هوشمند اماراتی و DP World، شرکت بندری مستقر در دوبی امضا کرد. این توافقنامه به منظور تسهیل حمل‌ونقل بار به وسیله کامیون‌ها در مسیر زمینی دوطرفه است که بنادر دبی یا بحرین را به هم متصل کرده و با عبور از عربستان سعودی و اردن به بندر حیفا و همچنین مصر می‌رسد؛ جایی که محموله می‌تواند به اروپا ارسال شود.

روز یکشنبه، تراک‌نت یادداشت تفاهم مشابهی با WWCS، شرکت خدمات لجستیکی مستقر در اسکندریه امضا کرد که به عنوان آژانسی برای مدیریت حمل‌ونقل کانتینری از بنادر و خدمات به بازار مصر فعالیت می‌کند. این همکاری امکان استفاده از گذرگاه‌های مرزی سرزمین‌های اشغالی را برای انتقال زمینی کالا از بندر دبی و از طریق عربستان سعودی و اردن به سرزمین‌های اشغالی می‌دهد.

حنان فریدمن، بنیانگذار تراک‌نت گفت: «این هفته، ساخت مسیری زمینی که امارات متحده عربی را به اسرائیل و مصر متصل می‌کند، تکمیل کردیم». آزمایش خط حمل‌ونقل زمینی برای کامیون‌ها از بنادر دبی به اسرائیل در هفته‌های اخیر ادامه دارد.

توافقات همکاری برای ایجاد مسیر زمینی جایگزین در حالی صورت می‌گیرد که از زمان آغاز جنگ غزه، حوثی‌های یمن حملات موشکی و پهپادی علیه کشتی‌های تجاری با مالکیت اسرائیل یا عازم یکی از بنادر سرزمین‌های اشغالی انجام داده‌اند.

اکثر حملات آن‌ها نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند و بسیاری از آن‌ها رهگیری شده‌اند، اما تهدید مداوم باعث شده شرکت‌های بزرگ کشتیرانی جهان، از جمله مرسک دانمارک و شرکت کشتیرانی آلمانی Hapag-Lloyd، و همچنین غول نفتی بریتیش‌پترولیوم، عبور کشتی‌های خود از طریق دریای سرخ و کانال سوئز را به طور موقت متوقف کنند.

در عوض، کشتی‌های کانتینری به مقصد اسرائیل، به مسیر طولانی‌تری اطراف آفریقا و دماغه امید نیک تغییر مسیر داده که باعث شده زمان حمل کالا دو تا چهار هفته افزایش یافته و هزینه هر کشتی را تا سقف ۱ میلیون دلار افزایش یابد. این بدان معناست که از زمان شروع جنگ، کشتی‌هایی که به سمت سرزمین‌های اشغالی حرکت می‌کنند، هزینه حمل‌ونقل بیشتری متحمل شده، زیرا مجبورند حق بیمه اضافی برای ریسک حملات حوثی‌ها که توسط شرکت‌های بیمه دریایی اخذ می‌شود را بپردازند.

فریدمن گفت: «این مسیر جایگزین کانال سوئز نبوده، بلکه راهی سریع و تکمیلی است که برای دورزدن تهدید حوثی‌ها در دریای سرخ و در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرد و زمان انتقال محموله‌ها را ۱۰ روز کاهش می‌دهد. زمان ترانزیت محموله‌های کانتینری که از بنادر دوبی یا ابوظبی به بندر حیفا می‌آیند حدود دو هفته است؛ در حالی که تخلیه و قراردادن محموله با کامیون‌ها از طریق مسیر زمینی چهار روز طول می‌کشد».

تراک‌نت می‌گوید که انتظار می‌رود مسیر زمینی که تأییدیه‌های لازم را از وزارت دفاع اسرائیل و مقامات اسرائیلی دریافت کرده، موجب صرفه‌جویی در ۸۰ درصد از زمان مسیر دریایی شود. همچنین به دلیل هزینه‌های فعلی بالای بیمه که از شرکت‌های کشتیرانی دریافت می‌شود نیز هزینه کمتری خواهد داشت.