به گزارش اکوایران، علی‌رغم پیوستن کشورهای بیشتری به  مأموریت دریایی بین‌المللی که مدعی محافظت از کشتی‌ها در آبراه حیاتی دریای سرخ است -معروف به عملیات نگهبان سعادت- فرمانده ارشد نیروی دریایی ایالات متحده در خاورمیانه می‌گوید که حوثی‌های یمن هیچ نشانه‌ای از پایان‌دادن به حملات «بی‌پروای» خود علیه کشتی‌های تجاری نشان ندادند.

برد کوپر،  فرمانده ناوگان پنجم دریایی ایالات متحده در خاورمیانه، در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس گفت که از زمان اعلام عملیات نگهبان سعادت در بیش از ۱۰ روز پیش، ۱۲۰۰ کشتی تجاری از مسیر دریای سرخ سفر کرده و هیچ یک مورد حمله پهپادی یا موشکی قرار نگرفته، اگرچه ارتش ایالات متحده آمریکا اعلام کرده که در اواخر روز شنبه، یک کشتی مورد اصابت موشک قرار گرفت.

کوپر در اوایل همان روز گفته بود که انتظار می‌رود کشورهای بیش‌تری به این مأموریت بپیوندند. دانمارک آخرین کشوری بود که روز جمعه اعلام کرد قصد دارد یک ناوچه را به این مأموریت اعزام کند. لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در جریان بازدید خود از ناوگان پنجم نیروی دریایی که در بحرین مستقر است، با اعلام این خبر ادعا کرد: «این چالشی بین‌المللی بوده که نیازمند اقدام جمعی است».

ارتش آمریکا در روز شنبه اعلام کرد پس از اینکه یک کشتی کانتینری متعلق به شرکت مرسک در دریای سرخ گزارش داد که مورد اصابت موشک قرار گرفته، دو موشک بالستیک ضدکشتی که به سمت این کشتی شلیک شده بود را سرنگون کرد. بر اساس بیانیه فرماندهی مرکزی ایالات متحده، دو ناوشکن نیروی دریایی به درخواست کمک پاسخ دادند. فرماندهی مرکزی ادعا کرده: «ساعاتی بعد، چهار قایق حوثی‌ها به سمت همان کشتی شلیک کرده و سعی داشتند سوار آن شوند». فرماندهی مرکزی افزود که نیروهای آمریکایی سوار بر دو هلیکوپتر به تماس کمک پاسخ داده و قبل از غرق‌کردن سه شناور حوثی و کشتن خدمه آن‌ها، مورد شلیک نیروهای یمنی قرار گرفت. قایق چهارم از منطقه گریخت.

کوپر گفت که از زمان شروع عملیات، حوثی‌ها استفاده از موشک‌های بالستیک ضدکشتی را افزایش داده‌اند. او افزود: «برای ما واضح است که به احتمال زیاد، حملات بی‌پروای حوثی‌ها ادامه خواهند داشت».