به گزارش اکوایران، بر اساس داده‌های جدید صنعت کشتیرانی کانتینری، نیمی از ناوگان این کشتی‌ها که به طور منظم از دریای سرخ و کانال سوئز عبور می‌کردند، اکنون به دلیل تهدید حملات از مسیر دیگری می‌روند.

به نوشته بلومبرگ، آمار گردآوری‌شده توسط شرکت فلکسپورت نشان می‌دهد که ۲۹۹ کشتی با ظرفیت ترکیبی حمل ۴.۳ میلیون کانتینر یا تغییر مسیر داده یا قصد چنین کاری را دارند. این تقریباً دو برابر عدد یک هفته پیش بوده و معادل حدود ۱۸ درصد ظرفیت جهانی است.

طبق گفته فلکسپورت، سفرهای تغییریافته بین آسیا و اروپا به اطراف آفریقا می‌تواند ۲۵ درصد بیشتر از مسیر میانبر کانال سوئز طول بکشد. این سفرها پرهزینه‌تر بوده و در صورت ادامه سفرهای طولانی‌تر، ممکن است به قیمت‌های بالاتر برای مصرف‌کنندگان منجر شوند.

حملات در دریای سرخ توسط حوثی‌های مستقر در یمن انجام می‌شود که می‌گویند برای حمایت از فلسطینی‌ها، کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را هدف قرار می‌دهند. از آنجا که تشدید درگیری‌ها تجارت جهانی را تهدید می‌کند، یک گروه ضربت به رهبری ایالات متحده در تلاش است تا مانع از حملات حوثی‌ها شود.

برخی از کشتی‌ها سعی می‌کنند در ادامه استفاده از مسیر، بی‌طرفی خود را نشان دهند. طبق اطلاعات TankerTrackers.com و داده‌های ردیابی کشتی که توسط بلومبرگ گردآوری شده است، دو کشتی کانتینری و یک نفتکش در حال حاضر از آبراه عبور می‌کنند و عدم ارتباط با اسرائیل را اعلام کرده‌اند. هر سه قبلاً در روسیه حضور داشتند.

روند آمارهای فلکسپورت منعکس‌کننده آمار جداگانه دیگری است که توسط یک شرکت حمل‌و‌نقل سوئیسی انجام شده که تا روز چهارشنبه، نشان می‌دهد ۳۶۴ کشتی با ظرفیت ۵ میلیون واحد کانتینری ۲۰ فوتی در حال تغییر مسیر به آفریقا هستند. در ۲۲ دسامبر این رقم ۳۱۴ کشتی بود.

این ارقام ابعاد افزایش اختلالات دریایی را پس از انجام بیش از ۱۰۰ حمله حوثی‌ها علیه کشتی‌های تجاری در ماه گذشته نشان می‌دهد.

بر اساس تجزیه‌وتحلیل فلکسپورت از داده‌های آلفالینر، تا روز چهارشنبه، ۱۵ کشتی کانتینری یا در مسیر حرکت قدیمی خود باقی مانده یا اخیراً از تصمیم خود مبنی بر تغییر مسیر منصرف شده‌اند.

شرکت مِرسک، دومین شرکت کشتیرانی کانتینری جهان گفت که در حال آماده‌شدن برای از سرگیری ترانزیت از راه دریای سرخ است.

بر اساس داده‌های تحقیقاتی کلارکسونز که روز پنجشنبه منتشر شد، ورود کشتی‌ها به خلیج عدن بین ۲۲ تا ۲۶ دسامبر در مقایسه با میانگین نیمه اول ماه، به میزان ۴۰ درصد کاهش یافته است. ورود کشتی‌های کانتینری ۸۷ درصد، تانکرهای گاز حدود ۳۰ درصد و حامل‌های خودرو حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است.

به گفته کلارکسونز، ترانزیت کانال سوئز نیز وضعیت مشابهی دارد بین ۲۲ تا ۲۶ دسامبر، حدود ۴۵ درصد کاهش را تجربه کرده است.

انحرافات به نوک جنوبی آفریقا باعث فشار به ظرفیت حمل‌ونقل و افزایش نرخ آن شده است. فلکسپورت گفت که به دلیل انحراف از مسیر سوئز و خشکسالی که ترافیک دریایی از طریق کانال پاناما را محدود کرده، بدترین سناریو کاهش ۲۰ درصدی ظرفیت جهانی است.

بلومبرگ اکونومیکس می‌گوید اگرچه ایالات متحده و شرکای آن با موفقیت بخش بزرگی از این حملات را رهگیری کرده‌اند، چنین استراتژی دفاعی گران بوده و خطرات همچنان بیمه حمل‌ونقل را بیشتر می‌کند.

جرارد پیپو، تحلیلگر ارشد ژئواکونومیک در بلومبرگ اکونومیکس گفت: «در حالی که ائتلاف به رهبری ایالات متحده ممکن است از نظر نظامی موفق به نظر برسد، ممکن است برای شرکت‌های بزرگ کشتیرانی برای از سرگیری ترانزیت دریای سرخ کافی نباشد. هرچه حملات حوثی‌ها بیشتر ادامه داشته باشد، فشار بیشتری بر آمریکا برای حمله به یمن خواهد آمد که خطر تشدید تنش منطقه‌ای را به دنبال دارد».