به گزارش اکوایران، برخی منابع عبری مدعی شده‌اند اسرائیل قصد دارد در یک طرح چالش‌برانگیز و جاه‌طلبانه به بهانه رفع یک تهدید امنیتی محسوس، به طور دائم همه کارگران فلسطینی را با کارگران خارجی جایگزین کند.

به نوشته تایمز اسرائیل، از 7 اکتبر و پس از حمله حماس، هزاران کارگر ساختمانی و کشاورزی از کرانه باختری از ورود به اسرائیل منع شده‌اند. ادعا شده که حماس بخشی از اطلاعات خود را برای حمله از ساکنان غزه که مجوز کار در اسرائیل را داشتند جمع آوری کرده است.

رسانه‌های اسرائیلی مدعیند برای جلوگیری از تکرار احتمالی این اتفاق در کرانه باختری، که این رژیم قصد ندارد پس از جنگ جاری به کارگران فلسطینی اجازه بازگشت بدهد.

طبق برنامه گزارش شده توسط وزارتخانه‌های دارایی، کشور و کار، اسرائیل 25500 کارگر از سریلانکا، 20000 نفر از چین، 17000 نفر از هند، 13000 نفر از تایلند و 6000 نفر از مولداوی را جذب می‌کند. در این گزارش آمده است که در برخی موارد، این امر مستلزم امضای قراردادهای جدید با کشورهای درگیر است و کار دیپلماتیک برای پیشبرد این قراردادها در حال انجام است.

علاوه بر این، کابینه قصد دارد اسرائیلی‌ها را برای کار در ساخت و ساز و کشاورزی و همچنین ترویج فناوری‌هایی که می‌تواند تعداد کارمندان مورد نیاز در این زمینه‌ها را کاهش دهد، تشویق کند.

گفته می‌شود که این طرح توسط وزیر دارایی بزالل اسموتریچ تایید شده است و کابینه وزیران اقتصادی قرار است تا دو هفته دیگر درباره آن بحث کند و پس از آن با رای دولت به تصویب برسد.