به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه وارد پکن شد تا با شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین در یک سفر مهم با هدف نشان دادن اعتماد و مشارکت «بدون محدودیت» بین کشورها، حتی در حالی که جنگ در اوکراین ادامه دارد، دیدار کند.

به گفته رویترز، بر اساس تصاویر ویدئویی رویترز، پوتین و همراهانش در دومین سفر خود به خارج از روسیه پس از صدور حکم بازداشت دادگاه بین المللی کیفری مستقر در لاهه در ماه مارس، صبح روز سه شنبه به فرودگاه بین‌المللی پایتخت چین، پکن پرواز کردند. وانگ ونتائو وزیر بازرگانی چین از او استقبال کرد.

همچنین این اولین سفر رسمی رئیس کرملین به خارج از اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال جاری، پس از بازدید از قرقیزستان، یکی از جمهوری‌های شوروی سابق، در اوایل ماه است.

دیوان کیفری بین‌المللی که پوتین را به خروج غیرقانونی کودکان از اوکراین متهم می‌کند، 123 کشور عضو دادگاه را موظف می‌کند که در صورت پا گذاشتن پوتین به قلمرو آنها، او را برای محاکمه به لاهه منتقل کنند. نه قرقیزستان و نه چین عضو دیوان کیفری بین‌المللی که برای تعقیب جنایات جنگی تأسیس شده است، نیستند.

شی آخرین بار تنها چند روز پس از صدور حکم، «دوست عزیز» خود را در مسکو دید. در آن زمان، شی از پوتین دعوت کرد تا در سومین همایش «کمربند و جاده» در پکن، یک مجمع همکاری بین‌المللی که توسط رهبر چین حمایت می‌شود، شرکت کند.

رسانه‌های روسی گزارش دادند که پوتین قرار است روز سه‌شنبه در مراسم افتتاحیه رسمی این مجمع که به میزبانی شی‌جین‌پینگ برگزار شد، شرکت کند و با رهبران ویتنام، تایلند، مغولستان و لائوس گفتگو کند.

پوتین به عنوان مهمان ارشد این مجمع، روز چهارشنبه پس از شی صحبت خواهد کرد و در اواخر همان روز با رئیس جمهور چین برای گفتگوهای دوجانبه دیدار خواهد کرد.

پکن انتقاد غرب از شراکت خود با مسکو را رد کرده است، حتی در شرایطی که جنگ در اوکراین هیچ نشانه‌ای از توقف نشان نداده است، و اصرار دارد که روابط آنها هنجارهای بین‌المللی را نقض نمی‌کند و چین حق دارد با هر کشوری که انتخاب کند، همکاری کند.

پوتین آخرین بار در فوریه 2022 برای بازی های المپیک زمستانی پکن از چین بازدید کرد، زمانی که روسیه و چین چند روز قبل از اعزام ده ها هزار نیرو به اوکراین توسط رئیس جمهور روسیه، شراکت "بدون محدودیت" را اعلام کردند.

این سومین حضور پوتین در مجمع کمربند و جاده است که تا چهارشنبه ادامه دارد. او در دو اجلاس قبلی در سال های 2017 و 2019 شرکت کرد.

این مجمع بر ابتکار «کمربند و جاده» متمرکز است، طرح بزرگی که یک دهه پیش توسط شی آغاز شد و او امیدوار است که زیرساخت‌های جهانی و شبکه‌های انرژی ایجاد کند که آسیا را از طریق مسیرهای زمینی و دریایی به آفریقا و اروپا متصل می‌کند.

پوتین این ابتکار را ستوده و گفته است که این سکویی برای همکاری بین‌المللی است که در آن «هیچ کس چیزی را به دیگران تحمیل نمی کند.»

از زمان آغاز جنگ اوکراین، روسیه روابط خود با چین در زمینه انرژی را به نشانه همکاری اقتصادی آنها تقویت کرده است.

روسیه حدود 2.0 میلیون بشکه در روز نفت به چین صادر می‌کند که بیش از یک سوم کل صادرات نفت خام این کشور است. مسکو همچنین قصد دارد دومین خط لوله گاز طبیعی به چین را بسازد.

در حالی که روسای غول‌های نفت و گاز روسیه روس نفت و گازپروم بخشی از هیئت مسافرتی پوتین خواهند بود، نمی‌توان انتظار معامله جدیدی در زمینه انرژی داشت.

به گفته کرملین، این سفر یک سفر «دوجانبه تمام عیار» نیست، بلکه سفری است که در حاشیه یک کنفرانس بین المللی انجام شده است.