به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، این هفته در چین با شی‌جین‌پینگ دیدار خواهد کرد تا مشارکتی را که بین بزرگترین رقبای استراتژیک ایالات‌متحده ایجاد شده است، عمیق‌تر کند.

به گفته رویترز، پوتین در 17 تا 18 اکتبر در مجمع کمربند و جاده در پکن شرکت خواهد کرد که اولین سفر او به خارج از اتحاد جماهیر‌شوروی سابق پس از صدور حکم دادگاه کیفری بین‌المللی مستقر در لاهه برای او در ماه مارس به دلیل تبعید کودکان از اوکراین است.

چین و روسیه در فوریه 2022 زمانی که پوتین چند روز قبل از اعزام ده‌ها هزار نیرو به اوکراین از پکن بازدید کرد، شراکت «بدون محدودیت» را اعلام کردند و سپس روسیه مرگبارترین جنگ زمینی در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را آغاز کرد.

ایالات متحده چین را به عنوان بزرگترین رقیب خود و روسیه را به عنوان بزرگترین تهدید دولت-ملت خود معرفی می‌کند، در حالی که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده استدلال می‌کند که قرن حاضر با یک رقابت وجودی بین دموکراسی‌ها و خودکامگی‌ها تعریف می‌شود.

گراهام آلیسون، استاد دانشگاه هاروارد و دستیار سابق وزیر دفاع در دوره بیل کلینتون، به رویترز گفت: «در یک دهه گذشته، شی با روسیه پوتین مهم‌ترین اتحاد اعلام نشده در جهان را ایجاد کرده است. ایالات متحده باید با این واقعیت ناخوشایند برخورد کند که یک رقیب به سرعت در حال رشد، و یک ابرقدرت تک بعدی بدخواه با بزرگترین زرادخانه هسته‌ای در جهان به شدت در مخالفت با ایالات متحده با هم متحد هستند.»

بایدن شی‌جین‌پینگ را «دیکتاتور» خوانده و گفته است که پوتین یک «قاتل» و رهبری است که نمی‌تواند در قدرت بماند. پکن و مسکو بایدن را به خاطر این اظهارات سرزنش کردند.

از زمان جنگ اوکراین، پوتین بیشتر در داخل اتحاد جماهیر شوروی سابق باقی مانده است، اگرچه او سال گذشته برای گفت‌وگو با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، به ایران سفر کرد.

روسیه که زمانی شریک ارشد سلسله مراتب جهانی کمونیستی بود، سه دهه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991، اکنون به عنوان شریک کوچک چین کمونیست در حال تجدید حیات تحت رهبری شی، قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائوتسه تونگ به حساب می‌آید.

پوتین و شی جهان بینی مشترکی دارند که غرب را منحط و رو به زوال می‌بیند، در حالی که چین برتری ایالات‌متحده را در همه چیز از محاسبات کوانتومی و زیست‌شناسی مصنوعی گرفته تا جاسوسی و قدرت نظامی سخت به چالش می‌کشد.

اما شی، که یک اقتصاد 18 تریلیون دلاری را رهبری می‌کند، باید روابط شخصی نزدیک با پوتین را با واقعیت تعامل با اقتصاد 27 تریلیون دلاری ایالات‌متحده متعادل کند. کشوری که هنوز هم قوی‌ترین قدرت نظامی و ثروتمندترین کشور جهان است.

ایالات‌متحده به چین نسبت به تامین تسلیحات پوتین هشدار داده است در حالی که روسیه، یک اقتصاد 2 تریلیون دلاری، با نیروهای اوکراینی مورد حمایت ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا می‌جنگد.

الکساندر گابویف، مدیر مرکز اوراسیا کارنگی روسیه، گفت که جنگ اوکراین باعث می‌شود که معامله‌های عمومی بزرگ در حال حاضر بعید باشد. گابویف گفت: «پوتین قطعا مهمان افتخاری است و همکاری نظامی و هسته‌ای مورد بحث قرار خواهد گرفت. در عین حال فکر می‌کنم چین علاقه‌ای به امضای قراردادهای اضافی دست‌کم در ملأ عام ندارد، زیرا هر چیزی که بتوان آن را به‌عنوان تامین پول اضافی برای صندوق پول جنگ پوتین و ماشین جنگی پوتین قلمداد کرد، در این مرحله خوب نیست.»

ابهام در مورد سرنوشت وزیر دفاع لی شانگفو که بیش از شش هفته است در انظار عمومی دیده نشده است، بر پیچیدگی همکاری نظامی افزوده است.

منابع آگاه به رویترز گفتند، الکسی میلر و ایگور سچین، روسای غول‌های انرژی روسیه گازپروم (GAZP.MM) و روس نفت (ROSN.MM) به همراهان پوتین در طول سفر او خواهند پیوست.

روسیه می‌خواهد قراردادی برای فروش بیشتر گاز طبیعی به چین منعقد کند و قصد دارد خط لوله Power of Siberia-2 را که از مغولستان عبور می‌کند و ظرفیت سالانه 50 میلیارد متر مکعب دارد، بسازد. مشخص نیست که آیا قرارداد گاز - به ویژه قیمت و هزینه ساخت آن - مورد توافق قرار خواهد گرفت.