به گزارش اکوایران، به گفته مقامات چینی و غربی، شی جین پینگ شخصاً به ولادیمیر پوتین درباره استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین هشدار داده است، چیزی که نشان می‌دهد پکن از جنگ روسیه نگران است، حتی اگر به طور ضمنی از مسکو حمایت کند.

بنابر گزارش فایننشال تایمز، به گفته منابع، رئیس جمهور چین این پیغام را به صورت حضوری در سفر خود به مسکو در ماه مارس به همتای روسی خود داده است. این اولین سفر شی به خارج از چین پس از چند سال‌ گوشه گیری به دلیل سیاست کووید صفر بود.

این منابع گفتند که از آن زمان، مقامات چینی به طور خصوصی اعتبار قانع کردن رئیس جمهور روسیه برای عقب نشینی از تهدیدهای ضمنی خود مبنی بر استفاده از سلاح‌های هسته‌ای علیه اوکراین را به خود داده‌اند.

یکی از مشاوران ارشد دولت چین گفت که بازدارندگی پوتین از استفاده از چنین تسلیحاتی در تلاش چین برای ترمیم روابط آسیب دیده با اروپا نقش اساسی داشته است. تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در سال 2022، مسکو و متحدش پکن را در مقابل این قاره قرار داده است.

GettyImages-1250820242

چین در بیانیه‌های عمومی خود همواره با استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین مخالفت کرده است. اما بسیاری از حامیان کیف، با توجه به شراکت «بدون محدودیت» شی با پوتین و «طرح صلحی» که به شدت با دستورکار روسیه همپوشانی دارد، نسبت به تعهد پکن به چنین بازدارندگی تردید دارند.

با این حال، هشدار شی به آنها امیدواری داده است که چین پشت درهای بسته هم لفاظی‌های عمومی خود را دنبال می‌کند - و پیامدهای بالقوه این موضوع برای روابط دو کشور برای جلوگیری از استفاده پوتین از سلاح هسته‌ای کافی است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ماه مارس گفت که سفر شی جین‌پینگ خطر جنگ هسته‌ای را کاهش می‌دهد و آنها [چینی‌ها] این را بسیار بسیار واضح اعلام کرده‌اند.

وزارت امور خارجه چین بلافاصله به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد. اما یک مقام سابق دولتی تایید کرد که شی شخصا به پوتین گفته است که از تسلیحات هسته‌ای استفاده نکند، و خاطرنشان کرد که موضع چین درباره استفاده از این سلاح‌ها در طرح صلح پکن برای اوکراین گنجانده شده است.

مقامات امنیتی غربی گفتند که پوتین پس از اینکه سفر شی جین‌پینگ نتوانست هیچ پیروزی ملموسی برای روسیه به همراه داشته باشد، ناامید شده است. این مقامات افزودند که بند محکومیت استفاده از سلاح هسته‌ای در بیانیه مشترک دو کشور از این دیدار، به طور قطع به دستور چین اضافه شده است.

با این وجود روز چهارشنبه دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به سوالی در این باره، گفت: «نه نمی‌توانم تایید کنم. دو کشور در آن زمان (سفر شی به مسکو) درباره محتوای گفت‌وگوها بیانیه‌هایی منتشر کردند و هر چیز دیگری (غیر از آن‌ها) تخیلی است.»

یکی از مقامات گفت: اگر روسیه از سلاح هسته‌ای در اوکراین استفاده کند، «همه نتایج برای چین منفی است.»

تهاجم روسیه به شدت به حمایت چین متکی است، که به مسکو کمک کرده تا تحریم‌های اقتصادی غرب را که این کشور را از بازارهای حیاتی جهانی و زنجیره‌های تامین محروم کرده است، پشت سر بگذارد.

سال گذشته، تجارت دوجانبه چین با روسیه به رکورد 190 میلیارد دلار رسید، پکن خرید انرژی روسیه را افزایش داد و به این کشور امکان واردات فناوری‌های مهم از جمله ریزتراشه‌ها را داد.

چین از انتقاد از روسیه به دلیل تهاجم خودداری کرده و غرب را به دامن زدن به درگیری با ارسال تسلیحات به اوکراین متهم کرده است. پکن همچنین به «اقدامات مخرب هژمونی، سلطه و قلدری» توسط آمریکا از طریق تحریم‌ها، اشاره‌های ضمنی داشته است.

اما به گفته مشاور ارشد دولت چین، این جنگ تهدیدی برای از بین بردن تلاش‌های چین برای ایجاد شکاف بین اروپا و ایالات متحده است.

او گفت که حمله اتمی روسیه به اوکراین یا یکی از متحدان اروپایی آن، این خطر را دارد که همه‌ی این قاره را بر علیه چین کند، در حالی که فشار مداوم پکن برای جلوگیری از چنین اقدامی ممکن است به بهبود روابط با این قاره کمک کند.

پوتین ماه گذشته و همزمان با آغاز حمله متقابل اوکراین، بار دیگر به تسلیحات هسته‌ای اشاره کرد و گفت روسیه کلاهک‌های تاکتیکی را به بلاروس تحویل داده است. با این حال پوتین به سرعت اضافه کرد که «نیازی» به انجام این کار وجود ندارد چرا که نیروهای روسیه جلوی پیشروی اوکراین را می‌گیرند.

الکساندر گابویف، مدیر مرکز اوراسیا کارنگی روسیه گفت: «اما این اظهارات نشان داد که حتی چین هم ممکن است نتواند به طور کامل پوتین را باز دارد. سلاح‌های هسته‌ای بیمه نهایی پوتین در برابر شکست فاجعه بار در این جنگ هستند.»