به گزارش اکوایران، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، پس از پیروزی مجدد در انتخابات آخر هفته گذشته، روز شنبه برای دوره جدید ریاست‌جمهوری خود سوگند  یاد کرد و پس از دو دهه در راس کشور، حکومت خود را برای 5 سال دیگر تمدید کرد.

بنابر گزارش رویترز، اردوغان در مراسمی در پارلمان آنکارا که به صورت زنده پخش شد، گفت: «من به عنوان رئیس جمهور، در برابر ملت و تاریخ بزرگ ترکیه به عزت و شرافت خود سوگند یاد می‌کنم که از موجودیت و استقلال کشور دفاع کنم.»

اردوغان قبل از ادای سوگند، حکم خود را از رئیس موقت پارلمان دریافت کرد.

اردوغان که طولانی‌ترین رهبر ترکیه است، در دور دوم انتخابات در 28 مه، 52.2 درصد از آرا را به دست آورد. پیروزی او در انتخابات با اکثر نظرسنجی‌ها در تضاد بود و علی‌رغم بحران هزینه‌های زندگی که به نظر می‌رسید به شانس او آسیب زده باشد، به دست آمد.

دوره پنج ساله جدید اردوغان به او اجازه می‌دهد تا سیاست‌های اقتدارگرایانه فزاینده‌ای را دنبال کند که این کشور عضو ناتو را دو قطبی کرده است، اما موقعیت آن را به عنوان یک قدرت نظامی منطقه‌ای تقویت کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی آناتولی پس از ادای سوگند در پارلمان، مراسمی در کاخ ریاست جمهوری با حضور مقامات عالی رتبه از 78 کشور و سازمان بین المللی از جمله ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان برگزار خواهد شد.

HWM3CGW2VJLFLGEL2BF7CMAZEM

کابینه آینده

اردوغان اواخر روز شنبه کابینه خود را معرفی خواهد کرد و انتظار می‌رود که نشان از تغییر رویکرد غیرمتعارف او به سیاست اقتصادی داشته باشد.

رویترز در اوایل این هفته گزارش داد که اردوغان احتمالاً مهمت شیمشک، وزیر سابق اقتصاد را به کابینه خواهد آورد، که می‌تواند نشان دهنده بازگشت احتمالی به ارتدوکس اقتصادی بیشتر، از جمله افزایش احتمالی نرخ بهره باشد.

زمانی که شیمشک بین سال‌های 2009 تا 2018 وزیر دارایی و معاون نخست‌وزیر بود، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت. دادن یک نقش کلیدی به او در موقعیت فعلی می‌تواند نشان‌دهنده انحراف از سال‌ها پایبندی به نرخ‌های بهره پایین با وجود تورم بالا و کنترل شدید دولت بر بازارها باشد.

اردوغان 69 ساله در سال 2003 پس از پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات اواخر سال 2002 و در میان بدترین بحران اقتصادی ترکیه از دهه 1970، نخست وزیر شد.

در سال 2014، او اولین رئیس جمهور منتخب مردم کشور شد و پس از کسب اختیارات اجرایی جدید برای مقام ریاست جمهوری در همه پرسی سال 2017، مجدداً در سال 2018 انتخاب شد.

انتخابات ریاست جمهوری 14 مه و دور دوم آن در 28 مه با توجه به اینکه اپوزیسیون مصمم به برکناری اردوغان و معکوس کردن بسیاری از سیاست های او بود، اهمیت کلیدی داشت.

اردوغان در سخنرانی پیروزی خود پس از انتخابات گفت تورم -که سال گذشته قبل از یک دوره کاهشی به اوج 24 ساله خود یعنی 85 درصد رسید- فوری‌ترین مسئله ترکیه است.

تحلیلگران هشدار داده‌اند که اگر سیاست‌های فعلی ادامه پیدا کند، با توجه به ذخایر ارز خارجی تخلیه شده و انتظارات تورمی کنترل‌نشده، اقتصاد ترکیه به سمت آشفتگی بیشتر پیش خواهد رفت.

ارزش لیر در سال‌های اخیر دستخوش سقوط‌های متعددی شده و در روزهای پس از رای‌گیری رکورد‌های پایین جدیدی را ثبت کرد.