به گزارش اکوایران، روابط میان گروه واگنر و ارتش سودان در شرایط کنونی که تنش ها در این کشور به اوج خود رسیده، در کانون توجه ها قرار گرفته است.

پشت پرده حضور واگنرها در سودان

محمد حمدی، رهبر نیروهای پشتیبانی سریع در حال حاضر برای کنترل خارطوم، پایتخت سودان و سایر شهرهای کلیدی با عبدالفتاح البرهان در حال نبرد است.حالا ناظران مدعی اند که حمدی رابطه ای قوی با واگنرها دارند؛ گروهی که حداقل از سال 2017 در سودان فعالیت دارد و متهم به ارائه سلاح و آموزش نیروهای پشتیبانی سریع است.گفته می شود واگنرها در برابر ارائه چنین خدمانی اجازه دارند تا از معادن سودان میلیاردها دلار طلا غارت کنند.

به نوشته دیلی میل در حالی که نقش واگنرها در درگیری های کنونی دقیقا مشخص نیست اما خشونت ها تنها چند ساعت پس از بازداشت یک تبعه روس مظنون به فعالیت در جبهه واگنرها، اوج گرفت. آخرین باری که دولت سودان تحقیقات از قاچاقچیان طلا را آغاز کرد، سال 2021 بود. مقام های غربی بر این باورند که واگنرها از کودتا حمایت کردند تا حکومت غیر نظامیان ساقط شده و آنها برای غارت منابع سودان فرصت پیدا کنند.

سناریوهای احتمالی درباره نقش واگنرها

در شرایط کنونی این فرضیه برجسته شده که واگنرها به حمدی کمک می کنند تا البرهان را سرنگون کند مشروط به آن که تحقیقات در باب قاچاقچیان ادعایی کنار گذاشته شود. احتمال دیگر مرتبط است با همکاری نزدیک حمدی با واگنرها؛ رهبر گروه پشتیبانی سریع در تلاش است تا با حمایت و قاچاق معادن تحریم های غرب را دور زده و توازن ظریف قوا در داخل ساختار نظامی را برهم بزند.

چرایی حضور روس ها در سودان

گمان می رود که واگنرها از سال 2017 به سودان دعوت شده باشند، اندکی بعد از دیدار عمر البشیر با ولادیمیر پوتین در مسکو. بشیر به دلیل هراس از فروپاشی ساختار سیاسی تحت کنترلش با پوتین دیدار داشت و سودان را به عنوان دورازه ای برای ورود روسیه به آفریقا توصیف کرده بود.اندکی بعد شرکتی روس موسوم به Meroe Gold تعریف شد بدین طریق پای کارشناسان روس به سودان، سومین تولید کننده طلا باز شد.

سال 2020 وزارت خزانه داری ایالات متحده این شرکت را تحریم کرد و گفت که تحقیقات نشان داده که این شرکت پوششی است برای فعالیت واگنرها.سامائل رمادی، نویسنده و محقق در این به الجزیره گفت که گروه واگنر دو وظیفخ مهم داشتند، نخست حراست از منابع معدنی بالاخص منابع طلا و دوم فعالیت در قامت یک نیروی حمایتی برای دولت بشیر. با این همه به گفته رمادی پس از برکناری بشیر، پریگوژن سعی کرد خود را با عبدافتاح برهان هماهنگ کند. اما با کشتار سال 2019 خارطوم، روابط دو طرف پر تنش شد.

واگنرها گروه خشونت طلبی هستند که توسط یوگئی پریگوژن اداره می شوند؛ همانی که از او تحت عنوان « آشپر پوتین» یاد می شود. براساس بخشی از اسناد محرمانه ای که فاش شدند، شرکت متعلق به واگنرها با شرکتی سودانی که گمان می رود توسط ساختار اطلاعاتی و نظامی اداره می شود، قراردادهایی مشکوک امضا کرده، قراردادهایی که به آنها امکان دسترسی به عملیات استخراج طلا و تسلیحات را می دهد. در مقابل واگنرها متهم به حمایت های سیاسی و نظامی از نیروهای مسلحی هستند که کشور را درگیر ناارامی کرده اند.

دخالتی مخرب و مسبوق به سابقه

واگنرها سابقه دخالت در ناارامی های  سایر کشورها را داشتند به عنوان نمونه آنها در لیبی کنار خلیفه حفتر تعریف شدند و در مالی، آفریقای مرکزی و سودان هم حضوری فعال داشتند چرا که روسیه به دنبال تضمین تامین منابع خود چون نفت و طلا در آفریقا هستند. آنگونه که الجزیره نوشته، واگنرها در حمله روسیه علیه اوکراین هم نقش برجسته ای داشتند و در جمع آوری کمک های مالی برای خود و مسکو در طول عملیات فعال بودند.

ماه ژوئیه سی ان ان با انتشار گزارشی به نقل از منابع رسمی سودان نوشت که هواپیمای نظامی حامل طلا، سودان را به مقصد لاذقیه ترک کرد؛ جایی که روسیه پایگه نظامی دارد. این خبرگزاری مدعی شد که قرار بر آن بود تا از طلاها برای حمایت مالی از حمله روسیه به اوکراین استفاده شود. اتحادیه اروپا پس از انتشار این گزارش شرکت روسی مستقر در سودان را تحریم کرد.

ماموریت واگنرها

با این همه آنگونه که ناظران می گویند منافع روسیه در سودان به طلا ختم نمی شود. روسیه قرار است با سودان قراردادی برای ساخت پایگاه نظامی در نزدیکی دریای سرخ امضا کند، در ازای این قرار داد، روسیه سلاح و تجهیزات در اختیار سودان قرار خواهد داد.در نبرد جاری، واگنرها چندان پر تحرک نیستند. به نظر می رسد فعالیت بیشتر آنها منوط است به چراغ سبز کرملین.

 رمادی در این باره گفت، بدیهی است که اگر درگیری ها زمینه ساز جنگ داخلی شود، عملیات استخراج معادن توسط واگنرها مورد تهدید قرار خواهد گرفت. پس از این پس شاهد نقش فعال تر واگنر ها خواهیم بود. به باور این تحلیلگر، گروه واگنر در باب این که آیا باید نیروهای خود را دور از مرز سودان با آفریقای مرکزی هدایت کند؛ جایی که روسیه چندین میدان را در اختیار دارد، بر سر یک دو راهی قرار دارد.