به گزارش اکوایران، همزمان با رسانه ای شدن خبر سفر روسای پارلمان کشورهای عرب به دمشق، سامح الشکری، وزیر امور خارجه مصر در نخستین سفرش در قامت نماینده ارشد این کشور از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در سال 2011 وارد دمشق شد؛ سفری که نشان از گرم شدن احتمالی روابط میان دولت سوریه و کشورهای عرب خواهد بود.

ترافیک دیپلماتیک در مسیر دمشق

 الجزیره به نقل از خبرگزاری دولتی سوریه (سانا) در این باره نوشت که شکری در فرودگاه دمشق مورد استقبال فیصل مقداد، همتای سوری اش قرار گرفت. دولت سوریه پس از زلزله 6 فوریه در این کشور که جان بیش از 50 هزار نفر در این کشور و ترکیه را گرفته از حمایت کشورهای عربی بهره مند شده است. عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر برای اولین بار در اوایل این ماه با بشار اسد، همتای سوری خود تماس تلفنی داشت.

پیش از آن، روز یک‌شنبه نیز هیئتی از رهبران پارلمان کشورهای عربی از جمله حنفی الجبلی، رئیس پارلمان مصر با بشار اسد در دمشق دیدار داشتند. پس از وقوع زلزله، وزیر خارجه اردن که زمانی از مخالفان دولت سوریه حمایت می کرد هم برای نخستین بار از زمان آغاز جنگ داخلی به دمشق سفر داشت. با آغاز جنگ داخلی در سوریه، این کشور توسط کشورهای عرب کناری گذاشته شد. اتحادیه عرب در همان سال عضویت سوریه را به حالت تعلیق درآورد و بسیاری از کشورهای عرب نیز نمایندگانشان را از دمشق خارج کردند. با این همه امارات متحده عربی جزو نخستین کشورهای عرب بود که عادی سازی روابط با سوریه را کلید زد و با وقوع زلزله کمک هایش را در اختیار دمشق قرار داد. عربستان سعودی هم هواپیماهایی حامل کمک را به سوریه اعزام کرد؛ رخدادی که در یک دهه گذشته بی سابقه بود. با این همه واشنگتن با هرگونه عادی سازی و بازسازی روابط این بازیگر با سوریه مخالف است.

فصل تازه در روابط قاهره و آنکارا

همزمان سفر برنامه ریزی شده شکری به ترکیه نشان از گرم شدن روابط مصر و ترکیه دارد؛ دو بازیگری که پیشتر درگیر تنش بودند. روابط دیپلماتیک انکارا و دمشق پس از آن قطع شد که السیسی، فرمانده وقت ارتش مصر در سال 2013، محمد مرسی، رئیس جمهوری این کشور را که یکی از اعضای اخوان المسلمین بود و از حمایت های ترکیه برخوردار، سرنگون کرد و به زندان انداخت.

ترکیه سال ها به عنوان پایگاهی برای فعالان اپوزسیون مصری شناخته می شد؛ موضوعی که زمینه ساز تنش ها میان دو قدرت منطقه ای شده است.با این حال در سال های اخیر، انکارا و قاهره برای بهبود روابط گام هایی تازه برداشته اند. ترکیه و مصر اولین دور از رایزنی های دیپلماتیک خود را هشت سال گذشته در سال 2021 برگزار کردند.

در جریان جام جهانی فوتبال در قطر که ماه نوامبر برگزار شد، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای اولین بار با السیسی دست داد؛ اقدامی که رهبر ترکیه ان را اولین گام برای اغاز مسیری جدید در روابط دو کشور توصیف کرد. با این حال، اختلاف های طولانی مدت بر سر نقش متضاد کشورها در لیبی آسیب دیده از جنگ، تلاش ها برای دستیابی به نزدیکی کامل را بی نتیجه گذاشته است.در حالی که روابط دیپلماتیک قاهره و آنکارا غالبا تیره بوده، روابط اقتصادی دو کشور جریان داشته است. براساس گزارش مرکز خاورمیانه کارنگی، حجم تجارت میان دو کشور از سال 2007 تا سال 2020 تقریبا سه برابر شده است.