به گزارش اکوایران، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، فراتر از رد طرح صلح چینی برای اوکراین، ایده مذاکره صلح از سوی پکن را هم غیر قابل انجام دانست.

رد طرح صلح چینی

بنا بر گزارش سی‌ان‌ان، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، طرح صلح پیشنهادی چین برای جنگ در اوکراین را رد کرد و گفت اجرای آن تنها به نفع روسیه خواهد بود. بایدن در مصاحبه ای با ای بی سی نیوز گفت.: «اگر پوتین آن را تشویق می‌کند، پس چگونه می تواند خوب باشد؟»

بایدن در ادامه گفت: «من حیله گر نیستم، من جدی‌ام.  این طرح فقط برای روس‌ها مفید است». بایدن، فراتر از انتقاد از طرح صلح، ایده مذاکره صلح چینی را رد کرد و آن را غیرمنطقی خواند. بایدن گفت: «این ایده که چین قرار است در مورد نتیجه جنگی که یک جنگ کاملاً ناعادلانه برای اوکراین است، مذاکره کند، عقلانی نیست».

بایدن همچنین در مورد احتمال ارائه تسلیحات مرگبار توسط چین به روسیه را که مقامات آمریکایی در روزهای اخیر نسبت به آن هشدار داده بودند، صحبت کرد. بایدن از تشریح عواقب تسلیح روسیه توسط چین خودداری کرد، اما پیشنهاد کرد که چین با همان «تحریم‌های شدید» مانند هر کشور یا نهاد دیگری که به روسیه سلاح می‌فرستد، مواجه خواهد شد. اخیرا سه منبع آگاه به سی‌ان‌ان گفته‌اند که ایالات متحده اطلاعاتی دارد مبنی بر اینکه دولت چین در حال بررسی ارائه پهپادها و مهمات به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین است. به گفته این منابع، به نظر نمی رسد که پکن هنوز تصمیم نهایی را گرفته باشد، اما مذاکرات روسیه و چین در مورد قیمت و دامنه تجهیزات ادامه دارد. وزارت خارجه چین روز جمعه گفت که این کشور «ویکردی مسئولانه» در قبال صادرات نظامی دارد و فروش تسلیحات به مناطق درگیری را انجام‌ نمی دهد. این بیانیه یک روز پس از آن منتشر شد که یک رسانه آلمانی مدعی شد پکن در حال مذاکره با مسکو برای تامین پهپادها است.

نیازی به F16 وجود ندارد

هم‌چنین، علی‌رغم گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ولودیمر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و دیگر مقامات اوکراینی، در روزهای اخیر کمپین لابی‌گری عمومی خود را برای جت‌های جنگنده ساخت آمریکا تشدید کرده‌اند، بایدن، به ای‌بی‌سی نیوز گفته «در حال حاضر به اف-16 نیاز ندارد».

بایدن به دیوید مویر از ای‌بی‌سی نیوز گفت: «ببینید، ما آنچه را که ارتش باتجربه مان فکر می کند اکنون به آن نیاز دارند برای‌شان می‌فرستیم. آن‌ها به تانک نیاز دارند، به توپ نیاز دارند، به سامانه دفاع هوایی از جمله HIMARS دیگر نیاز دارند. ما آن‌ها را می‌فرستیم تا اوکراینی‌ها را در موقعیتی قرار دهد که بتوانند در این بهار و تابستان امسال دستاوردهایی داشته باشند».

بایدن با تایید فشار زلنسکی بر ایالات متحده برای تهیه جت‌های جنگنده، به مویر گفت: «بر اساس گفته‌های ارتش ما در حال حاضر، هیچ مبنایی وجود ندارد که ارائه جنگنده‌های F16 بر اساس آن منطقی باشد» و افزود: «فعلاً من آن را رد می‌کنم».

پیش از این، بایدن در پاسخ به سوال جرمی دایموند خبرنگار سی ان ان، در مورد  پاسخ او به زلنسکی درباره امکان ارائه F-16 در جریان سفرش به کیف گفته بود: «این یک بحث خصوصی است».

فشار مجدد عمومی اوکراینی‌ها برای دریافت جنگنده، که وزیر خارجه اوکراین در ماه گذشته علناً آن را "اولویت" توصیف کرد، به نظر می‌رسد تا حد زیادی ناشی از این باور در کیف است که با فشار عمومی کافی، اوکراینی‌ها در نهایت می‌توانند سیستم‌های تسلیحاتی را که زمانی توسط غرب خط قرمز محسوب می شد، دریافت کنند. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در ژانویه به ان‌پی‌آر گفت: «آنچه امروز غیرممکن است، فردا کاملاً ممکن است». یک مقام نظامی اوکراینی در در گفتگو با سی ان ان این دیدگاه را تکرار کرد و گفت: «دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد».