به گزارش اکوایران، مقامات آمریکایی گفته‌اند که دولت بایدن در حال بررسی انتشار اطلاعاتی است که نشان می‌دهد چین در حال بررسی حمایت تسلیحاتی از روسیه در جنگ اوکراین است.

بحث در مورد افشای این ماجرا در آستانه نشست روز جمعه شورای امنیت به مناسبت سالگلی حمله روسیه به اوکراین مطرح می‌شود. این مسئله بعد از هشدار رسمی سران کشورهای غربی و ناتو در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ به وانگ یی، دیپلمات ارشد چین بود.

به گفته برخی منابع وال‌استریت ژورنال، گفتگوی وانگ و بلینکن در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، بدون نتیجه به پایان رسید. یکی از این منابع، جلسه را تحت‌الشعاع موضوع اسقاط بالون چینی دانسته و این دیدار را تنش‌آمیز توصیف کرد.

به گفته مقامات آمریکایی و اروپایی، در هفته‌های اخیر، اطلاعاتی به دست رسیده که نشان می‌دهد پکن ممکن است به محدودیت‌های داوطلبانه خود در مورد ارسال تسلیحات به روسیه پایان دهد. اگرچه به نظر می‌رسد چین هنوز تصمیم نهایی را نگرفته است. مقامات گفتند که پکن قبلا محتاط بود که حمایت خود را به کمک‌های مالی و خرید نفت محدود کند.

روز چهارشنبه، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین به این سوال که آیا چین از جنگ روسیه در اوکراین حمایت تسلیحاتی می‌کند یا خیر، پاسخی روشنی نداد. وانگ گفت: کشورهای ناتو از جمله آمریکا بزرگترین منبع تسلیحات جنگ اوکراین هستند؛ با این حال آنها ادعا می‌کنند چین به روسیه سلاح می‌دهد.

با نزدیک شدن یک سالگی شروع جنگ اوکراین، غربی‌ها با نشان‌دادن عزم خود برای حمایت از اوکراین، فشارها علیه مسکو را افزایش داده و به چین از دخالت در جنگ هشدار دهند. چین با خرید نفت روسیه و همچنین فروش اقلامی مانند ریزتراشه و پهپاد به مسکو کمک کرده است.

به گفته مقامات، در حالی که چین مراقب بوده است که مسکو را جسور نکند، اما همچنین نگران پیامدهای اقتصادی و سیاسی یک روسیه شکست‌خورده است.

دولت بایدن، که همزمان با تحرکات نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین شروع به کار کرد، اطلاعات محرمانه بی‌سابقه‌ای را در مورد نقشه‌های نظامی روسیه، معاملات تسلیحاتی آن با ایران و سایر موضوعات مرتبطه، منتشر کرد. 

هشدارهای غربی‌ها در مونیخ، بعد از درخواست‌های خصوصی برخی کشورها از چین بود. مقامات گفتند این تلاش‌ها بین متحدین غربی هماهنگ شده بود تا پکن را از انجام کاری برگشت‌ناپذیر منصرف کند.

به گفته مقامات، اگرچه دولت بایدن تلاش دارد تا این اطلاعات را از طبقه‌بندی خارج کند، اما هنوز تصمیم نهایی آن گرفته نشده است.

تجارت تسلیحات چین پنهان بوده و در سایه انجام می‌شود و معلوم نیست روسیه چه تسلیحاتی دریافت خواهد کرد. چین در زمینه تسلیحات مورد استفاده روسیه در جنگ اوکراین از جمله توپخانه دوربرد، پرتاب‌کننده‌های موشکی چندگانه نقطه‌زن، موشک‌های ضد تانک ... در جهان پیشرو است.

ارتش روسیه از کمبود مهمات و تسلیحات رنج برده و از بالا تا پایین زنجیره فرماندهی نبرد، با مشکل مواجه است.

مقامات آمریکایی و اروپایی گفتند که پکن لزوما تسلیحات پیشرفته‌ای تأمین نمی‌کند؛ اما آنچه که نیروهای روسیه در جنگ استفاده کرده و الآن با کمبود آن‌ها مواجه هستند را جبران خواهند کرد.

واسیلی کاشین، کارشناس مسائل چین و مدیر مرکز مطالعات جامع اروپایی و بین‌المللی در مدرسه عالی اقتصاد مسکو می‌گوید: تنها مسئله فناوری نیست. در درجه اول، بحث ظرفیت تولید وسط بوده و از نظر تولید، چین در بسیاری از حوزه‌ها، به خصوص تسلیحات زمینی از روسیه و ناتو جلوتر است.

بلینکن چند روز قبل از بازدید وانگ از مسکو، در مورد در مورد ارسال احتمالی تسلیحات هشدار داد. این دیدار یکی از معدود جلسات سطح بالای چین و روسیه بوده و چین آماده است طرح خود برای پایان جنگ اوکراین را اعلام کند.

پکن گفته است که در ۲۴ فوریه، در سالگرد آغاز جنگ، جزئیات طرح پیشنهادی برقراری صلح در اوکراین را منتشر خواهد کرد. البته تصور چین به عنوان میانجی با تردید عمیق غربی‌ها مواجه شده است.

تحلیل‌گران غربی به دلیل رباطه چین و روسیه، نسبت به صلاحیت میانجی‌گری پکن تردید دارند. از زمان آغاز جنگ، شی جین‌پینگ هنوز با زلنسکی صحبت نکرده است.