به گزارش اکوایران،  وانگ یی وزیر خارجه چین روز یکشنبه از موضع کشورش در قبال جنگ اوکراین دفاع کرد و نشان داد که چین در سال آینده میلادی روابط خود را با روسیه تعمیق خواهد داد.

بنا بر گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وانگ که از طریق ویدئو در کنفرانسی در پایتخت چین صحبت می کرد، همچنین آمریکا را مسئول وخامت روابط بین دو اقتصاد بزرگ جهان دانست و گفت که دولت متبوعش «قاطعانه سیاست اشتباه ایالات متحده در چین را رد کرده است».

چین نسبت به فشارهای غرب بر تجارت، فناوری، حقوق بشر و ادعاهایش در مورد بخش وسیعی از غرب اقیانوس آرام معترض است و ایالات متحده را به قلدری متهم می کند. امتناع این کشور از محکوم کردن حمله به اوکراین و پیوستن به دیگر کشورها در اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، روابط دو طرف را بیشتر به هم ریخته و به شکاف در حال ظهور با بیشتر اروپا دامن زده است.

وانگ در این کنفرانس گفت که چین «اعتماد متقابل استراتژیک و همکاری متقابل سودمند» را با روسیه تعمیق خواهد کرد. او گفت: «در رابطه با بحران اوکراین، ما به طور مداوم از اصول اساسی بی‌طرفی حمایت کرده‌ایم، بدون اینکه طرف مقابل را مورد حمایت قرار دهیم، یا به آتش جنگ بیافزاییم و کمتر به دنبال منافع خودخواهانه از این وضعیت باشیم».

با وجود آن‌که چین با روسیه به واسطه تحریم های غرب زمینه‌های مشترک زیادی دارد، اما آینده اقتصادی آن همچنان به بازارها و فناوری آمریکا و اروپا وابسته است. شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، تلاش دارد صنعت چین را به سمت خودکفایی بیشتر سوق دهد، اما وانگ اذعان کرد که تجربه نشان داده که «چین و ایالات متحده نمی‌توانند زنجیره تامین را جدا یا قطع کنند». وی با بیان اینکه چین تلاش خواهد کرد روابط با آمریکا را به مسیر خود بازگرداند، گفت: «آمریکا سرسختانه چین را به عنوان رقیب اصلی خود می بیند و در محاصره، سرکوب و تحریک آشکار علیه چین شرکت می کند».