به گزارش اکوایران، به ادعای وزارت خارجه روسیه، ایالات متحده باید درباره نقش خود در انفجار سال گذشته خط لوله گاز نورد استریم، پاسخگو باشد.

این اظهار نظر در مورد پست وبلاگی بود که اوایل روز چهارشنبه توسط روزنامه‌نگار معروف آمریکایی، سیمور هرش منتشر شد. این پست، ارتش آمریکا را به دست‌داشتن در انفجارها متهم کرده و ادعا می‌کند که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از آن مطلع بوده و به این عملیات چراغ سبز نشان داده است.

افشاگری هرش

به نوشته الجزیره، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه از کاخ سفید خواست به شواهد ارائه شده در این گزارش پاسخ دهد.

هرش با استناد به یک منبع ناشناسی از برنامه‌ریزی عملیات آگاهی مستقیم داشت، توضیح داد که چگونه غواصان آب‌های عمیق نیروی دریایی آمریکا در طی یک تمرین آموزشی در ژوئن سال گذشته، مواد منفجره را کار گذاشته و سه ماه بعد آن‌ها را از راه دور منفجر کردند.

هرش نوشت: جو بایدن این خطوط لوله گازی را ابزاری برای جاه‌طلبی‌های سیاسی و قلمرویی ولادیمیر پوتین می‌دانست. هرش یک روزنامه‌نگار تحقیقی برنده جایزه پولیتزر است که قتل‌عام غیرنظامیان ویتنامی توسط نیروهای آمریکایی در سال ۱۹۶۹ را افشا کرد. او همچنین داستان رفتار وحشیانه نیروهای آمریکایی با اسرای عراقی در زندان ابوغریب پس از حمله آمریکا در سال ۲۰۰۳ را رسانه‌ای کرد.

روسیه قبلاً بدون ارائه مدرک نیز کشورهای ناتو را پشت انفجارهای خطوط لوله نورد استریم دانسته بود. مقامات غربی این اتهامات را رد کرده‌اند. زاخارووا در پستی در صفحه تلگرام خود نوشت: کاخ سفید اکنون باید در مورد همه این شواهد اظهار نظر کند.

با این همه، کاخ سفید مطالب هرش را تکذیب کرد. آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت: این یک داستان کاملاً نادرست و تخیلی است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز همین را گفت.

یک سخنگوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا با تکرار تکذیبیه کاخ سفید، این گزارش را کاملاً و تماماً نادرست خواند.

پنهان‌کاری آمریکایی

ایالات متحده و ناتو انفجار نورد استریم را عملی خرابکاری نامیدند.

بازرسان سوئد و دانمارک که حادثه در مناطق اقتصادی انحصاری آنها رخ داد، گفته‌اند که این انفجار یک خرابکاری عمدی بوده است، اما نگفتند که به نظر آن‌ها چه کسی مسئول آن است.

روسیه گفت که این کشورها انگیزه‌ای برای پنهان‌کاری داشته و عمداً مسیر تحقیقات روسیه را سد کرده‌اند. وزارت دفاع این کشور قبلاً هم پرسنل نیروی دریایی بریتانیا را به انفجار خطوط لوله نورد استیم متهم کرده بود.

ساخت نورد استریم ۲ که برای دوبرابر کردن صادرات گازی روسیه از زیر دریا به آلمان طراحی شده است، در سپتامبر ۲۰۲۱ تکمیل شد. اما این خط لوله پس از انصراف برلین و تنها چند روز قبل از اعزام نیروهای مسکو به اوکراین، هرگز به بهره‌برداری نرسید.