به گزارش اکوایران، مسکو به اوکراین اولتیماتوم داد به پیشنهاداتش گردن بگذارد در غیر این صورت ارتش روسیه در این باره تصمیم خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک روز پس از آن که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که برای مذاکرات صلح آماده است، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور، به اوکراین اولتیماتوم داد تا به پیشنهادهای مسکو، از جمله تسلیم مناطق تحت کنترل روسیه، عمل کند، در غیر این صورت ارتش این کشور در این مورد تصمیم خواهد گرفت،

کیف و متحدان غربی اش پیشنهاد پوتین برای گفتگو را رد کرده‌اند، زیرا در حالی که ارتش کرملین شهرهای اوکراین را زیر آتش موشک ها و پهپادها قرار داده، مسکو همچنان از کیف می‌خواهد که اشغال یک پنجم کشور را به رسمیت بشناسد. کیف می گوید تا زمانی که روسیه را از خاک خود بیرون براند، مبارزه خواهد کرد.

خبرگزاری دولتی تاس به نقل از لاوروف اواخر روز گذشته (دوشنبه) گفت: «پیشنهادهای ما برای غیرنظامی‌سازی و نازی زدایی مناطق تحت کنترل رژیم، از بین بردن تهدیدات امنیتی روسیه - از جمله سرزمین‌های جدید ما- که از آن نواحی ناشی می‌شود، ، برای دشمن کاملاً شناخته شده است».  او در ادامه گفت: «ماجرا کاملا روشن است: به نفعتان است که آنها را بپذیرید، در غیر این صورت، ارتش روسیه در مورد این موضوع تصمیم گیری خواهد کرد».

2

پوتین تهاجم تجاوزکارانه خود به اوکراین را در 24 فوریه آغاز کرد و آن را یک «عملیات ویژه» برای «غیرنظامی سازی» و «نازی زدایی» اوکراین خواند که به ادعای او تهدیدی برای روسیه است. کیف و غرب می گویند تهاجم پوتین صرفاً یک اشغال ارضی امپریالیستی بود. در حالی که مسکو یک عملیات سریع را برای تصرف همسایه خود برنامه ریزی کرده بود، جنگ اکنون یازدهمین ماه خود را پشت سر می گذارد که با بسیاری از شکست های شرم آور روسیه در میدان جنگ و دفاع موفق اوکراین از بیشتر سرزمین های خود مواجه شده است.

در آخرین حمله برای افشای شکاف‌های پدافند هوایی روسیه، یک پهپاد که گمان می‌رود اوکراینی باشد، روز دوشنبه صدها کیلومتر در حریم هوایی روسیه نفوذ کرد و باعث انفجاری مرگبار در پایگاه اصلی بمب‌افکن‌های استراتژیک این کشور شد.

مسکو روز دوشنبه اعلام کرد یک پهپاد را که گمان می‌رود اوکراینی باشد سرنگون کرده است که باعث سقوط آن در پایگاه هوایی انگلس شد که در آن سه سرباز کشته شدند. اوکراین طبق سیاست معمول خود در مورد حوادث داخل روسیه اظهار نظری نکرد. یک پهپاد مشکوک هم به همین پایگاه در 5 دسامبر حمله کرده بود.

این پایگاه، فرودگاه اصلی بمب‌افکن‌هایی که کیف می‌گوید مسکو برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین استفاده کرده است و صدها مایل از مرز اوکراین فاصله دارد. همین هواپیماها همچنین برای پرتاب موشک های هسته ای به عنوان بخشی از بازدارندگی استراتژیک بلندمدت روسیه طراحی شده اند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ هواپیمای آسیب ندیده است، اما حساب‌های شبکه‌های اجتماعی روسیه و اوکراین گفته‌اند که چندین هواپیما منهدم شده‌اند. رویترز اعلام کرده که قادر به تأیید مستقل این گزارش ها نیست.

 نیروهای روسی ماه‌ها درگیر نبردهای شدید در شرق و جنوب اوکراین بوده‌اند تا از سرزمین‌هایی که مسکو آن را در ماه سپتامبر ضمیمه خود اعلام کرد و منطقه صنعتی دونباس، دفاع کنند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در پیام ویدئویی شبانه خود در روز دوشنبه، وضعیت در خط مقدم دونباس را «دشوار و دردناک» خواند. زلنسکی گفت: «باخموت، کرمینا و سایر مناطق در دونباس... نیاز به حداکثر قدرت و تمرکز دارند. اشغالگران از همه منابع در دسترس خود استفاده می کنند - و این منابع قابل توجهی هستند - تا به نوعی پیشروی کنند».

4

اوله ژدانوف، یک تحلیلگر نظامی مستقر در کیف، گفت که نبردهای شدیدی در اطراف مناطق مرتفع نزدیک کرمینا در منطقه لوهانسک در جریان است. وی همچنین گفت که درگیری‌ها در امتداد باخموت و آودیوکا، یک خط تماس در جنوب منطقه دونتسک، پس از کاهش مختصر در روزهای گذشته آغاز شده است و نیروهای روسی مجموعه‌ای از حملات را در این منطقه انجام داده‌اند. ژدانوف در یک پست ویدئویی در شبکه های اجتماعی گفت: «آتشبار در منطقه دونتسک همچنان زیاد است و تغییرات بسیار کمی در دو طرف خط مقدم در منطقه دونتسک رخ داده است».

زلنسکی همچنین گفت در نتیجه هدف قرار دادن زیرساخت های انرژی روسیه، نزدیک به 9 میلیون نفر بدون برق هستند. این رقم حدود یک چهارم جمعیت اوکراین است.