به گزارش اکوایران، دامنه ضدحملات نیروها اوکراینی که پیش از این موفق به آزادسازی سرزمین های اشغالی در جبهه شرقی شده بود، طی هفته اخیر به مناطق جنوبی کشیده شده و استان خرسون که مسکو ادعای الحاق آن به خاک روسیه را دارد هدف این ضدحملات قرار گرفته است. 

جک دچ، کارشناس مسائل منطقه ای، با انتشار یادداشتی با عنوان «ارتش روسیه پس از شکست در خرسون همچنان در حال فروپاشی است» در فارین پالیسی آخرین تحولات در جبهه جنوبی را بررسی کرده است.

حرکت به قلب سرزمین‌های الحاق‌شده

بنا بر گزارش اقتصادنیوز، آخرین فروپاشی نظامی روسیه مانند ورشکستگی اتفاق افتاد: به تدریج و سپس ناگهان. طی هفته‌های اخیر، اوکراین از سیستم‌های پرتاب راکت چندگانه و توپخانه ارسالی از ایالات متحده و اروپا برای قطع کردن ارتباط پل‌ها در خرسون تحت اشغال روسیه و از بین بردن نیروهایش با حملات کوتاه و غافلگیرانه استفاده می‌کرد. هنگامی که روس‌ها به دام افتاده و ارتباطشان را  قطع می شد، نیروهای اوکراینی برای حمله وارد می عمل شدند. بین روزهای یکشنبه و سه شنبه، نیروهای اوکراینی حداقل 10 روستا را پس گرفتند و به سمت جنوب به سمت خرسون، مرکز یکی از مناطق به اصطلاح ضمیمه شده روسیه پیش رفتند.

5

اولکسی گونچارنکو، یک قانونگذار اوکراینی به فارین پالیسی گفته: «در حال حاضر، آنها بسیار سریع پیشروی می کنند. آنها در حال اجرای عملیات هستند و سعی می‌کنند خطوط جدیدی نزدیک‌تر به خرسون ایجاد کنند. بنابراین اکنون رقابت بین اوکراینی هاست که به حمله ادامه می دهند و سعی می کنند یک خط دفاعی جدید ایجاد کنند».

پیروزی غیرمنتظره

تنها چند روز پس از موفقیت اوکراین در شرق، موفقیت در جنوب غیرمنتظره بود. نیروهای اوکراینی به رویارویی با  نیروهای هوابرد نخبه روسیه -معروف به VDV- پرداختند که ظاهراً در اواخر تابستان پس از ناکامی در نبرد کی‌یف، از جنگیدن امتناع کرده بودند. گونچارنکو گفت که روسیه در اواخر تابستان برخی از واحدهای اصلی خود را در اطراف خرسون متمرکز کرده است، زیرا ارتش اوکراین از هفته ها پیش آماده یک ضد حمله شده بود.

فروپاشی روس‌ها در جنوب

روسیه ممکن است برای دفاع از موقعیت خود در خرسون، در اطراف شهر سد ایجاد کند -از جمله یک مرکز بزرگ کشتی سازی در نزدیکی تقاطع رودخانه های دنیپرو و ​​اینهولتس که در اوایل جنگ توسط نیروهای روسی تخریب شدند. کارشناسان گفتند، اما فروپاشی خطوط روسیه در اطراف شهر نشان دهنده برتری فزاینده اوکراین در قدرت آتش و نیروهای آموزش دیده است. روسیه معمولاً به نیروی آتش و سربازان وظیفه متکی است. هنگامی که هر دو شکست می خورند، همانطور که در خرسون شکست خوردند، نیروها فرار می کنند.

2

جک واتلینگ، محقق ارشد جنگ زمینی در موسسه رویال یونایتد سرویس، یک اندیشکده بریتانیایی، می‌گوید: «روس‌ها برای محافظت از خود در طول درگیری به شدت به توپخانه وابسته بوده‌اند، و بدیهی است که در خرسون محدودیتی برای پشتیبانی از توپخانه وجود دارد، زیرا محدودیت‌های لجستیکی برای انتقال مواد از رودخانه و تهدیدی که برای منطقه وجود دارد، دست های آنها را بسته است. ارتش اوکراین اساساً آن را به منطقه کشتار نیروهای با انگیزه تر روسیه تبدیل کرده است».

روسیه به طور سنتی از عمق استراتژیک خود برای خریدن زمان استفاده می کند. آنچه غیرمعمول است این است که آن را در قلمرو اشغالی زیر آتش دوربرد امتحان می کند.  واتلینگ در مورد استراتژی نوظهور روسیه گفت: «اساساً، آنها در حال بازی با زمان هستند. سوال این است که روس‌ها تا چه زمانی می‌توانند به شلیک ادامه دهند، زیرا کیفیت نامطلوب توپخانه وجود دارد و در آن منطقه چندان دقیق نیستند». واتلینگ گفت، استراتژی اوکراین این است که واحدهای روسی در منطقه را که از نظر تعداد  و قابلیت های تسلیحاتی چندان زیاد نیستند، سرکوب کند.

نقشه روس‌ها

روسیه بسیج محدود تا ظرفیت 300000 نفر را اعلام کرده است -اگرچه راه بندان در تمام مرزهای روسیه گویای حقیقت ماجراست. روز دوشنبه، یک مقام ارشد ارتش آمریکا گفت وزارت دفاع آمریکا در هفته‌های اخیر، با وجود از دست دادن بخش‌های عمده‌ای از مناطق در شرق و جنوب، شاهد اعزام گسترده نیروهای روسی به اوکراین نبوده است.

4

این مقام ارشد نظامی ایالات متحده به شرط ناشناس ماندن به خبرنگاران در مورد نقشه بازی روسیه گفت: «آنها بدیهی است که می جنگند، اما در حالت تدافعی قرار دارند». یکی دیگر از مقامات پنتاگون، لورا کوپر، معاون دستیار وزیر دفاع، روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که ضدحمله اوکراین در نزدیکی خرسون در 24 ساعت گذشته وضعیت جدیدی را به وجود آورده است.

از خرسون عقب ننشینید

کارشناسان و مقامات همچنین این سوال را مطرح می کنند که کرملین تا چه اندازه برای نجات اوضاع از نظر نظامی دخالت می کند. نیویورک تایمز اواخر ماه گذشته گزارش داد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به فرماندهان خود گفته است که نیروهای روسیه نمی توانند از خرسون عقب نشینی کنند.

7

راب لی، کارشناس ارشد گروه اوراسیا در موسسه تحقیقات سیاست خارجی و افسر سابق تفنگداران دریایی ایالات متحده، می گوید: «این همان چیزی است که اکنون باعث همه مشکلات شده است. احتمالاً آنچه منطقی بود این است که اگر آنها همه چیز را در طرف دیگر دنیپرو رها می کردند و خطوط مقدم پایدارتری ایجاد می کردند، می توانستند برای مدت طولانی آنجا را نگه دارند. اما آنها این کار را نکردند. اکنون، آنها در معرض خطر از دست دادن چندین منطقه به طور همزمان هستند».

نیاز بیش‌تر به سلاح‌های غربی

دستاوردهای اخیر و همچنین افزودن بیش از 2000 مایل مربع از زمین های تحت اشغال روسیه که اوکراین در ماه گذشته از نیروهای روسی متلاشی شده در منطقه خارکف شرقی بازپس گرفته است، در حالی رخ می دهد که غرب، به ویژه ایالات متحده، برای ارائه کمک های نظامی بیشتر به کیف عجله دارد. روز سه‌شنبه، دولت بایدن اعلام کرد که ۶۲۵ میلیون دلار کمک نظامی دیگر به اوکراین ارسال خواهد کرد، از جمله چهار سامانه توپخانه‌ای با تحرک بالا (HIMARS) و 16 قبضه توپ هویتزر 105 میلیمتری که سربازان اوکراینی برای عقب راندان نیروهای روسیه از حاشیه راست رودخانه دنیپرو در نزدیکی خرسون استفاده کرده‌اند.

اما مقامات اوکراینی گفتند که هنوز به تانک های غربی مانند لئوپارد آلمانی یا آبرامز آمریکایی نیاز دارند و در حالی که اوکراین از HIMARS به خوبی استفاده کرده است، هنوز تعداد زیادی دریافت نکرده است.  به گفته گونچارنکو: «شما برای پیشروی به تانک نیاز دارید و موشک های دوربرد به ما این امکان را می دهد که لجستیک آنها را در طرف دیگر ساحل دنیپرو هدف قرار دهیم و به آنها فرصت ارسال زره و هر چیز دیگر، سوخت، برای سربازانشان را نمی دهیم. اگر سربازان آنها در ساحل سمت راست چیزی دریافت نکنند، سقوط خواهند کرد».

اشتباه ماه مارس تکرار می‌شود؟

به عقیده، کوپر، یکی از مقامات پنتاگون، اوکراین می تواند «اکثریت قریب به اتفاق» اهداف میدان نبرد روسیه را با سیستم موشکی به اصطلاح هدایت شونده چند پرتابی که ایالات متحده قبلا ارائه کرده است، که برد آن حدود 40 مایل است، هدف قرار دهد.

6

واتلینگ، کارشناس دفاعی بریتانیا، پیشنهاد کرد که فروپاشی نظامی روسیه شاید دورتر از آن چیزی باشد که مقامات اوکراینی امیدوارند. اما در کیف، اعضای برجسته پارلمان بر این باورند که ارتش اوکراین می‌تواند سریع‌تر حرکت کند – در صورتی که واشنگتن کمک بیشتری ارائه کند. گونچارنکو گفت: «اوکراین نباید اشتباه مارس خود را تکرار کند. در آن لحظه، ما این امکان را داشتیم که پس از عقب نشینی روس ها پس از شکست رعد اسا، همه چیز را به پایان برسانیم. اکنون، ما این شتاب را داریم.»