به گزارش اکوایران، قطر هشدار داد که تاکید مقام های بروکسل بر نقش این کشور برای نفوذ و دادن رشوه به پارلمانی اروپا می تواند بر رایزنی های انرژی میان این نهاد منطقه ای و اتحادیه اروپا تاثیری منفی بگذارد، دوحه همچنین تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر تعلیق معاملات با پادشاهی های خلیج فارس را محکوم کرد.

بازی با پاشنه اشیل اروپا

به نوشته نشریه وال استریت ژورنال، در بیانیه ای که یک دیپلمات قطری خطاب به اتحادیه اروپا نوشته، با اشاره به این که دوحه تامین کننده مهم گاز طبیعی است هشدار داد که رویکرد بروکسل می تواند بر همکاری های امنیتی منطقه ای و جهانی و همچنین بحث ها در باب فقر انرژی و امنیت جهانی تاثری منفی بگذارد. پارلمان اروپا هفته گذشته به قطعنامه ای رای مثبت داد که در چارچوبش بر تعلیق مجوزهای امنیتی نمایندگان منافع قطر تاکید شده بود. همزمان یکی از مقام های پارلمانی اروپا گفت که هیچ تصمیمی در باب ممنوعیت اعمالی بر نمایندگان قطر اعمال نشده و نهاد قانونگذاری در حال بررسی قوانین آن در ارتباط با نمایندگان دولت و سازمان های غیر دولتی خارجی است.

از زمان آغاز جنگ در اوکراین، قطر یکی از امیدهای اروپا و جایگزین های گاز ارسالی روسیه بود. از همان بازه زمانی، آلمان، فرانسه، بلژیک و ایتالیا در حال رایزنی با قطر برای خرید گاز طبیعی در بلند مدت بوده اند. اما بیانیه اخیر این کشور که در چارچوبش به هویت دیپلمات ها اشاره ای نشده، از یک طرف نشان از تشدید رسوایی و نفوذ دارد و از طرفی دیگر پیامدهای دیپلماتیک و اقتصادی گسترده ای را به دنبال خواهد داشت.

قمار دوحه

در شرایط کنونی پلیس بلژیک دو قانونگذار اتحادیه اروپا و چند فرد مرتبط با پارلمان اروپا را به اتهام دریافت صدها هزار یورو از مقام های قطری برای تاثیرگذاری بر تصمیم های پارلمان این نهاد منطقه ای بازداشت کرده است. پلیس بلژیک و ایتالیا دست به حملاتی زده و اهدافی را بازداشت کردند که بزرگ ترین رسوایی را در سال های اخیر رقم زده اند. پادشاهی این کشور خلیج فارس( قطر)روز یکشنبه بار دیگر تاکید کرد که در نفوذ ادعایی دخالتی نداشته و پیش داوری های از پیش تعیین شده برای رای گیری پارلمان به توقف قوانین مرتبط به قطر و درخواست منع حضور مقام های قطری در این نهاد نقش داشته است. فعلا سخنگوی پارلمان اروپا از اظهار نظر درباره بیانیه قطر خودداری کرده است.

در این بیانیه آمده که قطر تنها کشوری نبود که در جریان تحقیقات از آن نام برده شد، با این همه دوحه بیش از سایر بازیگران هدف انتقاد و حمله قرار گرفته است. در این بیانیه  دولت بلژیک  نیز هدف قرار گرفته و به دلیل آن که هیچ تلاشی برای تعامل با قطر جهت اثبات حقیقت نداشته. قطر گاز طبیعی اش را به شکل مایع به چین، کره جنوبی و ژاپن و سایر مصرف کنندگان اسیایی ارسال می کند آن هم با تکیه بر قراردادهای بلند مدت که به این کشور با جمعیتی کم کمک می کند تا به یکی از بزرگ ترین صادر کننده های گاز تبدیل شود.

اروپا سرگردان میان منافع ملی و اخلاق

قطر ماه گذشته موافقت کرد که به واسطه قراردادی با شرکت بزرگ انرژی ایالات متحده موسوم به کونوکو فیلیپس، سالانه دو میلیون گاز طبیعی مایع را به مدت حداقل 15 سال از سال 2026 در اختیار آلمان قرار دهد. این حجم ارسالی، حدود سه درصد از مصرف سالانه گاز آلمان در سال 2021 را پوشش می دهد.اتحادیه اروپا با موفقیت مخازن ذخیره گاز خود را قبل از زمستان افزایش داد. بسیاری از تحلیلگران می گویند این قاره ممکن است از فاجعه انرژی در زمستان امسال جلوگیری کند. با این همه پیش بینی می شود که تهیه گاز برای زمستان آینده برای کشورهای اروپایی سخت تر شود چرا که آنها عمدتا گاز روسیه را کنار گذاشته اند از همین رو رقابت جهانی برای محموله های محدود گاز طبیعی مایع در حال افزایش است.

در بیانیه دیپلمات قطری آمده است که این کشور روابط قوی و دیرینه با بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا دارد و ما از کسانی که به روابط با ما در جریان موج کنونی حمله ها علیه کشورمان پایبند هستند، قدرانی می کنیم. فعلا اوا کایلی، یکی از اعضای پارلمان اروپا از جمله چهره هایی است که به واسطه دست داشتن در رسوایی قطر گیت در بازداشت است. وکیل کایلی هفته گذشته اعلام کرد که موکلش بی گناه است و پول هایی که در خانه اش پیدا شده، متعلق به شریک زندگی اش است. کایلی نه تنها از پارلمان اروپا، بلکه از پاسوک، حزب سیاسی یونان که بدان تعلق داشت نیز اخراج شده است.

چالش های یک نفوذی!

در بیانیه دفتر دادستانی که اوایل ماه جاری منتشر شده، آمده است که بازرسان پلیس قضایی فدرال برای چندین ماه به یکی از کشورهای خلیج فارس مظنون بودند؛ بازیگری که بر تصمیم های اقتصادی و سیاسی پارلمان اروپا تاثیر گذاشته، این سازمان گفت که کمپین نفوذ ادعایی از طریق پرداخت مبالغ هنگفت پول و هدایای بزرگ به افراد در موقعیت های سیاسی یا استراتژیک توانسته اهدافش را پیش ببرد.

دفتر دادستانی هفته گذشته گفت که پلیس در مجموع 600 هزار یورو در خانه یکی از مظنونان، چند صد هزار یورو در یک چمدان در اتاق هتل بروکسل و حدود 150 هزار یورو در اپارتمان متعلق به یک قانون گذار اتحادیه اروپا کشف کرده، قانونگذاران پارلمان اروپا عموما از مصونیت پیگرد قانونی برخودارند مگر آن که این نهاد به لغو این مصونیت رای دهد. با این حال، اگر آنها به واسطه فعلی مجرمانه بازداشت شوند، مصونیت اعمال نخواهد شد. کایلی در سخنرانی اخیر خود از سابقه قطر به عنوان میزبان جام جهانی فوتبال تمجید کرد و گفت که این کشور مشکلات ادعایی حقوق بشری اش را را پشت سرگذاشته، به گفته این نماینده نفوذی، جام جهانی گواه این وقعیت است که چگونه دیپلماسی ورزشی می تواند با اصلاحاتی که الهام بخش جهان عرب بود، زمینه ساز یک تحول تاریخی شود. او تاکید کرد که قطر در رعایت حقوق کارگران پیشتاز است.