به گزارش اکوایران، «هراس دوحه از پس لرزه‌های قطرگیت»، «تلاش تبلیغاتی روسیه برای جذب نظامیان داوطلب»، «سعید در سراشیبی سقوط»، «توافق اروپا درباره بازار کربن»، «خیز السودانی برای نزدیکی به واشنگتن»، «گردهمایی رقبا در امان»، «ورود نمایندگان آژانس به ایران»، «ادعای تکراری نماینده سازمان ملل درباره ایران» و «توقیف یک نفتکش در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

هراس دوحه از پس لرزه های قطرگیت

قطر بار دیگر تاکید کرد که این کشور هرگونه دخالت در پرونده فسادی مقام های پارلمان اروپا که برخی از آنها بازداشت شده اند و پرونده شان در حال بررسی است، رد می کند. به نوشته خبرگزاری رویترز، در شرایط کنونی مقام های بلژیک چهار فرد فعال در پارلمان اروپا را به اتهام این که قطر، میزبان جام جهانی در ازای خدماتی، به برخی از چهره های این نهاد پول نقد و هدایای گرانبهایی داده است، متهم کرده اند. قطر می گوید در این پرونده نقشی ندارد. براساس بیانیه ای که توسط دیپلمات های قطری در ارتباط با رسوایی اتحادیه اروپا منتشر شده آمده است که تعصب های از پیش تعیین شده موجب شد تا پارلمان اتحادیه اروپا روز پنجشنبه به تعلیق کلیه قوانین مربوط به قطر و ممنوعیت حضور نمایندگان این کشور رای دهد.حکم به تعلیق مرتبط است به ازادسازی ویزا، توافقنامه هوانوردی اتحادیه اروپا و قطر و بازدیدهای برنامه ریزی شده تا زمانی که اتهام های وارده تایید یا رد شود.یکی از دیپلمالت های قطری در این باره به خبرگزاری رویترز گفت که ممنوعیت اعمالی اخیر، طبیعتا بحث ها در باب امنیت انرژی را به شکلی منفی تحت تاثیر می گذارد. در این بیانیه آمده که قطر در تحقیقات به شکلی انحصاری هدف حمله قرار گرفته و از این که دولت بلژیک تلاشی برای تعامل با دولت ما جهت اثبات حقایق انجام نداده، ناامید شده است. فعلا سخنگویان وزارت دادگستری بلژیک و دفتر دادستانی فدرال به درخواست ها پاسخی نشان ندادند.

تلاش تبلیغاتی روسیه برای جذب نیروهای داوطلب

مسکو کارزار تازه ای را برای تشویق روی ها جهت ثبت نام در نیروهای مسلح و جنگ در اوکراین آغاز کرده است. با این همه ناظران می گویند که او برای این نبرد نیازمند نیروهای بیشتری است. به نوشته خبرگزاری سی ان ان، در راستای تلاش ها جهت جذب داوطلبان روس برای ارسال به جبهه ها، ویدئوهای تبلیغاتی روسی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که در چارچوبش  بر روایت های میهن پرستانه تاکید شده است. براساس یکی از این ویدئوها که 14 دسامبر منتشر شد، مرد جوانی به جای مهمانی رفتن با دوستان خود، جنگ را انتخاب کرده و با به دست آوردن پولی که از نبرد به دست اورده ماشین خریده و همه را شگفت زده می کند.این ویدئوها در حالی رسانه ای شده که کرملین تلاش دارد تا مانع از درز اخبار مرتبط با فرار بسیاری از مردان روس از جبهه های جنگ شود.همزمان گزارش ها حکایت از آن دارد که سربازان روس در جبهه های جنگ در اوکراین درگیر کمبود تجهیزات هستند و نیرو.

سعید در سراشیبی سقوط؟

مشارکت بسیار پایین 8.8 درصدی در انتخابات پارلمانی تونس ممکن است به نقطه ای تعیین کننده در مبارزه میان قیس سعید و مخالفانش که پراکنده هستند اما با اعتماد به نفس تبدیل شود. به نوشته خبرگزاری رویترز، سیاستمداران مخالف گفتند که مشارکت پایین در انتخابات اخیر، مشروعیت پروژه سیاسی سعید را از میان برده است و حالا تنها راهی که برای قیس مانده، کودتا است. به باور ناظران این انتخابات برای مجلسی بی دندان برگزار شد که بخشی است از یک سیستم سیاسی است که سعید از زمان به دست گرفتن قدرت آن را در سال 2021 تعطیل کرده. به گفته یکی از منتقدان، رای ممتنع 90 درصد از تونسی ها شکی باقی نمی گذارد که پروژه سعید شکست خورده. اکنون گزینه ها برای رئیس جمهوری که دیگر نمی تواند به سان گذشته دم از مشروعیت بزند، محدود شده است. سعید حق انتخاب محدودی دارد یا ان که این آرای مخالف و ممتنع را نادیده بگیرد و بدون لحاظ کردنشان به کار خود ادامه دهد یا با مخالفانش سازش کرده و در دستور العمل خود تجدید نظر نماید. این در حالی است که تونس با بحران اقتصادی، سقوط احتمالی امور مالی دولت و نیاز به کمک مالی خارجی که مستلزم کاهش شدید هزینه های عمومی است، دست به گریبان است.

توافق اروپا درباره بازار کربن

مذاکره کننده های اتحادیه اروپا توانستند در باب بازنگری در بازار کرین این اتحادیه به توافق دست یابند؛ توافقی که هدف اصلی آن کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سرمایه گذاری در فن اوری های سازگار با اب و هوا است. به نوشته خبرگزاری الجزیره، براساس بیانیه پایانی پارلمان اروپا، هدف از این توافق تسریع کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، حذف کمک هزینه رایگان به صنابع و هدف قرار دادن انتشار سوخت است. همزمان ماریان یورچچکا، وزیر محیط زیست با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که این توافق به اروپا فرصت می دهد تا به اهداف آب و هوای اش در بخش های اصلی اقتصاد دست یافته و اطمینان حاصل کند که اسیب پذیرترین شهروندان و شرکت های کوچک به شکلی موثر در انتقال اب و هوا مورد حمایت قرار گیرند. سیستم انتشار گازهای گلخانه ای اتحادیه اروپا به تولید کنندگان برق و صنایعی که تقاضای انرژی بالایی دارند، صنایعی چون فولاد و سیمان اجازه می دهد تا برای پوشش انتشار کربن خود سهمیه ای به عنوان آلاینده بپردازد.این سهمیه ها به گونه ای طراحی شده اند که در طول زمان کاهش می یابند تا انتشار کم تر و سرمایه گذاری سبزتر به عنوان بخشی از هدف نهایی اتحادیه اروپا برای دستیابی به بی طرفی کربن تبدیل شود.

خیز سودانی برای نزدیکی به واشنگتن

برت مک گورک، هماهنگ کننده امور خاورمیانه و شمال آفریقا در کاخ سفید با محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق تماس تلفنی داشت. به نوشته میدل ایست نیوز، در بیانیه دفتر نخست وزیری عراق آمده، نماینده آمریکایی بر تداوم حمایت آمریکا از ثبات، امنیت و حاکمیت عراق و تمایل جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای تقویت روابط دوجانبه استراتژیک تاکید کرد.السودانی نیز گفت که عراق کشوری یکپارچه و مستقل و دارای حاکمیت است و اولویت دولت عراق، حفظ روابط متوازن و ایجاد شراکت‌های اقتصادی در منطقه و جهان است.دو طرف بر اهمیت تداوم تلاش‌ها برای شکست دائمی داعش و حمایت از نقش منطقه ای عراق در ایجاد ارتباط بین کشورهای منطقه تاکید کردند.نخست وزیر عراق بر عزم خود برای اعزام هیئتی به ریاست وزیر خارجه عراق به واشنگتن برای تقویت منافع مشترک به موجب توافقنامه چارچوب استراتژیک و بررسی سرمایه گذاری در زمینه انرژی در عراق و مبارزه با پیامدهای تغییرات اقلیمی در این کشور تاکید کرد.

کنفرانس امان؛ گردهمایی رقبا 

اردن روز سه‌شنبه در کرانه بحرالمیت میزبان کنفرانس بغداد 2 با دو مهمان جدید یعنی بحرین و عمان در کنار مصر، عربستان، امارات، قطر، ترکیه، ایران، فرانسه و البته عراق خواهد بود.به نوشته فرانس 24،با این که این کنفرانس قرار است در امان برگزار شود اما عراق و فرانسه برنامه های آن را تنظیم کرده اند. همزمان ناظران با اشاره به تاخیر پیش آمده در برگزاری این کنفرانس گفته اند که علت این تأخیر مسائل داخلی عراق و تأخیر در تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور این کشور بود.فعلا نه پاریس و نه بغداد توضیحی درباره علت عدم دعوت از لبنان ندادند.در شرایط کنونی منابع آگاه عربی به نشریه لبنانی النهارگفتند که عربستان در سطحی بالا در این کنفرانس مشارکت خواهد داشت و بعید نیست که ولیعهد عربستان در این نشست مشارکت کند.ایران نیز در سطح وزیر خارجه در کنفرانس بغداد 2 که در امان، پایتخت اردن برگزار خواهد شد، شرکت می‌کند. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه روزدوشنبه راهی اردن می شود.

ورود نمایندگان آژانس به ایران

هیأتی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وارد تهران شد. خبرگزاری آلمان در تهران به نقل از بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران نوشت، این هیأت پنج نفره قرار است با نمایندگانی از سازمان انرژی اتمی ایران و نیز وزارت خارجه این کشور دیدار و گفت و گو کند.کمالوندی به خبرگزاری تسنیم گفته است، امیدواری واقع‌بینانه‌ای وجود دارد که اختلافات باقیمانده با آژانس اتمی حل شده و از سر راه برداشته شود.این گفت و گوها بر سر توضیح درباره ذرات ادعایی سه سایت اتمی اعلام نشده در ایران است که باقیمانده ذرات اورانیوم در آنجا کشف شده است.پیشتر محمد اسلامی اعلام کرده بود که ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم در کشور به بالاترین حد خود در تمام تاریخ صنعت اتمی ایران رسیده است.ایران در واکنش به قطعنامه شورای حکام، غنای اورانیوم خود را به میزان 60 درصد افزایش داد.

ادعاهای تکراری نماینده آمریکا در سازمان ملل

به نوشته انتخاب، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه الجزیره گفت که حذف ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل پیامی برای تهران به همراه دارد مبنی بر اینکه ما خشونت علیه زنان را محکوم می کنیم.او در ادامه اظهارات خود گفت که مساله توافق هسته‌ای به طور کامل جدای از مساله اعتراضات در ایران است.نماینده آمریکا در بخشی از گفت‌وگوی خود خاطرنشان کرد که جو بایدن،رئیس‌جمهور آمریکا به شفافیت اعلام کرده است ما قبول نمی‌کنیم که ایران سلاح هسته‌ای بسازد.بر اساس این گزارش، در نشست اخیر کمیسیون مقام زن سازمان ملل، قطعنامه حذف ایران از این کمیسیون با ۲۹ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رسید.

توقیف یک نفتکش در خلیج فارس توسط سپاه پاسداران

فارس نوشت:پایگاه خبری العالم گزارش داد، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک نفتکش حاوی ۳۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق را در آب‌های خلیج فارس، توقیف و ۱۲ خدمه آن را بازداشت کرد.