به گزارش اکو ایران، «نخستین قربانی قطر گیت»، «رد درخواست صلح زلنسکی»، «پاتریوت های آمریکایی در راه اوکراین»، «مانور بمب‌افکن های چین بر فراز تایوان»، «تله چینی برای قاره سیاه»، «حمایت معاون نخست وزیر چین از تمامیت ارضی ایران»، «ادعای تازه آمریکا علیه ایران»، «دور تاه تحریم های انگلیس علیه ایران» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوه است.

نخستین قربانی قطر گیت؛ معاون رئیس پارلمان اروپا برکنار شد

پارلمان اروپا اوا کایلی، نماینده یونانی پارلمان اروپا را پس از متهم شدن به دریافت رشوه از قطر در جریان یکی از بزرگ ترین رسوایی مالی بروکسل، از سمت معاون ریاست برکنار کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز کایلی اتهام ها را رد کرده اما قانونگذاران اروپایی به سرعت در راستای منزوی کردنش گام برداشتند و نگران بودند که اعتبار پارلمان به عنوان قطب نمای اخلاقی در دنیای آشفته حاکم خدشه دار شود. همزمان رئیس پارلمان اروپا در حالی که 625 نماینده پارلمان اروپا به محرومیت کایلی رای داده بودند گفت تحقیقات لازم درباب آنچه اتفاق افتاده در جریان است. همزمان تلاش داریم تا از مقاوم‌تر شدن سیستم حاکم دفاع کنیم. کایلی در شرایط کنونی در بازداشت پلیس قرار دارد. یکی از منابع نزدیک به تحقیقات گفته که چهره های مظنون به اتهام دریافت رشوه از قطر است، کشوری که فعلا میزبانی جام جهانی را بر عهده دارد. فعلا وکیل کایلی مدعی است که موکلش بی گناه است و هیچ ارتباط به تامین مالی قطر ندارد. با این همه چندین نماینده پارلمان اروپا خواستار خروج این سیاستمدار 44 ساله از این نهاد شدند.

رد درخواست زلنسکی؛ اوکراین واقعیت‌های جدید را بپذرید

روسیه پیشنهاد ارائه شده توسط ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین که در چارچوبش بر خروج نیروهای روس از اوکراین تاکید شده را رد کرد و گفت که کی یف باید واقعیت های جفرافیایی جدید را بپذیرد. به نوشته خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این باره گفت که این واقعیت‌ها عبارتند از الحاق چهار منطقه اوکراینی توسط روس ها، تصمیمی که ماه پستامبر توسط کرملین اعلام شد و سازمان ملل آن را غیر قانونی خواند. سخنگوی کرملین همچنین در پاسخ به درخواست زلنسکی از رهبران گروه هفت برای ارائه تجهیزات نظامی بیشتر، حمایت از ثبات مالی و انرژی و حمایت از صلح با تاکید بر خروج روسیه گفت که این سه گام، سه گام به سوی تداوم خصومت ها است. او در پاسخ به سوالی درباره طرح پیشنهادی خروج نیروهای روس افزود، اوکراین باید واقعیت هایی را که در این مدت رخ داده، لحاظ کند. این واقعیت ها نشان می دهد که موضوعات جدیدی در فدراسیون روسیه ظاهر شده است..پسکوف تاکید کرد که شکی نیست روسیه نیروهایش را تا پایان سال خارج خواهد کرد.

پاتریوت‌های آمریکایی در راه اوکراین

مقام های آمریکایی گفتند که ایالات متحده آماده ارسال باتری موشکی پاتریوت به اوکراین است و در نهایت با درخواست اضطراری رهبران اوکراینی برای ارسال تسلیحات قوی تر جهت سرنگون کردن موشک های وارده روسیه، موافقت کرد. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، سه مقام که نخواستند نامشان فاش شود گفتند که احتمالا تا اواخر هفته جاری لایحه مرتبط با ارسال این محموله تصویب و پس از آن اعلام می شود. دو نفر از مقام ها هم گفتند که پاتریوت های ارسالی بخشی از ذخایر پنتاگون خواهد بود. زلنسکی روز دوشنبه به رهبران غرب برای ارسال سلاح های پیشرفته تر جهت کمک به نظامیان اوکراینی فشار آورد. پاتریوت پیشرفه ترین سامانه موشکی زمین به هوای غرب خواهد بود که برای کمک به دفع حمله های هوایی روسیه در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت. رئیس جمهوری اوکراین تاکید دارد که روسیه در حوزه توپخانه ای و موشکی برتری دارد. او از رهبران غرب خواست از به این کشور برای حراست از تاسیسات انرژی اوکراین در برابر موشک ها و پهپادهای روسیه کمک کنند.

مانور بمب افکن های چین بر فراز تایوان

18بمب‌افکن استراتژیکH-6 ارتش چین که وزارت دفاع تایوان تا سه شنبه رهگیری کرده است، بخشی از 29 جنگنده‌ای هستند که به سمت تایوان آمده بودند. همچنین سه فروند ناو نیروی دریایی چین نیز در منطقه رصد شده‌اند.چین معمولا زمانی تعداد جنگنده‌هایی را که به سمت تایوان می‌فرستد، افزایش می‌دهد که «اقدامات تحریک‌آمیز» در منطقه رخ داده باشد. ماه گذشته میلادی وقتی یکی از مقام‌های انگلیسی به این جزیره رفت، پکن جنگنده‌هایش را به سمت تنگه تایوان روانه کرد.اخیرا نیز کوییچی هاگویدا، یکی از اعضای ارشد حزب حاکم ژاپن پس از ۱۹ سال به تایوان رفت و تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان نیز گفت که تایپه به تعمیق روابطش با ژاپن ادامه می‌دهد.سفر این مقام حزب حاکم ژاپن پس از آن انجام شد که فومیو کیشیدا، نخست وزیر این کشور دستور داد تا بودجه نظامی به شدت افزایش یابد. بودجه نظامی صرف مواردی چون ذخیره‌سازی موشک‌هایی با قابلیت هدف قرار دادن اهدافی در چین،‌ روسیه و کره شمالی می‌شود.

تله چینی برای قاره سیاه

سفیر چین در واشنگتن در جریان یک کنفرانس خبری در آستانه اجلاس آمریکا-آفریقا ضمن اشاره به گزارشی دال بر اینکه بدهی کشورهای آفریقایی به موسسات غربی سه برابر بیشتر از بدهی آنها به پکن است، اتهامات مطرح شده مبنی بر اینکه چین کشورهای آفریقایی را غرق بدهی کرده است، رد کرد.خبرگزری رویترز نوشت، کین گانگ، سفیر چین در آمریکا در کنفرانس خبری موسوم به سمافور در واشنگتن گفت: کمک‌های مالی و سرمایه‌گذاری چین در آفریقا یک تله نیست. این یک مزیت است.به گفته او، کشورهای آفریقایی باید مکان‌هایی برای همکاری‌های بین‌المللی از جمله میان چین و آمریکا و برای منفعت آفریقایی‌ها و نه بازی‌های ژئوپولیتیکی باشند. او افزود چین بزرگ‌ترین طلبکار بدهی‌های آفریقا نیست. بدهی کشورهای آفریقایی به چین تنها بخش کوچکی از کل بدهی‌های این کشورها هستند.

حمایت معاون نخست وزیر چین از تمامیت ارضی ایران

انتخاب نوشت، هو چون هوآ ، معاون نخست وزیر چین در نشستی موسوم به برنامه همکاری های جامع ایران و چین با اشاره به سوابق تاریخی روابط دو کشور، گفت: اراده چین برای توسعه روابط راهبردی جامع با ایران هیچ گاه تغییر نمی کند. چین از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی ایران و مبارزه با دخالت خارجی حمایت می کند. دو طرف در این زمینه باید بصورت قاطع از همدیگر پشتیبانی کرده و در زمینه مبارزه با تروریسم نیز همکاری ها و هماهنگی های خود را تقویت کنند.هو چون هوآ با اشاره به برنامه ۲۵ ساله همکاری مشترک دو کشور و دستاوردهای حاصل از توافقات فیمابین گفت: این دستاوردها برای دو طرف مهم و مثبت است که حاصل تلاش مشترک بوده و پکن مایل است همکاری و هماهنگی خود را با تهران تقویت کند تا روند توسعه مناسبات فیمابین استمرار داشته باشد.

ند پرایس: با همتایان خود علیه ایران همکاری خواهیم کرد

ایسنا نوشت: ند پرایس، سخنگوی‌ وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری که مشروح‌ آن در وبگاه وزارت‌امور خارجه آمریکا منتشر شده است، در پاسخ به این که چه واکنشی به اجرای حکم اعدام یکی از افراد بازداشت‌شده در جریان ناآرامی‌های اخیر ایران دارد، گفت: ما این رفتار سخت‌گیرانه را قویا محکوم می‌کنیم.پرایس در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایران باید بداند که آمریکا و مهم‌تر از آن، جهان نظاره‌گر است و ما به همکاری با متحدان و شرکایمان در سراسر جهان برای مقابله با نقض حقوق بشر از سوی ایران ادامه می‌دهیم.او همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا دولت آمریکا نگران فعالیت گروه‌های لابی‌کننده در خارج از مرزهای ایران جهت القای روایتی بخصوص‌ از وقایع است، گفت: این مسلما برای ما نگرانی بزرگی است و آن را بسیار جدی می‌گیریم.

دور تازه تحریم های انگلیس علیه ایران

ایسنا نوشت: دولت انگلیس با تکرار ادعای حمایت نظامی ایران از روسیه در جنگ اوکراین، تحریم‌های جدیدی علیه افراد ایرانی و روسی اعمال کرد.به ادعای خبرگزاری رویترز، دولت انگلیس امروز اعلام کرد 12 تن از فرماندهان نظامی روسیه که در حملات موشکی به اوکراین دست داشته‌اند، همچنین تاجران ایرانی را که به ادعای آن‌ها  در تولید و تامین پهپادهای جنگی به کار رفته در این حملات نقش داشته‌اند را تحریم کرده است.دولت انگلیس بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا مدعی است که پهپادهای ساخت ایران، نقشی کلیدی در حملات انجام گرفته روسیه به غیرنظامیان اوکراین داشته‌ است.مقامات مسکو و تهران، ادعای به کار رفتن پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را رد کرده و موضوع همکاری‌های نظامی ایران و روسیه را جدا از موضوع جنگ اوکراین و در چارچوب همکاری‌های دوجانبه دانسته‌اند.