به گزارش اکوایران، «عصری تازه در روابط چین و عربستان»، «شرق اوکراین هدف بمباران روس ها»، «بازی تازه کرملین»، «عقب نشینی مستبد چین»، «سه شرکت در لیست سیاه آمریکا» و «واکنش اتحادیه اروپا به اعدام محسن شکاری بخشی از سر خط اخبار مهم در نیم روز گذشته بوده است.

عصر تازه در روابط چین و عربستان!سفر «شی» زیر سای رقیب

عربستان و چین توافق های استراتژیک را امضا کردند که نشان از رابطه عمیق میان دو بازیگر است. یکی از توافق ها در باره غول فن آوری هوآوی است. ناظران می گویند که امروز آمریکا بیش از هر زمان دیگر نگران گسترش نفوذ پکن در منطقه خلیج فارس است. به نوشته خبرگزاری رویترز، ملک سلمان، پادشاه عربستان توافقنامه ای موسوم به « مشارکت استراتژیک جامع» را به رئیس جمهوری چین امضا کرد و بدین طریق مسیر را برای حضور شرکت های جهانی بزرگ به غیر از غرب در عربستان هموار کرد. رهبر چین در جریان این سفر همچنین با بن سلمان ولیعهد عربستان و حاکم غول نفتی رایزنی کرد آن هم در شرایطی که بن سلمان به واسطه سیاست هایش در عرصه انرژی و همچنین قتل جمال خاشقجی هدف انتقادهای بسیاری از کشورهای غربی قرار دارد.در مقابل ایالات متحده با احتیاط نفوذ چین را رصد می کند چرا که این گزاره تهدیدی جدی برای امنیت این بازیگر قلمداد می شود. از همین رو آمریکا می گوید که سفر«شی» به عربستان نمونه ای از تلاش های چین برای اعمال نفوذ در سراسر جهان است.

شرق اوکراین هدف بمباران روس ها؛ پوتین خواهان احیای امپراتوری از دست رفته است!

مقام های اوکراینی اعلام کردند که نیروهای روس از زمین و هوا شرق این کشور را هدف حملات خود قرار دادند. به نوشته خبرگزاری رویترز، سخنگوی اداره منطقه گفته که نبرد در سراسر خط مرزی در منطقه دونتسک در جریان است و شهر آودیوکا، شهری واقع در خط مقدم نبرد توسط تانک های روس بمباران شد. فرماندهی نظامی اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد که به واسط حمله روس ها به زیرساخت های غیر نظامی شهرهای کوپیانسک و زولوچیف واقع در منطقه خارکف و اوچاکف در منطقه میکولایف، مردمان این شهرها در شرایط سختی قرار گرفتند. ناظران می گویند که پوتین از زمان حمله به اوکراین برای ماجراجویی اش دلایل متناقضی را مطرح کرده، اما امروز روشن شده که هدف اصلی گسترس مرزهای روسیه است و این دقیقا در تضاد با دغدغه های امنیتی بود که تزار روس برای توجیه قدرت نمایی ظاهری اش بر آن مانور می داد.

بازی تازه کرملین، مسکو توپ را در زمین اوکراین انداخت

کرملین می گوید که پایان جنگ به تصمیم ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین بستگی دارد. این عبارات در حالی ایراد شد که پوتین فارغ از انتقادهای غرب بارها خواست ها مبنی بر پایان جنگ در اوکراین را رد کرده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این باره گفت که زلنسکی می داند که چه زمانی باید جنگ پایان یابد. از همین رو اگر او بخواهد فردا نبرد پایان می یابد. به نوشته آسوشیتدپرس، جنگ اوکراین روابط روسیه و بسیاری از کشورها را به شکل منفی تحت تاثیر قرار داده اما مقوله هایی چون تبادل اسرا میان مسکو و دیگر کشورها جریان دارد تا جایی که پنجشنبه در مبادله ای چشم گیر، روسیه ستاره بسکتبال آمریکا را آزاد کرد و ایالات متحده دلال سلاح روسیه را. کرملین مدت ها است که تاکید دارد که اوکراین باید شرایط روسیه برای پایان دادن به درگیری ها را بپذیرد. از جمله این خواست ها پذیرفتن کریمه به عنوان بخشی از روسیه و سایر دستاوردهای سرزمینی روسیه در اوکراین است.

عقب نشینی مستبد چین، پکن از نسخه تعدیل شده کووید صفر رونمایی کرد

چین در میانه تلاش برای کاهش محدودیت ها و همچنین هراس از شیوع احتمالی کرونا، نسخه تعدیل شده تری از سیاست کووید صفر را اجرایی کرد. به نوشته آسوشیتدپرس، این کشور تا کنون بیش از 21 هزار 165 نفر مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرده، با این همه مشخص نیست که آیا ارقام اعلامی نشان از کاهش موارد ابتلا است یا کاهش آزمایش ها. کمیسیون بهداشت ملی چین مقررات در ارتباط با جلوگیری از کووید را صادر کرد، مقرراتی که بسیار ساده تر از خط و نشان های گذشته قلمداد می شود. در مفاد ارائه شده نشان دادن جواب آزمایش کووید برای ورود به اماکن عمومی حذف شده است. به گفته اعضای این کمیسیون رویکرد منفعل اتخاذ شده به واسطه نتایج مثبت حاصل از سیاست کووید صفر بوده است. ناظران این عبارات را نوعی عقب نشینی رهبران چین توصیف کردند و در این باره گفتند که رهبران حزب تلاش دارند اینگونه وانمود کنند که به واسطه کنترل سخت گیرانه نتایج مثبت حاصل شده و محدودیت های سخت گیرانه معنایی ندارد. آنها در صدد هستند تا بدینگونه اعتراض ها علیه «شی» و حزب کمونیست را کم رنگ و بی اثر جلوه دهند.

سه شرکت در لیست سیاه آمریکا؛ خط و نشان کاخ سفید برای شرکت های طرف قرارداد چین 

کاخ سفید اعلام کرد که وزارت بازرگانی این کشور به محرومیت از امتیازهای صادراتی سه شرکت مستقر در ایالات متحده ادامه خواهد داد چرا که این شرکت ها به شکل غیر قانونی ماهواره، موشک و فن آوری دفاعی را به چین صادر کرده اند. به نوشته خبرگزاری الجزیره، تمدید محدودیت ها به واسطه نگرانی های امنیتی ایالات متحده است. شرکت های مستقر در آمریکا فعلا درباره تمدید حدودیت ها اظهار نظری نکردند. از ماه ژوئن، وزارت بازرگانی نام شرکت های آمریکایی دیگری به دست آورده که با سه شرکت اصلی در ارتباط هستند و در ماجرای صادرات بدون مجوز قطعات گرم و قطعات فن اوری فضایی به چین مشارکت داشتند. ایالات متحده صادرات چنین تجهیزاتی را تلاش برای آسیب رسانن به امنیت ملی ایالات متحده قلمداد کرده است. از همین رو نه تنها محدودیت های اعمالی علیه این سه شرکت، سایر شرکت ها نیز حق مراوده و تعامل با آنها را ندارند.تحقیقات وزرات بازرگانی آمریکا نشان از آن دارد که در جولای 2017 یکی از شرکت ها سفارشی  برای ارسال قطعات ماهواره ای دریافت کرده و نقشه های مرتبط بدان را برای چین ارسال کرده است . این شرکت همچنین در نقض قوانین وزارت دفاع آمریکا نیز دست داشته است.

واکنش اتحادیه اروپا به اعدام محسن شکاری؛ تهران به شدت پاسخ داد

ایسنا نوشت: پیتر استانو، سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه در توییتی مداخله جویانه نوشت: اتحادیه اروپا با قوی‌ترین الفاظ اعدام محسن شکاری را محکوم می‌کند و می‌خواهد که از اجرای مجازات اعدام جلوگیری شود و مراحل قانونی برای حفظ حقوق طی شود.همزمان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به اظهارات مداخله جویانه برخی از کشورها و مقامات اروپایی به دنبال اجرای حکم اعدام محسن شکاری واکنش نشان داد. در صفحه توییتر این وزارت خارجه آمده است که ایران در مقابله با اغتشاشات، نهایت خویشتنداری را به خرج داده و بر خلاف بسیاری از رژیم‌های غربی که حتی معترضان مسالمت‌جو را نیز بدنام و با خشونت سرکوب می‌کنند، از روش‌های متناسب و استاندارد ضداغتشاش بهره گرفته است. همین امر برای روند قضایی نیز صادق است.

دور تازه تحریم های آمریکا علیه ایران

ایسنا نوشت: وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد 5 شخص و 26 نهاد را که مسئول تسهیل فروش نفت جهت تولید میلیون‌ها دلار برای نیروی قدس سپاه پاسداران بوده را به لیست تحریم‌های خود اضافه کرده است.در این بیانیه آمده است که یک تاجر ترکی به نام سیتکی آیان رهبری این شبکه فروش نفت را برعهده داشته است.برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری در امور مالی و تروریسم در این باره گفت: اقدامات امروز متمم تحریم‌های اعمالی آمریکا در ماه مه است و تعهد مداوم آمریکا در جلوگیری از درآمدزایی نیروی قدس سپاه پاسداران را به نمایش می‌کشد. این اقدامات همچنین کسانی که از سیستم مالی بین‌المللی برای حمایت از این گروه سواستفاده می‌کنند را هدف قرار می‌دهد.او در ادامه گفت: ایالات متحده به وضع سختگیرانه تحریم علیه تجارت نفت توسط سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ادامه خواهد داد.