به گزارش اکو ایران، «حمله به قلب روسیه»، «پیامدهای شکاف میان دو حزب اصلی اقلیم»، «هشدار شولتز در باب وقوع جنگ سرد دوم»، «عقب نشینی رهبر چین در برابر معترضان»، «آغاز رویارویی روسیه و غرب به سبک جدید»، «توافق در باب انتقال قدرت در سودان»و «ادعاهای تازه بلینکن» بخشی از مهم ترین سر خط اخبار در نیم روز گذشته بوده است.

حمله به قلب روسیه! مسکو انگشت اتهام را به سوی کی‌یف نشانه گرفت

روسیه اعلام کرد که سه نفر از پرسنل نظامی اش در حمله های هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی به دو پایگاه هوایی روسیه صدها مایل دور از خط مقدم اوکراین کشته شدند. به نوشته خبرگزاری رویترز، اوکراین مستقیما مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفت با این همه در صورتی که کی یف پشت این حملات باشد باید اعتراف کرد که عمیق تر حمله نظامی است که از زمان حمله روسیه به اوکراین در قلب این کشور رخ داد. یکی از اهداف،پایگاه هوایی انگلس در نزدیکی شهر ساراتوف، مقر هواپیماهای بمب افکنی که است که بخشی از نیروهای استراتژیک هسته ای روسیه هستند. وزارت دفاع روسیه گفت که رژیم کی یف برای از کار انداختن هواپیماهای دوربرد روسیه، تلاش کرد تا با پهپادهای شوروی فرودگاه های نظامی دیاگیلوو در منطقه ریازان و انگلس در منطقه ساراتوف را هدف قرار دهند. این پهپادها که در ارتفاع کم پرواز می کردند توسط پدافند هوایی رهگیری و سرنگون شدند. براساس این گزارش لاشه هواپیما به دو جنگده کوچک هم آسیب وارد کرده و چهار نفر مجروح شدند. وزارت دفاع این حمله را حمله تروریستی با هدف ایجاد اختلال در فرایند حمل و نقل هوایی دوربرد خود خواند.

پیامدهای شکاف میان دو حزب اصلی اقلیم؛ زنگ خطر برای غرب به صدا درآمد!

در شرایطی که دو ائتلاف بارزانی و طالبانی مدت ها است بر سر قدرت  منابع در منطقه ای غنی از نفت و گاز باهم اختلاف دارند، با این همه دو جبهه قدرتمند به واسطه هراس از وقوع جنگ داخلی به سان آنچه در دهه 1990 رخ داد، اختلاف ها و بی اعتمادی ها را پنهان کرده اند. به نوشته خبرگزاری رویترز، دیپلمات ها و تحلیلگران بر این باورند که تنش های طولانی مدت پس از ترور بی سابقه چهر ای چون عبدلله رسول، یکی از افسر اطلاعاتی در شهر اربیل،زمینه برای انتقام جویی هموار کرد و پیامدهاش اتحادهای ناآرام در یکی از سخت ترین آزمو هان پس از جنگ بود.در شرایط کنونی سه منبع امنیتی و یک منبع کرد به رویترز گفتند که ترور این چهره اطلاعاتی زمینه را برای تنش میان حزب اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان هموار کرده. حزب اتحادیه میهنی اتهام ها در با دست داشتن در این ترور را کرد با این همه موج فشارها موجب شد تا ترتیب تقسیم قدرت میان آنها تحت تاثیرقرار بگیرد. حالا روابط سیاسی دو حزب به اندازه ای بد شده که وزرای اتحاد میهنی کردستان جلسه های دولت اقلیم را که مدت ها نماد تقسیم مسالمت آمیز قدرت بود را تحریم کردند. مقام های اتحادیه میهنی می گویند در صورتی که مصالحه حاصل نشود، این احزاب ممکن است در نهایت از هم جدا شده و دولت خود را در منطقه سلیمانیه تعریف کند.این شکاف ها زنگ خطری برای غرب و ایالات متحده است.

هشدار شولتز در باب وقوع جنگ سرد دوم!

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، نسبت به ایجاد جنگ سرد جدید از طریق تقسیم جهان به بلوک‌های جدا هشدار داد و خواستار انجام هر تلاشی برای ایجاد مشارکت‌های جدید شد. به نوشته خبرگزاری رویترز، اولاف شولتز،‌صدراعظم آلمان برای مجله فارین افرز نوشت: جهان در پایان یک دوران و یک نقطه عطف قرار دارد. جنگ روسیه علیه اوکراین به یک دوره پایان داده است. قدرت‌های جدیدی ظهور کرده یا دوباره ظهور کرده‌اند، از جمله چینی که از نظر اقتصادی قوی و از نظر سیاسی مدعی است. در این دنیای چندقطبی جدید، کشورها و مدل‌های مختلف حکومت برای قدرت و نفوذ با هم رقابت می‌کنند.به نوشته او، آلمان به نوبه خود تمام تلاشش را برای دفاع و تقویت نظم بین‌المللی بر اساس اصول منشور سازمان ملل انجام می‌دهد. دموکراسی، امنیت و رفاه آن به قدرت الزام آور به قوانین مشترک بستگی دارد. به همین دلیل است که آلمانی‌ها قصد دارند ضامن امنیت اروپا شوند همانطورکه متحدان ما از ما انتظار دارند: پل ساز در اتحادیه اروپا و مدافع راه‌حل‌های چندجانبه برای مشکلات جهانی. این تنها راه آلمان برای عبور موفق از شکاف‌های ژئوپلتیک زمان است.

عقب نشینی «شی» در برابر معترضان؛ برگزاری تجمع های ضد دولتی در برابر کاخ سفید

در حالی که چین در حال کاهش برخی از کنترل های سخت گیرانه علیه کووید صفر است، مقام ها می گویند که موارد ضعیف تر ابتلا به ویروس ثبت شده است. به نوشته رویترز در شرایطی که سیاست کووید صفر اعتراض های بسیاری را به دنبال داشت، پکن از موضع خود عقب نشسته و برخی از محدودیت ها را کاهش داده اما در باب پایان محدودیت ها و توقف استراتژی کووید صفر چیزی نگفته اند. براساس گزارش ها مسافران در پکن و حداقل در 16 شهر دیگر چین اجازه داشتند تا به مدت 48 ساعت برای اولین بار بدون تست ویروس سوار اتوبوس و مترو شوند. مراکز صنعتی چون گوانگژو در نزدیکی هنگ کنگ نیز باز شده و اکثر محدودیت های رفت و آمد برداشته شده اند.همزمان آنگونه که آسوشیتدپرس نوشته، حدود 200 معترض با روشن کردن شمع و فریاد چین را آزاد کنید! دو خیابان آن طرف‌تر از کاخ سفید حضور یافتند تا حمایت خود را از اعتراضات در چین با درخواست پایان کنترل‌های شدید کرونایی و تغییر سیاست در این کشور نشان دهند.معترضان در "فریدم پلازا پلاکارت‌هایی در دست داشتند که رویشان نه به سانسور، نه به دیکتاتوری نوشته شده بود. معترضان همچنین خواستار برکناری شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین و حزب حاکم کمونیست این کشور بودند.آنها همچنین کاغذهای سفیدرنگی در دست داشتند که نماد مخالفت با سانسور گسترده دولت پکن است و فریاد چین را آزاد کنید! سر می‌دادند.

آغاز رویارویی روسیه و غرب به سبک جدید؛ تصمیم اتحادیه اروپا پوتین را شکست می دهد؟

تصمیم غرب برای محدود کردن سود روسیه از نفت روز دوشنبه اجرایی شد.حال عدم اطمینان در باب این که چه مقدار نفت خام ممکن است از دست برود ایجاد شده و سوا این است که آیا اتحادیه اروپا قادرند ضربه مورد انتظار را به اقتصاد روسیه وارد کند یا نه. به نوشته آسوشیتدپرس، غرب به عنوان گسترده ترین تلاشش برای هدف قراردادن یکی از منابع اصلی درآمد مسکو، واردات نفت را ممنوع کرده و همزمان گروه هفت هم سقف قیمت 60 دلاری را به ازای هر بشکه صادارتی روسیه به سایر کشورها تعریف کردند. با این همه ناظران می گویند که تاثیر دو تصمیم می تواند کم رنگ باشد چرا که تولید کننده شماره دوم نفت جهان تاکنون توانسته بسیاری از محموله های دریایی اروپایی خود را در اختیار چین، هند و ترکیه قرار دهد هرچند با تخفیف های بسیار.کریس ویفر تحلیلگر مسائل اقتصادی بر این باور است که روسیه احتمالا از پول کافی برای تامین مالی ارتش خود و حمایت از صنایع کلیدی و برنامه های اجتماعی اش برخوردار خواهد بود.

توافق در باب انتقال قدرت در سودان؛ چهره های برجسته مخالف غایب بودند

رهبران کودتای سودان و گروه های حامی دموکراسی توافقی را برای ایجاد یک دولت انتقالی به رهبری غیر نظامیان پس از تسلط ارتش بر ساختار سیاسی این کشور امضا کردند. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس فارغ از این که توافق حاصل شد اما چهره های کلیدی حاضر نشدند در این نشست شرکت کرده و همزمان هیچ ضرب الاجلی برای شورع انتقال قدرت هم تعیین نشد. به نظر می رسد این چارچوب که توسط ژنرال عبدالفتاح برهان، ژنرال محمد حمدان و رهبران نیروهای حامی آزادی و تغییر امضا شده، خط کلی برای چگونگی از سرگیری پیشرفت کشور به سمت دموکراسی را ترسیم کرده؛ این روند در اکتبر 2021 زمانی که برهان شورای غیر نظامی را منحل کرد، به تعویق افتاده است.از زمان وقوع کودتا، کمک های بین المللی پایان یافته و نبود نان و سوخت به امری عادی تبدیل شده و اقتصاد سودان را در معرض خطری جدی قرار داده است.همزمان در داخل نیز تظاهرات اعتراض آمیز توسط نیروهای امنیتی به خون کشیده می شود.

ادعاهای تازه بلینکن

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در یک سخنرانی در کنفرانس بنیاد جی استریت که متن آن در وبگاه وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده است، با اشاره به روابط آمریکا و رژیم صهیونیستی، ادعاهای پیشین درباره نقش ایران در منطقه را تکرار کرده و گفت: کشورهای ما به طور منظم در رزمایش‌های نظامی، تحقیقات و تولید تسلیحات مشارکت دارند. ما به طور منظم گفت‌وگوهای راهبردی برگزار می‌کنیم. این همکاری ما را قادر می‌سازد که در مقابله با طیفی از تهدیدهای منطقه‌ای که تهدید ناشی از ایران بزرگ‌ترین‌شان است، هماهنگ باشیم.بلینکن در بخش دیگری از این سخنرانی در مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران گفت: باور ما را به این که ایران هیچ وقت نباید مجاز به دستیابی به یک سلاح هسته‌ای شود، عمیق‌ است. ما همچنان بر این باوریم که بهترین راه اطمینان‌یابی از این، دیپلماسی است. وقایع امر مزایای این رویکرد را تایید می‌کند.