به گزارش اکوایران، «به قدرت رسیدن نخستین رئیس جمهور زن پرو»، «دردسر جدید ترامپ»، «هشدار هسته ای پوتین»، «سقوط آزاد صادرات نفت دریایی روسیه»، «قطعنامه ضداسرائیلی مجمع عمومی سازمان ملل»، «تصویب قطعنامه ضدایرانی در کنگره» و «تکرار اتهامات پهپادی علیه ایران» مهم ترین سرخط رسانه های دنیا را در نیم روز گذشته تشکیل داده اند.

دردسر جدید ترامپ

برای نخستین بار شرکت‌های تجاری متعلق به یک رئیس جمهوری پیشین آمریکا در پرونده رسیدگی به تخلف‌های مالی و اقدام‌های مجرمانه خلافکار شناخته شدند. اعضای هیئت منصفه دادگاه منطقه منهتن نیویورک به اتفاق آراء سازمان ترامپ را در تمام موارد اتهامی گناهکار تشخیص دادند. سازمان ترامپ مالک و اداره کننده مجموعه‌ای از هتل‌ها، زمین‌های گلف و املاک در سرتاسر جهان است و در اتهام‌هایی نظیر تخلف و کلاهبرداری مالیاتی، حساب‌سازی و پرداخت‌های غیرقانونی به مدیران ارشد محکوم شده است.

شخص ترامپ در این پرونده متهم نبوده اما محکومیت شرکت وابسته به او می‌تواند کارش برای حضور در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را دشوار کند. حکم هیئت منصفه دادگاه نیویورک که پس از دو روز رایزنی صادر شد می‌تواند به پرداخت جریمه‌ای بیش از یک و نیم میلیون دلار برای سازمان ترامپ منجر شود. اتهام‌های وارد شده به شرکت‌های سازمان ترامپ به عملکرد این شرکت‌ها از سال ۲۰۰۵ به این سو مربوط می‌شوند.

نخستین رئیس جمهور زن پرو

در پی استیضاح و برکناری رئیس‌جمهوری پرو، دینا بولارته به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری زن در این کشور سوگند یاد کرده است. پارلمان پرو چهارشنبه در پی یک روز پرتنش به برکناری پدرو کاستیو، از ریاست‌جمهوری رای داد. این اقدام در حالی صورت گرفت که کاستیو قصد داشت پارلمان را به خاطر اختلافات سیاسی منحل کند. با این حال، با پیش‌دستی پارلمان آقای کاستیو را عزل و دستور بازداشت او را به اتهام طغیان صادر کرد.

خانم بولارته که یک وکیل ۶۰ ساله است، تا پیش از این معاون رئیس‌جمهوری بود. او تا پایان دوره آقای کاستیو در تابستان ۲۰۲۶ در این سمت خواهد بود. خانم پولارته خواهان آشتی احزاب سیاسی شده است تا بتواند در آرامش مشکلات کشور را حل کند.

تنش‌های سیاسی چهارشنبه در حالی آغاز شد که پدرو کاستیو در واکنش به تلاش نمایندگان احزاب مخالف برای استیضاح او در پارلمان، در یک سخنرانی تلویزیونی اعلام وضعیت فوق‌العاده کرد. او گفت قصد دارد پارلمان را منحل کند.این سخنان با واکنش سیاسی مخالفان همراه شد و حتی چند وزیر دولت به نشانه اعتراض استعفا دادند. رییس دادگاه قانون اساسی پرو هم آقای کاستیو را به کودتا متهم کرد. این سخنان باعث شد که پارلمان با برگزاری جلسه فوق‌العاده، رای گیری برای برکناری آقای کاستیو را برگزار کند. او با ۱۰۱ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع برکنار شد. کاستیو که یک معلم چپ‌گراست، در ژوئن ۲۰۲۱ به ریاست جمهوری برگزیده شده بود.

هشدار هسته ای پوتین

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنانی در نشست اعضای شورای حقوق بشر روسیه با بیان اینکه خطر جنگ هسته‌ای در حال افزایش است، مدعی شد روسیه به عنوان اولین کشور از آن استفاده نخواهد کرد، و اگر اولین نباشد، دومی نیز نخواهد بود. وی افزود: «ما دیوانه نشده‌ایم و از ماهیت سلاح‌های هسته‌ای آگاه هستیم و راهبرد ما برای استفاده از این سلاح‌ها، فقط برای دفاع است، چرا که ما سلاح‌های کشتار جمعی و سلاح‌های هسته‌ای را ابزار دفاعی می‌دانیم».

وی تصریح کرد ۱۵۰ هزار پرسنل نظامی از ۳۰۰ هزار نفر به منطقه عملیات نظامی در اوکراین اعزام شده‌اند و ۷۷ هزار نفر از آنها در خط مقدم می‌جنگند. پوتین افزود: «از میان ۳۰۰ هزار جنگجوی مردان ما که بسیج شده‌اند و از میهن دفاع می‌کنند، ۱۵۰هزار نفر از آنها را به منطقه عملیات نظامی در اوکراین فرستاده‌ایم که معادل نیمی از کسانی است که بسیج شده‌اند». پوتین تأکید کرد: «ارتش روسیه ممکن است برای مدت طولانی در اوکراین بجنگد، اما وی نیازی به بسیج سربازان ذخیره در این مرحله از جنگ با اوکراین نمی‌بیند».

سقوط آزاد صادرات نفت دریایی روسیه

شرکت ردیابی نفتکش‌ها، تانکر ترکرز، روز چهارشنبه گزارش داد طی ۴۸ ساعت گذشته صادرات دریایی نفت روسیه نصف شده است. روسیه قبل از اعمال سقف قیمت غرب، روزانه بیش از سه میلیون بشکه صادرات دریایی نفت داشت که معادل سه درصد از مصرف جهانی نفت است. به‌رغم سقوط شدید صادرات دریایی نفت روسیه، قیمت‌های جهانی نفت ثابت ماند و در حال حاضر بهای نفت شاخص برنت حتی زیر ۸۰ دلار معامله می‌شود.

اعضای اتحادیه اروپا روز جمعه همراه با بریتانیا، آمریکا، کانادا، ژاپن و استرالیا توافق کردند که قیمت نفت صادراتی از دریای روسیه ۶۰ دلار باشد. شرکت‌های فعال در این کشورها ملزم به ارائه خدمات بیمه و نفتکش به محموله‌های نفت روسیه که بالای ۶۰ دلار فروخته شود، نیستند. این تصمیم برای کاهش درآمدهای نفتی روسیه به‌دلیل ادامه تهاجم نظامی به اوکراین اتخاذ شده است.

شرکت اطلاعاتی «مریتایم گِیت‌وی» که تجارت دریایی را پوشش می‌دهد نیز گزارش داده روسیه بخشی از نفت خود را با صرف هزینه گزاف و دور زدن اتحادیه اروپا و کانال سوئز به بازارهای آسیایی صادر می‌کند. این گزارش می‌گوید با همین شیوه نیز، نفت روسیه در بازارهای هند و چین، حدود ۳۰ دلار زیر قیمت نفت شاخص برنت معامله می‌شود که حتی ارزان‌تر از سقف قیمت تعیین شده توسط کشورهای غربی و متحدین آن بر نفت روسیه است.

قطعنامه ضداسرائیلی مجمع عمومی سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل شامگاه چهارشنبه قطعنامه‌ای را که از اسرائیل می‌خواهد تسلیحات اتمی خود را نابود کند، با ۱۴۹ رأی موافق و ۶ رأی مخالف تصویب کرد.  به‌جز نماینده تل‌آویو، نمایندگان آمریکا، کانادا، میکرونزی، پالائو و لیبریا به این قطعنامه رأی منفی دادند. همچنین ۲۷ کشور شامل اوکراین، هند و بسیاری از دولت‌های اروپایی، به این قطعنامه رأی ممتنع دادند. بر اساس گزارش ها اسرائیل تنها دارنده تسلیحات هسته‌ای در منطقه غرب آسیاست که گفته می شود در زرادخانه خود بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کلاهک اتمی را نگهداری می‌کند.

تصویب قطعنامه ضدایرانی در کنگره

باب منندز رییس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا و سناتور جمهوریخواه مارشا بلک برن، همراه با ۹ سناتور دیگر از هر دو حزب عمده سیاسی آمریکا، پیش‌نویس یک قطعنامه فراحزبی را با ادعای حمایت ایالات متحده از شهروندان ایرانی برای تصویب به سنا ارائه کردند. پیش‌نویس قطعنامه مشابهی نیز در مجلس نمایندگان آمریکا توسط تعدادی از نمایندگان هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه برای تصویب ارائه شده است.

این قطعنامه از دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا می خواهد تحریم های جدیدی علیه مقام ها و نهادهای ایرانی به بهانه این ناآرامی ها وضع کند.  ️سناتورهای آمریکایی علاوه بر این از بخش خصوصی در کشورشان خواسته اند با دولت همکاری کرده و امکان دسترسی «معترضان» به فناورهای لازم برای برقراری ارتباط با یکدیگر را فراهم کند.

کار پهپادهای ایرانی به سازمان ملل می کشد؟

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت این سازمان در حال بررسی اتهامات موجود درباره کاربرد پهپادهای ساخت ایران در جنگ اوکراین است.  گوترش در گزارشی خطاب به شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشت: «دبیرخانه سازمان ملل در حال بررسی اطلاعات موجود است. یافته‌ها به شورای امنیت گزارش خواهد شد.»

 این در حالی است که ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشستی با خبرنگاران در واشنگتن گفت: «ما از انتقال تکنولوژی میان روسیه و ایران به شدت نگران هستیم و از ابزارهای مختلف در اختیار خود، برای اختلال در آن استفاده می‌کنیم». او با تکرار ادعاها درباره استفاده روسیه از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین مدعی شد پهپاد هایی که ایران در اختیار روسیه قرار داده است بسیار کشنده و مخرب برای زیرساخت های اوکراین هستند. هم‌زمان، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، مدعی استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی ‌شد. با این حال،‌ کربی درباره گزارش های مربوط به فروش موشک بالستیک از ایران به روسیه گفت:‌ « ایالات متحده شواهدی در اختیار ندارد که نشان دهد موشک‌های ساخت ایران به روسیه منتقل شده باشند.» این اتهامات در حالی در ماه های اخیر از سوی مقامات غربی تکرار شده که تهران کاربرد پهپادهای ساخت خود در جنگ اوکراین را رد کرده است.