به گزارش اکوایران، سناتور دموکرات رافائل وارناک در دور دوم انتخابات سنا در ایالت جورجیا، رقیب جمهوری خواه، هرشل واکر را شکست داد و بدین ترتیب دموکرات‌هاک اکثریت قاطع در سنا را برای باقی دوره ریاست جمهوری جو بایدن کسب کردند و پیروزی حزب جمهوری خواه در چرخه میان دوره ای را محدود کرد.

بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، با دومین پیروزی وارناک در دور دوم انتخابات در سال‌های اخیر، دموکرات ها اکثریت سنا را با 51 بر 49 به دست خواهند آورد. پیروزی جان فترمن در پنسیلوانیا، یک کرسی را بر موقعیت 50 بر 50 کنونی به حزب دموکرات اضافه کرد. بدین صورت کنگره تقسیم شده و جمهوری خواهان کنترل مجلس نمایندگان را به دست آورده اند.

وارناک، 53 ساله، در جمع حامیان شاد خود گفت: «پس از یک رقابت سخت مبارزات انتخاباتی سخت با افتخار می‌گویم دموکراسی باز هم محقق شد: مردم صحبت کرده‌اند».

وارناک، کشیش باپتیست و اولین سناتور سیاهپوست ایالت جورجیا گفت: «من اغلب می گویم که رأی نوعی دعا برای جهانی است که برای خود و فرزندانمان می‌خوانیم. جورجیائی‌ها، شما با لب‌ها، دست‌ها و پاهایتان، سرها و قلب‌هایتان دعا می‌کردید. شما کار سختی را متحمل شده‌اید و ما در کنار هم ایستاده‌ایم.»

در انتخابات ماه گذشته، وارناک از مجموع تقریبا 4 میلیون رای با 37000 رای از واکر جلو بود، اما نتوانست آستانه 50 درصدی  لازم را بدست آورد. اما این سناتور در انتخابات دور دوم انتخابات روز سه‌شنبه بر واکر، اسطوره فوتبال در دانشگاه جورجیا و در NFL غلبه کند که متحد و دوست رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ محسوب می‌شود.

پیروزی دموکرات‌ها در جورجیا، دو سال پس از اینکه وارناک و جان اوسف، دموکرات جورجیا، در دور دوم انتخابات سال 2021 پیروز شدند، جایگاه این ایالت را به عنوان یک میدان نبرد در اعماق جنوب مستحکم کرد. رای دهندگان در همان چرخه ای که برایان کمپ، فرماندار جمهوری خواه را مجدداً انتخاب کردند و نمایندگان جمهوری‌خواه را از سراسر ایالت به سنا فرستادند، وارناک را به سنا بازگرداندند.

شکست واکر به تلاش‌های جمهوری‌خواهان برای فرستادن نامزدهای ترامپیست به کنگره خاتمه می‌دهد. مسئله‌ای که ضربه‌ای اساسی به رئیس‌جمهور سابق برای سومین نامزدی خود برای بازگشت به کاخ سفید پیش از سال 2024 محسوب می‌شود.

اکثریت مطلق جدید دموکرات ها در سنا به این معنی است که این حزب دیگر مجبور نخواهد بود با جمهوری خواهان در مورد توافق تقسیم قدرت مذاکره کند و برای شکستن تعداد آرای تساوی به کامالا هریس معاون رئیس جمهور تکیه نخواهد کرد.

دموکرات ها روز سه شنبه را جشن گرفتند و بایدن عکسی از تماس تلفنی تبریک خود به سناتور را در توییتر منتشر کرد. بایدن در توییتی با اشاره به شعار ترامپ به نام «عظمت را دوباره به آمریکا بازگردانیم» نوشت: «رای دهندگان جورجیا برای دموکراسی ما ایستادند، صریحا عظمت را دوباره به آمریکا بازگردانیم را رد کردند و ... مرد خوبی را به سنا بازگرداندند».

حدود 1.9 میلیون رای دور دوم در جورجیا از طریق پست و در طی رای گیری زودهنگام به صندوق انداخته شد. مشارکت بالا در روز انتخابات حدود ۴.۱ میلیون نفر بود که کمی بیشتر از کل روز انتخابات در نوامبر و 2020 است. مجموع شرکت کنندگان همچنان از دور دوم انتخابات 2021 که حدود 4.5 میلیون نفر بود، کم تر بود. با تغییرات ایجاد شده توسط قانونگذاران ایالتی پس از انتخابات 2020، دوره دور دوم از 9 هفته به 4 کاهش داده شده و دلیلی آن کاهش رای گیری زودهنگام و پستی بود.

واکر در طول مبارزات انتخاباتی از شهرت بی‌نظیری که در دوران حرفه‌ای فوتبالی‌اش به رسمیت شناخته شد سود برد، با این حال سؤالاتی در مورد آمادگی او برای حضور در کنگره به دنبال داشت. واکر که یک تاجر مولتی میلیونر بود، با سؤالاتی در مورد گذشته خود، از جمله اغراق در دستاوردهای تجاری، مدارک تحصیلی و فعالیت های بشردوستانه، مواجه شد.

واکر در زندگی شخصی خود به روایت های قبلی همسر سابقش در مورد خشونت خانگی، از جمله جزئیاتی مبنی بر اینکه یک بار اسلحه را به سر او گرفته و او را تهدید به کشتن کرده است، مورد توجه جدیدی قرار گرفت. او هرگز این اتهامات را انکار نکرده است و در سال 2008 در خاطرات خود از تمایلات خشونت آمیز خود نوشت که این رفتار را به بیماری روانی نسبت داد.

او به عنوان یک نامزد، گاهی اوقات بحث‌های جنجالی درباره سیاست‌ داشته، از جمله بحران آب و هوایی را به «هوای بد» چین نسبت می‌دهد که «هوای خوب» را از ایالات متحده می‌گیرد و استدلال می‌کند که دیابتی‌ها می‌توانند با «تغذیه درست» سلامت خود را مدیریت کنند و نیاز به اقدام برای بیماران دیابتی وابسته به انسولین نیست.

در همین حال، واکر به دنبال این بود که وارناک را به عنوان یک مرد بله قربان‌گو نسبت به بایدن به تصویر بکشد و وارناک را متهم می کرد که در کاخ سفید «به زانو درآمده و التماس می کند» – اتهامی سخت برای یک رقیب سیاه پوست که علیه یک سناتور سیاه پوست در مورد رابطه اش با یک رئیس جمهور سفیدپوست مطرح کند.

وارناک دستاوردهای خود در سنا را تبلیغ کرد و از مقرراتی حمایت کرد که برای کاهش هزینه های انسولین حمایت کرد. او از قراردادهای مربوط به زیرساخت ها و مراقبت های بهداشتی مادران که با سناتورهای جمهوری خواه منعقد شده بود استقبال کرد و در هنگام اشاره به آن همکاران جمهوری خواه  خود را بیشتر از بایدن یا سایر دموکرات های واشنگتن نام برد.

وارناک در طول تبلیغات از بایدن فاصله گرفت که با توجه به بالا ماندن تورم، میزان محبوبیت او کاهش یافته است. پس از انتخابات عمومی، بایدن قول داد که به وارناک به هر نحوی که می تواند کمک کند، حتی اگر به معنای دوری از جورجیا باشد. با دور زدن رئیس جمهور، وارناک تصمیم گرفت تا در روزهای قبل از دور دوم انتخابات با رئیس جمهور سابق باراک اوباما کمپین انتخاباتی برگزار کند.

در همین حال، واکر تا آخرین روز کمپین انتخاباتی، زمانی که آن دو روز دوشنبه با حامیان خود یک کنفرانس تلفنی برگزار کردند، از کارزار انتخاباتی با ترامپ اجتناب کرد.واکر به نامزدهای شکست خورده سنا، دکتر مهمت اوز از پنسیلوانیا، بلیک مسترز از آریزونا، آدام لاکسالت از نوادا و دان بولدوک از نیوهمپشایر به عنوان وفاداران به ترامپ می‌پیوندد که در نهایت رقابت‌هایی را که جمهوری‌خواهان زمانی فکر می‌کردند می‌توانند - یا حداقل می‌توانند - برنده شوند، از دست دادند.