به گزارش اکو ایران، «کناره‌گیری پلوسی از رهبری دموکرات‌ها در کنگره»،«موج تازه موشک پراکنی‌های روسیه»، «تمدید توافق غلات»، «پیام واشنگتن برای متحدانش در جنوب شرق آمریکا»،«خطو‌نشان پیونگ یانگ برای آمریکا»،«دور تازه تحریم های آمریکا علیه ایران»، «هشدار عبداللهیان به غرب و اسرائیل»،«واکنش ایران به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام»و «حمله راکتی به پایگاه نظامی آمریکا در سوریه» سرخط رسانه های دنیا در نیم روز گذشته را شکل داده اند.

پلوسی رهبری کنگره را واگذار کرد! وداع نخستین رهبر زن مجلس نمایندگان

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان اعلام کرد که برای رهبری دوباره مجلس نامزد نخواهد شد؛ بدین طریق این چهره برجسته دموکرات که نخستین زنی بود رهبری مجلس نمایندگان را عهده دار شد، با انتشار این پیام به ریاستش پایان داد. به نوشته خبرگزاری رویترز، پلوسی گفت که در کنگره می ماند و برای دوره ای که انتخاب شده به وظایف نمایندگی اش ادامه خواهد داد. او در سخنرانی 14 دقیقه ای اش گفت که زمان آن فرا رسیده تا نسل جدیدی رهبری کنگره را عهده دار شود. این سخنرانی یک روز بعد از آن ایراد شد که خبرگزاری ها پیش بینی کردند که دموکرات ها اکثریت مجلس نمایندگان را در جریان انتخابات میان دوره ای از دست خواهند داد.علیرغم کناره گیری پلوسی از میدان سیاست، ناظران می گویند که این رهبر 82 ساله هنوز از برنامه های خود برای آینده کنگره رونمایی نکرده است.

موج جدید موشک پراکنی های روسیه؛ زلنسکی: زمستان را پشت سر می گذاریم

روسیه دور تازه ای از حملات موشکی اش را آغاز کرده است؛ حملاتی که اوکراین آن را حملاتی تروریستی خوانده چرا که در جریانش تاسیاست انرژی اوکراین و یک کارخانه بزرگ این کشور هدف قرار داده شده اند. به نوشته رویترز، انفجارها در شهرهایی چون بندر اودسا، کی یف، دنیپرو و منطقه جنوب شرق زاپروژیا شنیده شده است، مقام های اوکراینی می گویند دو نفر در جریان این حملات جانشان را از دست دادند. وزیر دفاع اوکراین اعلام کرده که هدف اصلی روس ها در هم کوبیدن نیروگاه دفاعی عظیم این کشور مستقر در دنیپرو است. او در باب خسارات ورده سکوت کرد اما گزارش ها می گویند که شرکت دولتی انرژی نفت و گاز که مطالبات شرق اوکراین را تامین می کند، آسیب دیده اشت.زلنسکی با انتشار ویدئوی ضمن تایید این حملات و تروریستی خواندن آنها گفت که مهم نیست هدف روس ها چیست، ما باید زمستان را پشت سرگذاشته و بهار، برای بازپس گیری سرزمینان آماده تر باشیم.

منتقد پوتین  به دلیل انتشار پست در فضای مجازی راهی انفرادی شد!

الکسی ناوالنی، رهبر اپوزسیون روسیه که در زندان است به واسطه پستی که در شبکه های اجتماعی منتشر کرده، راهی سلول انفرادی شد، به نوشته خبرگزاری آسوشیدتدپرس، او در شرایط کنونی در سلولی که از آن تحت عنوان سلول مجازات هم یاد می شود، به سر می برد. ناوالنی 46 ساله، برجسته ترین دشمن پوتین است که در حال سپری کردن دوران 9 ساله حبس خود در زندانی امنیتی واقع در 250 کیلومتری شرق مسکو است. او ژانویه 2021 پس از بازگشت از آلمان؛ کشوری که برای درمان بعد از ترور در آن جا به سر می برد، بازداشت شد. ناوالنی به دلیل تخلف از اصل آزادی مشروط خود به دو سال نیم حبس و به اتهام هایی چون کلاهبرداری و اهانت به دادگاه در مجموع به تحمل 9 سال حبس محکوم شد.

تمدید توافق غلات

سازمان ملل و دیگر طرفین توافق غلات اعلام کرده اند که این توافق برای 120 رو دیگر تمدید شد. به نوشته خبرگزاری آسوشیدتدپرس، این توافق که در چارچوب آن کریدوری برای حمل و نقل ایمن در دریای سیاه و روش های بازرسی تعریف شده نگرنی های روسیه و اوکراین مبنی بر حمل سلاح از طریق سواحل جنوبی اوکراین را برطرف کرده است. این توافق قرار بود روز شنبه منقضی شود. تصور می شد که روسیه با تمدید آن مخالفت کند با این همه مسکو گفته بود که در صورت رفع موانع صادرات مواد غذایی و کود شیمایی این کشور با تمدید این توافق موافقت می کند. این خبر در میانه  موج تازه موشک پراکنی های روسیه به اوکراین رسانه ای شد.

هریس وارد تایلند شد؛ پیام واشنگتن برای متحدانش در جنوب شرق آمریکا!

کامالا هریس، معاون جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا وارد تایلند شد تا تتهد آمریکا به کشورهای جنوب شرق مبنی بر پایبندی اش به امنیت این منطقه را ثابت کند. به نوشته خبرگزاری اسوشیدتدپرس، سفر هریس به منطقه برای حضور در اجلاس دو روزه همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در حالی انجام شد که پیش از آن جو بایدن برای حضور در دو نشست اسیایی  به کامبوج و اندونزی سفر کرده بود. انتظار می رود هریس و دیگر رهبران اپک در باب مقوله هایی چون جنگ در اوکراین،تورم، کمبود مواد غذایی و انرژی رایزنی داشته باشند.شی جین پینگ نیز قرار است در نشست پیش رو در بانکوک تحت تدابیر شدید امنیتی حضور یابد. یکی از مقام های ارشد دولتی آمریکا گفت که سفرهاب بایدن و هریس به جنوب شرق آسیا نشان از تعامل عمیق آمریکا با منطقه است.

پیونگ یانگ؛ آمریکا از نتیجه قماری که کرده پشیمان می شود!

کره شمالی با اشاره به تلاش های واشنگتن برای تقویت حضور امنیتی اش در منطقه به ایالات متحده و متحدانش نسبت به پیامدهای فعالیت هایشان هشدار داد و همزمان موشک بالستیکی را پرتاب کرد و گفت واشنگتن درگیر قماری است که از نتیجه اش پشیمان خواهد شد. به نوشته خبرگزاری رویترز، ارتش کره جنوبی اعلام کرد که موشک بالستیک همسایه شمالی به منطقه ونسان واقع در ساحل شرقی کره شمالی اصابت کرده، موشک پراکنی اخیر دو ساعت بعد از آن رخ داد که وزیر امور خارجه کره شمالی، نشست سه جانبه امریکا، گره جنوبی و ژاپن را هدف انتقاد قرار داد؛ نشستی که در جریان آن آمریکا و متحدان آسیایی اش موشک پراکنی های کره شمالی را به چالش کشده و در باب همکاری های امنیتی بیشتر رایزنی داشتند.

پکن؛ «شی»، ترودو را تهدید  نکرده است! جنجال بر سر یک ویدئو

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که «شی» جاستین ترودو، نخت وزیر کاندا را تهدید نکرده است. این اظهارات بعد از آن ایراد شد که رئیس جمهوری چین متهم شده بود که در حاشیه نشست گروه 20 ترودو را به دلیل افشای اطلاعات در رسانه ها هدف قرار داده بود. به نوشته رویترز، جنجال بر سر ویدئوی است که در جریانش رهبران دو کشور رایزنی داشتند و همزمان ترودو چین را به دخالت در انتخابات این کشور متهم کرد، در مقابل شی نیز از طریق مترجم خود پاسخ داد که درست نیست رایزنی خصوصی عمومی شود، اگر چنین شود، پیش بینی نتیجه دشوار خواهد بود. حال، مائو نینگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین می گوید نمی توان اظهار نظر «شی» را در قاب تهدید تعبیر کرد.

دور تازه تحریم های آمریکا علیه ایران

خبرگزاری مهر نوشت، وزارت خزانه‌داری آمریکا از تحریم ۱۳ شرکت تسهیل‌کننده فروش فرآورده‌های پتروشیمی و نفتی ایران خبر داد.در بیانیه اداره نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) به تحریم ۱۳ شرکت تسهیل‌کننده فروش فرآورده‌های پتروشیمی و نفتی ایران به خریدارانی در شرق آسیا و به نیابت از جمله شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس(PGPICC)، اشاره شده است.برایان ای.نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی مدعی شد: اقدام امروز روش‌هایی که ایران به طور غیرقانونی برای دور زدن تحریم‌ها و فروش فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی خود مورد استفاده قرار می‌دهد را بیش از پیش شفاف می سازد! آمریکا همچنان به اعمال تحریم‌ها علیه بازیگرانی که فروش این محصولات را تسهیل می‌کنند، ادامه خواهد داد.این تازه‌ترین اقدام آمریکا علیه ایران و هم‌راستا با «جنگ ترکیبی» غرب در حمایت از نآرامی های  ایران است.

هشدار عبداللهیان به غرب و اسرائیل

حسین عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در توییتر نوشت: سرویس‌های امنیتی، رژیم جعلی اسراییل و برخی سیاسیون غربی که برای جنگ داخلی، ویرانی و تجزیه ایران نقشه‌ها کشیده‌اند، بدانند که ایران، لیبی و سودان نیست.او در ادامه افزود:امروز دشمنان، تمامیت ایران و هویت ایرانی را هدف قرار داده‌اند. بصیرت مردم، دشمن را مایوس کرده است.

واکنش ایران به قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام

ایسنا نوشت: محسن نذیری،سفیر و نماینده دائم کشورمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، در خصوص تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام اظهار کرد: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست امروز خود تحت فشار شدید سیاسی کشورهای آمریکا، انگلیسی، فرانسه و آلمان قطعنامه ای علیه فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان به تصویب رساند.او در ادامه خاطر نشان کرد: قویا معتقدیم این قطعنامه هیچ نتیجه ای برای بانیان آن به ویژه در زمینه ترمیم وجهه مخدوش شده آنها به عنوان ناقضان اصلی برجام و زمینه سازی برای توجیه تحریم های یکجانبه بیشتر علیه ملت ایران، نخواهد داشت.نماینده کشورمان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تصویب قطعنامه غیر اجماعی ارائه شده از سوی سه کشور اروپایی و آمریکا را به عنوان اقدامی سیاسی، غیرسازنده و نادرست بشدت محکوم و آن را غیر قابل قبول و مردود می داند، عنوان داشت: با توجه به تداوم همکاری های گسترده ایران با آژانس، دعوت از ایران برای همکاری با آژانس، آن هم با استفاده ابزاری از شورای حکام و اعمال فشار از طریق تصویب یک قطعنامه، غیرموجه و بی معنی است.نماینده ایران ضمن خاطرنشان نمودن اینکه در حال حاضر برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان از شفاف ترین برنامه ها در میان کشورهای عضو آژانس است، اظهار داشت: اهداف سیاسی بانیان این قطعنامه ضد ایرانی محقق نخواهد شد، اما تصویب آن می تواند بر روند همکاری و تعاملات سازنده جمهوری اسلامی ایران با آژانس اثرگذار باشد.

حمله راکتی به پایگاه نظامی آمریکا در سوریه

ایالات متحده حمله راکتی به پایگاه نظامی آمریکا در شمال سوریه را تایید کرد. پیشتر خبرگزاری الجزیره به نقل از فرماندهی ستاد مرکزی ارتش آمریکا در منطقه موسوم به «سنتکام» اعلام کرد که در پی این حمله راکتی، نیروهای ائتلاف بین المللی تحت رهبری آمریکا در پایگاه روستای الخضراء هدف قرار گرفتند.سنتکام اعلام کرده که این حمله راکتی هیچ گونه تلفاتی به جای نگذاشته است.با این همه نیروهای آمریکایی در شمال شرقی سوریه در باب این حمله تحقیق می کنند.