به گزارش اکوایران، رهبران بزرگ ترین اقتصادهای جهان روز سه شنبه آماده انتقال پیامی قوی بودند؛ پیامی مبنی بر پایان جنگ در اوکراین.هرچند در این باب از ادبیات متفاوتی استفاده کردند.ناظران می گویند جو بایدن و ولودیمیر زلنسکی درهم صدا کردن نسبی کشورهای حاضر در نشست گروه 20 نقش برجسته ای داشتند، دو رهبر با اشاره به تلاطم اقتصاد جهانی، نبرد نه ماه روسیه در اوکراین را مسبب اصلی وقوع چنین تراژدی عنوان کردند با این همه نتوانستد برای محکومیت روس ها نوعی هم صدایی و اجماع ایجاد کنند.

محور اصلی پیش نویس بیانیه رهبران گروه 20 که روز سه شنبه به شور گذاشته شد نبرد در اوکراین بود آن هم در شرایطی که ادبیات قدرت های بزرگ در باب این رخداد در تقابل با یکدیگر قرار داشت و سایر بازیگران نیز در تنگای رقابت های چین و آمریکا، هنوز نتوانستند میدان بازی خود را مشخصا تعریف کنند. آسوشیدتدپرس که سه شنبه به پیش نویس متن بیانیه دسترسی پیدا کرد در این بار نوشت که پایان دادن به حملات روسیه در اوکراین، خروج کامل و بدون قید و شرط نیروهای روس از خاک این کشور پایه های اصلی این بیانیه بودند هرچند در متن آن به تفاوت دیدگاه ها در باب تحریم های اعمالی علیه روسیه اشاره و تاکید شده که گروه بیست، مجمعی برای حل مسائل امنیتی نیست.

نقشه راه زلنسکی برای صلح

زلنسکی در جریان حضور آنلانش، عامدانه از گروه بیست، تحت عنوان گروه 19 یاد کرد و از حاضران خواست تا بدین جنگ با تکیه بر فرمول صلح پایان دهند. سرگئی لاوروف، نماینده پوتین، بزرگ ترین غایب اجلاس در برابر این انتقاد تند سکوت اختیار کرد اما زمانی که پشت تریبون قرار گرفت انگشت اتهام را به جانب اوکراین نشانه گرفت و گفت کی یف مسئول تداوم این درگیری است. با این همه زلنسکی از رهبران گروه بیست خواست تا طرح صلحی ده ماده ای را امضا کنند و عادلانه و براساس منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین الملل به این نبرد پایان دهند.

زلنسکی خطاب به رهبران حاضر گفت، نباید به اوکراین پیشنهاد داد که با وجدان، حاکمیت، سرزمین و استقلال خود را به حراج و مصالحه بگذارد.رئیس جمهوری اوکراین در ادامه هرگونه مذاکره ای به سان رایزنی های سال 2014 که زمینه ساز ضمیمه شبه جزیره کریمه به خاک روسیه شد را رد کرد و گفت ما به روس ها اجازه نمی دهیم تا با تقویت نیروهای خود دور تازه ای از ترورو بی ثباتی جهانی را رقم بزنند.

46a9a60-zelensky-g20--op-

زلنسکی همچنین با اشاره توافق های مینسک اول و دوم که به ترتیب در سال های 2014 و 2015 به امضا رسید گفت که ظاهرا نمی توان به سخنان روسیه اعتماد کرد، از همین رو مینسک سه را باید در خواب دید؛ توافقی که مسکو به یک روز نرسیده مفادش را نقض خواهد کرد.زلنسکی در ادامه سخنرانی ضمن تاکبد بر آزادی همه زندانی های اوکراینی از احیای ایمنی تششعات هسته ای در نیروگاه اتمی ژاپروزیا گفت؛ نیروگاهی واقع در جنوب شرق اوکراین که در اختیار روس ها است.

به دنبال حاصل جمع صفر نباشیم

در مقابل وزیر خارجه روسیه کی یف را به طولانی کرد جنگ متهم کرد و به خبرنگاران گفت که اوکراین از گفتگو با مسکو سرباز می زند و شرایطی غیر واقعی برای صلح ترسیم کرده است. او همچنین در باب تمدید قرارداد صادرات غلات از طریق دریای سیاه که تاریخ آن روز شنبه منقضی خواهد شد نیز گفت که تمدید آن منوط است به برداشته شدن موانع صادرات غلات و کود روسیه.کرملین مدت ها است که از موانعی که در برابر صادرات این کشور قرار دارد شکایت دارد.

c1_2438367

در میانه لفاظی های روسیه و اوکراین، رئیس جموری اندونزی که این بار میزبانی این نشست را عهده دار بود تاکید کرد که گروه 20 باید کاتالیزور بهبود اقتصادی فراگیر باشد، از همین رو نباید جهان را قطعه قطعه کنیم و اجازه وردود به جنگ سرد تازه ای را بدهیم. به گفته او مسئول بودن به معنای ایجاد موقعیت هایی با حاصل جمع صفر نیست، از همین رو باید معنای مسئولیت پذیری را باور کنیم که آن پایان دادن به جنگ و بحران است.

 اندونزی یکی از کشورها عضو جنبش غیر متعهدها است؛ ائتلافی سست که در سال 1961 با هدف اجتناب از رویارویی شرق و غرب تعریف شد و در ارتباط با جنگ اوکراین موضعی محتاطانه اتخاذ کرد، هرچند امروز بیش از گذشته بر دو مقوله امنیت انرژی و غذا متمرکز است.

تقابل ادبیات دو قدرت برتر

در این نشست جو بایدن و شی جین پینگ که دیداری تاریخی را رقم زده بودند بار دیگر بر اصل عدم توسل به سلاح هسته ای اشاره کدند، بایدن، روسیه با به واسطه کنش غیر مسئولانه اش به چالش کشید. با این همه «شی» بدون اشاره مستقیم به جنگ روسیه در اوکراین خواستار افزایش همبستگی جهانی شد و تاکید کرد که اجماع در باب چشم انداز جامعه ای با آینده مشترک و سرشار از صلح، توسعه و همکاری برد- برد، ضروری است.پکن می گوید که خواهان صلح است، با این همه یکی از مقام های این کشور که نخواست نامش فاش شود گفته که واشنگتن محرک اصلی برای وقوع درگیری تمام عیار خواهد بود.

g20-covid-01-videoSixteenByNine3000

نارندا مودی، نخست وزیر این بار نیز موضعی محتاطانه اتخاذ کرد و از روسیه و اوکراین خواست تا به دیپلماسی بازگردند. او همچنین با تاکید بر مقوله انرژی خاطر نشان کرد که در جهان امروز نباید هیچ محدودیتی برای تامین انرژی وجود داشته باشد، پس باید بر حراست از بازارهای جهانی گاز و غذا تاکید کرد. ریشی سوناک که به تازگی سکان ریاست در بریتانیا را عهده دار شده به همراه امانوئل مکرون در ارتباط با حمله روسیه به اوکراین موضعی خصمانه تر اتخاذ کرده و تاکید کردند که مسکو نباید تهدیدی برای غیر نظامی ها باشد و به تنش های هسته ای دامن بزند.

ناظران با اشاره به مواضع متفاوت رهبران حاضر در این نشست و با تکیه بر ادبیات متفاوتی که بدان متوسل شدند می گویند که در باب پایان یافتن جنگ در اوکراین به واسطه پیامدهای منفی اش بر حوزه انرژی و غذا، در نشست گروه بیست اجماع حاصل شد، با این همه تفاوت ادبیات و مواضع رهبران نشان از آن داشت که بسیاری از بازیگران در تنگای رقابت سه قدرت آمریکا، روسیه و چین قرار گرفته اند و توان برای تصمیم گیری جهت بازی در یک بلوک واحد را ندارند؛ رخدادی که نشان از چرخه وابستگی مضاعف است که مانع از استقلال رای و تصمیم گیری می شود.