به گزارش اکو ایران، اگر حزب جمهوری خواه در جریان انتخابات میان دوره ای که روز سه شنبه برگزار شد، اکثریت محدودی را در مجلس نمایندگان آمریکا به دست آورد، این احتمال بالا است که کاخ سفید در باره برخی موضوعات مرتبط با سیاست خارجی چون تحولات اوکراین، افغانستان و ایران توسط کنگره تحت فشار قرار بگیرد. در همین راستا ناظران می گویند با این که کنگره با اعضای جدید بیش از همه درگیر مسائل داخلی چون تورم و بهای بالای بنزین خواهد بود، اما جمهوری خواهانی که رهبر کمیته های اصلی کنگره را عهده دار خواهند شد، دولت بایدن در باب مسائل گره خورده با امنیت ملی این کشور به چالش خواهند کشید.

سرنوشت یک چک

ماه گذشته کوین مک کارتی، رهبر جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود که اگر حزبش اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرد، کمک های آمریکا به اوکراین بدین شکل ادامه نخواهد داشت. مک کارتی که خود نامزد اصلی ریاست مجلس نمایندگان است ماه اکتبر هم تاکید کرده بود که مردم آمریکا درگیر رکود اقتصادی هستند؛ پس قرار نیست چک سفید امضا در اختیار اوکراین قرار دهیم.

111111111

از زمان اغاز حمله روسیه به اوکراین در 20 فوریه، ایالات متحده در حدود 60 میلیارد دلار در قاب کمک های امنیتی در اختیار کی یف قرار داده است.هرچند امروز اوکراین از حمایت های دو حزبی در آمریکا برخوردار است، اما شاخه انزوا طلب جمهوری خواه هم صدا با گروهی از نمایندگان دموکرات مترقی، آشکارا حمایت مالی و تسلیحاتی ایالات متحده از اوکراین را به چالش می کشند.

هرچند به باور کلایتون آلن، کارشناس سیاست فعال در گروه اوراسیا، اظهارات مک کارتی با تعهد این کشور مبنی بر توقف حمایت ها از کی یف یکسان نیست.به گفته آلن ندادن چک سفید به اوکراین به معنای ندادن چک نیست؛ به بیانی بهتر، مک کارتی تاکید دارد که حمایت های مالی از اوکراین پس از پیروزی جمهوری خواهان تابع محدودیت هایی خواهد بود.

مک کارتی با اشاره به آینده اقتصادی آمریکا بر این گزاره تاکید دارد که ایالات متحده در چنین شرایطی قادر به ارائه کمک های کمک های 50 میلیارد دلاری بدون قید و شرط نخواهد بود. در سنا نیز بر سر اوکراین اختلاف نظر جدی وجود دارد. در حالی که حامیان ترامپ؛ چهره هایی چون جی دی وانس، سناتور منتخب سنا از اوهایو از قطع حمایت های ارائه شده به اوکراین می گویند، اکثریت جمهوری خواهان در سنا مخالف این سیاست هستند.

221107-ukraine-kharkiv-mn-1210-4bff28

مک کانل رهبر جمهوری خواهان سنا ماه گذشته در باب این مقوله رودروی مک کارتی قرار گرفت و خواهان افزایش حمایت از کشورهای اروپای شرقی شد. آلن با اشاره به گزاره ای که بدان اشاره شد گفت با توجه به شرایط جدید، انتظار می رود کاخ سفید در ارتباط با حمایت مالی به کی یف تحت نظارت شدیدتر قرار بگیرد، از همین رو شاید ناچار شود به سوال های بیشتری پاسخ دهد.

تغ تند کنگره تازه نفس به روی  ایران

به نوشته نشنال جمهور خواهانی که احتمالا قدرت نسبی بیشتری را در قیاس با دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا از آن خود خواهند کرد مطمئنا کاخ سفید را در ارتباط مسائلی چون بازگشت به توافق هسته ای 2015( برجام) و اتخاذ رویکرد و تدابیری شدیدتر علیه تهران به بهانه ناآرامی های داخلی، تحت فشار قرار خواهند داد. 

_117854418_mediaitem117854417

ریچارد گلدبرگ، تحلیلگر پیشین مسائل ایران در شورای امنیت ملی ایالات متحده و مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی در این باب گفت که مجلس نمایندگان تحت رهبر جمهوری خواهان سیاست بایدن در ارتباط با ایران را پیچیده تر خواهد کرد. او به نشنال گفت: اکثریت جدید کنگره قادرند جلسه های استماع برگزار کرده و با انجام تحقیقات بیشتر و تصویب قوانین و شاید مهم تر از همه به رای گذاشتن بسیاری از مسائل مرتبط با ایران، توافق هسته ای را به شکلی منفی تحت تاثیر قرار دهند  تا بدین طریق رویکرد دولت حاکم نسبت به احیای توافق چرخش پیدا کند.

biden_narrow

به باور این تحلیلگر رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران طبیعتا هدف بسیاری از حملاتی قرار خواهد گرفت. او قربانی خواهد شد.ان تحلیلگر در ادامه افزود، مالی طبیعتا باید درباره ارتباطش با روسیه و و سیاست هاییش در ارتباط با ایران که از منظر جمهوری خواهان نامطلوب بود و نشان از ضعف داشت، خود را برای حضور در جلسه های تحقیات کنگره آماده کند. به ادعای گلدبرگ با تداوم ناآرامی ها در ایران، کنگره تازه نفس از معترضان ایرانی حمایت خواهد کرد و کاخ سفید را برای اتخاذ موضعی قاطعانه در برابر تهران تحت فشار قرار خواهد داد.

بازخوانی سناریویی تراژدیک

در سایر مناطق خاورمیانه، با فرض آن که دموکرات ها بتوانند اکثریت سنا را داشته باشد، تلاش برای تغییر رویکرد آمریکا در  ارتباط با لبنان، تشکیلات خودگردان فلسطین و متحدان ایالات متحده در خاورمیانه، گزینه ای قابل پیش بینی نیست.

2222222222

مجلس نمایندگان جدید احتمالا بار دیگر افغانستان و محاسبات نادرست دولت بایدن در ارتباط با این کشور را در کانون توجه قرار خواهند داد و بحث در باره این موضوع را داغ می کنند؛ بالاخص آن که خروج شتابزده نظامیان آمریکایی از این کشور در سال 2021 از منظر جمهوری خواهان فاجعه ای را به نام آمریکا و در تاریخ این کشور ثبت کرد.

 مایکل مک کانل که احتمالا ریاست کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا را عهده دار خواهد شد، ماه گذشته نامه ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نوشت و خواستار حفظ تمامی اسناد مرتبط با خروج فاجعه بار آمریکا از افغانستان شد. این چهره سیاسی نوشت: دسترسی به این اطلاعات برای قانونگذاران و نظارت بر قانون اساسی توسط کنگره حیاتی است و نادیده گرفتن چنین درخواست هایی یا بی توجهی بدان غیر قابل قبول است.

210820-M-AU949-0101A-scaled-e1631133717332

ناظران می گویند تاکید بر چنین خواسته ای نشان از خیز جمهوری خواهان برای آغاز تحقیقات درباره این خروج تراژیک است؛ تحقیقاتی که می تواند زمینه را برای احضار چهره های سیاسی دولت بایدن و تحقیقات بیشتر هموار کند. مجلس نمایندگان تحت رهبری جمهوری خواهان همچنین سیاست های ایالات متحده در نیمکره غربی؛ جغرافیایی که رهبران چپ در برزیل، شیلی و هندوراس، قدرت را در اختیار گرفته اند، بازتعریف خواهد کرد.در ارتباط با چین نیز « فیل ها» احتمالا بر گزینه مسلح کردن تایوان و پذیرش سیاست های تجاری سختگیرانه علیه پکن را در دستور کارشان قرار خواهند داد.