به گزارش اکوایران، دیپلمات های ارشد دموکراسی های جهان روز جمعه حمایت خود را از اوکراین در برابر حملات نظامی روسیه یک صدا اعلام کردند هرچند در میانه بحران های جهانی، نتوانستند در باب مقابله با چین به اجماع دست یابند.

به گفته منابع آگاه، وزرای امور خارجه گروه هفت در پایان رایزنی های دو روزه شان در شهر تاریخی مونستر؛ واقع در غرب آلمان؛  (منطقه ای که به لحاظ تاریخی در سال 1648 میزبان نشست وستفالیا بود؛ نشستی که به جنگ خونین سی ساله اروپا پایان داد ) ، بیانیه نهایی را منتشر و در آن مواضعشان را در باب اوکراین، روسیه، چین و تحولات اخیر ایران و کره شمالی اعلام کردند.

اظهارات ضد و نقیض درباره تعیین سقف بهای نفت!

 خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام های حاضر در این نشست، نوشت: یک سال پس از هشدار به روسیه در باب پیامدهای حمله اش به اوکراین، انتظار می رفت، وزرای گروه هفت بیش از هر موضوع دیگر بر گزاره هایی چون حمایت از کی یف و کشورهایی که به واسطه بحران غذا در وضعیت پیچیده ای قرار دارند، متمرکز شوند؛ گزاره ای که به باور وزیر خارجه بریتانیا نشان از استراتژی مشترک این گروه از بازیگران داشت. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز که در این نشست حضور داشت با اشاره به حمله روسیه به اوکراین گفت که این ماجراجویی ناقض معاهده صد ساله در باب احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی است. اصولی که به باور بلینکن توسط روس ها به چالش کشیده شدند و سکوت در برابر ان موجب خواهد شد تا پایه های نظم بین الملل متزلزل شده و در نهایت فرو بپاشد.در همین راستا خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت که اعضای گروه هفت در باب نهایی کردن سقف بهای نفت روسیه در اواخر این ماه به توافق دست یافتند.به نوشته این خبرگزاری ایالات متحده و سایر کشورهای عضو گروه هفت در هفته های اخیر مذاکره های فشرده ای را در باب طرح اعمال سقف بهای محموله های نفتی از طریق دریا داشتند و به توافق هایی دست یافتند؛ توافق هایی که قرار است از 5 دسامبر اجرایی شوند. هدف این گروه از کشورها اطمینان از نتیجه بخش بودن تحریم های اعمالی علیه مسکو و ناتوانی اش در خنثی کردن بازار جهانی نفت است. یکی از منابع آگاه که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت که ائتلاف توافق کرده است که سقف قیمت، قیمتی ثابت باشد. طبیعتا این تصمیم ثبات حاکم بر بازار را افزایش خواهد داد و انطباق با آن را ساده تر کرده و بار بر دوش فعلان بازار را به حداقل می رساند.در این میان منابع دیگر اما از عدم توافق در باب قیمت اولیه گفتند و تاکید کردند که امکان دارد در هفته های آینده این اجماع حاصل شود.

تکرار ادعاهای بی اساس

علاوه بر اوکراین، ایران نیز یکی از محورهای رایزنی وزاری حاضر در این نشست بود. این بار نیز رهبران گروه هفت ضمن تکرار ادعاهای بی اساس در باب پهپادهای ارسالی ایران به روسیه- ادعایی که تهران بارها رد کرده-در باب ناآرامی های ایران نیز اظهارات مداخله جویانه داشتند و پس از به تنش های اخیر در شبه جزیره کره پرداختند.

تلاش برای هم صدایی در سایه منافع رقابتی

کلانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا تاکید کرد که وظیفه گروه هفت این است که اطمینان حاصل کند که صلح حفظ خواهد شد.یکی از مقام های ارشد ایالات متحده ضمن اشاره به نشست اخیر گروه هفت خاطر نشان کرد که این گروه از بازیگران فعال برجسته در عرصه اقتصاد فارغ از منافع و اولویت های داخلی و رقابتی شان که بخشی از آن مرتبط است با نفوذ اقتصادی رو به رشد چین و جاه طلبی های جهانی پکن توانستند در باب سایر موضوعات به اجماع دست یابند. با این حال هنوز مشخص نیست که تصمیم های گروه هفت تا چه میزان موثر باشد.

630_0900_2536110_382807154-1648x824

هشدار ماه دسامبر گروه هفت به پوتین مبنی بر دوری از اوکراین، مورد توجه قرار نگرفت. از همین رو امروز آنها نه تنها درگیر بحرانی جدی چون جنگ در اوکراین هستند، بلکه هم صدایی پکن و مسکو و تلاش چین برای الحاق تایوان به جغرافیای خود نیز به بخشی از دغدغه های این گروه از بازیگران تبدیل شده است.

خطر موشک پراکنی های پیونگ یانگ

بحران کره شمالی را نیز باید به فهرست تهدید های جهانی افزود؛ بازیگری که از رایزنی های دیپلماتیک طفره می رود و دائما درگیر نشان دادن توان زرادخانه هسته ای اش است. همزمان با نشست گروه هفت، موشک پراکنی های کره شمالی بالاخص پرتاب موشک قاره پیما توسط این بازیگر موجب شد تا خطر هسته ای شدن شبه جزیره بار دیگر در دستور کار کشورهای گروه هفت قرار بگیرد ؛ این بار به شکلی جدی تر.

چین؛ عامل شکاف درصفوف گروه هفت

به باور ناظران اعضای گروه هفت این بار در اتخاذ رویکرد مشترک در باب چین شکست خوردند و نتوانستند سیاست های مشترکی را در باب سرمایه گذاری های پکن در کشورهای عضو و جلوگیری از حمله احتمالی پکن به تایپه اتخاذ کنند. این چند صدایی همزمانی داشت با سفر پر حاشیه شولتز به پکن؛ صدراعظم آلمان در قامت نخستین رهبر اروپای بعد از حمله روسیه به اوکراین با«شی» دیدار کرد آن هم در شرایطی که سرمایه گذاری چین در پروژه بندر بزرگ آلمان نگرانی هایی را در واشنگتن و دیگر پایتخت ها برانگیخته؛ چرا که به باور رهبران غرب و گروه هفت، چین ممکن است منافع کنترلی اش را ذیل ساخت های حیاتی واقع در قلب آلمان تعبیه کند.