سفر جواد اوجی وزیر نفت به روسیه و ادعای حمله ایران به عربستان اخبار مهم منتشر شده در باره ایران از روز قبل هستند. روابط آمریکا و عربستان پس از ریاست جمهوری بایدن سرد شد و با تصویب کاهش عرضه توسط اوپک پلاس به رهبری عربستان این اختلاف بیشتر شده است تحمل این فاصله با نزدیکی عربستان به چین و روسیه برای آمریکایی ها سخت‌تر شده شده است. با توجه به اهمیت عربستان برای حفظ منافع آمریکا در منطقه و ناکامی آمریکا در بازگرداندن عربستان به زمین بازی خودش این کشور برنامه دیگری را برای عربستان در نظر گرفته است. ایران و عربستان رقیب دیرین منطقه‌ای هستند و آمریکا با استفاده از این رقابت و تصویر تهدید حمله ایران به دنبال بازگرداندن عربستان به زمین خودش است.

توسعه قراردادهای نفتی ایران و روسیه در سایه تحریم

بر اساس گزارش بلومبرگ تحریم‌ها روابط ایران و روسیه را تقویت کرده است و دو کشور در سایه بهبود روابط، مبادلات محصولات نفتی را آغاز کرده اند. مقامات دوکشور درباره سرمایه گذاری در نفت، بنادر و کریدور باری رایزنی می‌کنند، الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرده که طیف محصولات مورد مبادله افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش اینترفاکس ایران و روسیه مبادلات محصولات نفتی را در حالی آغاز کرده اند که تحریم، روابط دو کشور را پس از جنگ تقویت کرده است. اینتر فاکس به نقل از نواک معاون نخست وزیر  روسیه پس از ملاقات با جواد اوجی در گروزنی اعلام کرد که طیف محصولات مبادلاتی میان ایران و روسیه افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش اینترفاکس و تاس این گفتگوها مشارکت احتمالی روسیه برای افزایش تولید نفت ایران، توسعه بنادر در دریای مدیترانه و دریای خزر و کریدور بین المللی باری شمال به جنوب که روسیه را از طریق ایران به هند متصل می کند را شامل می‌شود.

مجله فوربز هم پیش از سفر اوجی به روسیه در گزارشی مطرح کرده بود که روسیه احتمالا به ایران در راه اندازی خط لوله صلح برای انتقال گاز ایران از طریق پاکستان به چین کمک خواهد کرد. ایران از سال 1990 در حال راه اندازی خط لوله صلح است حتی در برهه‌ای بنا شد تا ایران این خط لوله را از طریق افغانستان به چین رساند ولی با قدرت گیری طالبان در افغانستان و مشکلات پاکستان، پاکستان گزینه بهتری است. دولت پاکستان از کمبود بودجه شدید رنج می برد و با افزایش قیمت انرژی در تأمین سوخت  و حفظ روشنایی کشور  عاجز مانده است. از طرفی سیل هم بر تشدید مشکلات این کشور دامن زده که هم مشتری مناسبی برای محصولات انرژی تحریمی ایران است  و هم می تواند ایران را از طریق این خط لوله به خواسته دیرینه خود یعنی اتصال از طریق خط لوله صلح به چین برساند.

اینتر فاکس مدعی است ایران و روسیه پس از حمله روسیه به اوکراین در اواخر فوریه روابط اقتصادی و نظامی خود را گسترش داده اند، اینتر فاکس بدون ارائه جزئیات بیشتر به مذاکره درباره صادرات روسیه از طریق ایران، سرمایه گذاری در پروژه متوقف شده ال ان جی و خط لوله پاکستان اشاره کرده است ولی نواک بدون توضیح جزئیات اعلام کرده که  مسائل مربوط به مبادله گاز در دست بررسی است. نواک همچنین اضافه کرده که گاز پروم غول گازی روسیه احتمالا تا پایان نوامبر قراردادهایی را با ایران امضا کند.

بلومبرگ به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس اشاره می کند که به توضیحات مهدی صفری معاون اقتصادی وزیر خارجه پرداخته است. بر اساس آن گزارش، ایران و روسیه قراداد حوزه نفت و گاز به ارزش 6.5 میلیارد دلاری در چهارچوب تفاهم نامه 40 میلیارد دلاری امضا کرده اند. نواک با اشاره به ماهیت راهبردی روابط ایران و روسیه اعلام کرده که روسیه قصد دارد تمام تلاش خود را برای توسعه روابط انجام دهد.

ادعای حمله ایران به عربستان

بلومبرگ مدعی است که به گفته افراد مطلع، عربستان سعودی و ایالات متحده اطلاعاتی را به اشتراک گذاشته‌اند که نشان می‌دهد ایران قرار است به زودی به عربستان و یا دیگر کشورهای منطقه حمله کند. کسانی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود اعلام کرده اند دو کشور و متحدان منطقه‌ای سطح آماده باش نظامی خود را افزایش داده‌اند. ایران در ماه سپتابر حملات موشکی را به اقلیم کردستان عراق که ایالات متحده هنوز در آنجا نیرو دارد، داشته است. همچنین آتش بس با میانجیگری سازمان ملل که میان دولت یمن تحت حمایت عربستان و شبه نظامیان حوثی شیعه تحت حمایت ایران بود، منقضی شده است.

وال استریت ژورنال نیز قبلاً اطلاعاتی را درباره حمله احتمالی ایران منتشر کرده است. در شرایط فعلی روابط میان عربستان و آمریکا ملتهب شده و پس از تصمیم کاهش عرضه نفت اوپک پلاس به رهبری عربستان پیش از انتخابات آمریکا، جو بایدن اعلام کرده در روابط میان دو کشور بازنگری خواهد کرد.

از ابتدای ماه سپتامبر پس از مرگ مهسا امینی ناآرامی‌هایی در ایران شکل گرفته است که ایران می‌گوید ایالات متحده و شرکایش بر آتش این التهابات دامن می زنند. سرتیپ پت رایدر سخنگوی پنتاگون در روز سه شنبه از ارائه جزئیات درباره اینکه آیا ایالات متحده سطح هشدار در منطقه را افزایش داده خودداری کرد ولی مانند ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه بر موضوع تماس منظم با عربستان تاکید کرد.

ند پرایس گفت ما درباره تصویر یک تهدید نگران هستیم و از طریق کانال‌های اطلاعاتی، نظامی و دیپلماتیک با سعودی‌ها در تماس دائمی هستیم و در دفاع از منافع خود و شرکایمان در منطقه تردید نخواهیم کرد.