به گزارش اکوایران، کارفرمایان آمریکایی ماه گذشته استخدام خود را کاهش دادند و نرخ بیکاری بطور غیرمنتظره‌ای در این کشور افزایش یافت، که نشان می‌دهد که پس از شروع قدرتمند در ابتدای سال، بازار کار ایالات متحده اکنون درحال از رونق افتادن است.

براساس گزارشی از بلومبرگ، تازه‌ترین گزارش اداره آمار آمریکا نشان می‌دهد ماه گذشته 175 هزار پرداختی به فهرست پرداخت‌های نیروی کار اضافه شده است که کم‌ترین افزایش در طول شش ماه گذشته محسوب می‌شود. گزارش دیگری از این نهاد نیز نشان دهنده ضعیف شدن فعالیت در بخش خدمات آمریکا بوده است که بزرگ‌ترین بخش اقتصاد این کشور محسوب می‌شود.

تازه‌ترین گزارش بازار کار شاهدی بر این است که تقاضای نیروی کار آمریکا درحال تعدیل شدن است، با اینحال یک افت غیرمنتظره در تقاضا را نشان نمی‌دهد، که جروم پاول، رئیس فدرال رزرو معتقد است پاسخ سیاستی را تضمین می‌کند.

جروم پاول روز چهارشنبه پس از اینکه فدرال رزرو نرخ بهره را برای ششمین جلسه متوالی خود ثابت نگه داشت به این نکته اشاره کرد که برای اینکه سیاستگذاران به اهداف تورمی خود برسند رشد دستمزدها باید به‌صورت تدریجی کاهش یابد. گزارش بازار کار تحرکاتی در همین مسیر را نشان می‌دهد درحالی که مجموعه‌ای از گزارشات منتشر شده در اوایل هفته نشان می‌داد فشارهای دستمزدی همچنان پابرجا هستند.

میانگین درآمد ساعتی در ماه آوریل 0.2 درصد نسبت به ماه قبل و 3.9 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، که پایین ترین سرعت رشد از ژوئن 2021 است. با اینحال برخی اقتصاددانان انتظار رشد بیشتری را داشتند تاحدی به دلیل یک قانون جدید در کالیفرنیا که حداقل دستمزد 20 دلاری را برای کارگران فست فودها اجباری می‌کند.

اشتغال در بخش خدمات آمریکا نیز تضعیف شده است، که ترکیب آن با داده‌های بازار کار نشان دهنده کاهش در تقاضای نیروی کار است که می‌تواند رشد اقتصادی را محدود کند.

به گفته رئیس تحقیقات اقتصادی آمریکا در آژانس رتبه‌بندی فیچ، برای کسانی که کاهش نرخ بهره آمریکا را دنبال می‌کنند، این افت در رونق بازار کار خبر خوبی است و کاهش رشد دستمزدها هم آن را به خبر بهتری تبدیل می‌کند؛ با اینحال آمار یک ماهه نشان دهنده یک روند نیست، بنابراین فدرال رزرو احتمالا باید چندین ماه چنین کاهشی را به همراه ارقام بهتری از تورم ببیند تا بتواند کاهش نرخ بهره را جلوتر بیندازد.

بازار کار، همراه با طیفی از سایر شاخص‌های اقتصادی، در سه ماهه ابتدای سال جاری قوی بوده‌اند. افزایش در فهرست پرداخت‌های نیروی کار از ماه ژانویه تا مارس به‌طور میانگین 269 هزار بوده است، از اینرو گزارش جدید نشان دهنده کاهش قابل توجه است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا قدرت بازار کار آمریکا را به عنوان شاهدی بر این مساله اعلام می‌کند که سیاست‌هایش به اقتصاد کشور کمک کرده است. به گفته او، نرخ بیکاری برای دوسال زیر 4 درصد بوده است.

آستن گلوسبی، رئیس فدرال رزرو شیکاگو نیز اعداد اشتغال را تحسین کرده است و رشد در فهرست حقوق بگیران را بسیار محکم خوانده است. به گفته او، گزارش‌های چون این به سیاستگذاران کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند اقتصاد درحال "برافروختگی" نیست.

کاهش تدریجی رشد استخدام‌ها و دستمزدها بخشی از دلیلی است که سیاستگذاران عجله‌ای برای پایین آوردن نرخ بهره ندارند. جروم پاول به ویژه به افزایش عرضه نیروی کار اشاره کرده است که با هجوم مهاجران تقویت شده است.