به گزارش اکوایران، کشورهای غربی ادعا کردند روسیه به دنبال طراحی است که می‌تواند بهانه ای برای استفاده از «بمب کثیف» باشد.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، کشورهای غربی روز دوشنبه روسیه را به توطئه برای استفاده از بمب‌های حاوی مواد هسته‌ای به عنوان بهانه‌ای برای تشدید تنش در اوکراین متهم کردند، زیرا مسکو غیرنظامیان را از یک شهر جنوبی برای آغاز یک نبرد بزرگ تخلیه کرد.

با پیشروی نیروهای اوکراینی به سمت استان خرسون تحت اشغال روسیه، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز یک‌شنبه با همتایان غربی تماس گرفت و به آن‌ها گفت که مسکو مظنون به برنامه‌ریزی کی‌یف برای استفاده از به اصطلاح «بمب کثیف» است.

وزرای خارجه فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده در بیانیه مشترکی اعلام کردند که همگی این اتهامات را رد کرده و بر حمایت خود از اوکراین در برابر روسیه تاکید کردند. آن‌ها گفتند: «کشورهای ما به صراحت اعلام می‌کنند  همه ما ادعاهای آشکارا نادرست روسیه مبنی بر آماده شدن اوکراین برای استفاده از بمب کثیف در خاک خود را رد می کنیم. جهان هرگونه تلاشی برای استفاده از این ادعا را به عنوان بهانه‌ای برای تشدید تنش محسوب خواهد کرد».

WHJTHZKQPJJZ5AVKG45LCS6Q7Y

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در یک سخنرانی شبانه گفت اتهامات روسیه نشان می‌دهد که مسکو خودش چنین حمله‌ای را طراحی می‌کند و اوکراین را مقصر می‌داند. زلنسکی گفت: «اگر روسیه تماس بگیرد و بگوید که اوکراین ظاهراً در حال آماده کردن چیزی است، به معنای یک چیز است: روسیه از قبل همه این‌ها را آماده کرده است. بنابراین وقتی امروز وزیر دفاع روسیه یک چرخ فلک تلفنی ترتیب می‌دهد و با وزرای خارجه با داستان هایی در مورد بمب هسته‌ای به اصطلاح «کثیف» تماس می‌گیرد، همه کل ماجرا را به خوبی می‌فهمند. می‌فهمند که منبع همه چیز کثیفی که در این جنگ می‌توان تصور کرد از کجاست».

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره این واقعیت که به نظر می رسد دیگران اتهامات روسیه را باور نمی‌کنند، گفت: «ناباوری آن‌ها به این معنی نیست که تهدیدی وجود ندارد... تهدید آشکار است».

روسیه به غیرنظامیان دستور داده تا مناطق تحت کنترل خود در کرانه غربی رودخانه دنیپرو را تخلیه کنند، جایی که نیروهای اوکراینی از ابتدای ماه جاری و مدت کوتاهی پس از ادعای مسکو مبنی بر الحاق این منطقه در حال پیشروی بودند. شکست روسیه در آن مناطق یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های مسکو در جنگ خواهد بود. پایتخت منطقه‌ خرسون تنها شهر بزرگی است که روسیه از زمان تهاجم در فوریه دست نخورده به تصرف خود درآورده و تنها جای پای آن در کرانه غربی رود دنیپرو است که اوکراین را به دو نیم می‌کند. این استان دروازه ورود به کریمه را کنترل می‌کند، شبه‌جزیره‌ای که روسیه در سال 2014 آن را تصرف کرد و مدعی شد آن را ضمیمه کرده است.

SUZ6JDAYQZONXFKHTD6JI2R5EE

مقامات مستقر در روسیه در خرسون روز دوشنبه اعلام کردند که مردانی که  می‌مانند، این گزینه را خواهند داشت که به یک واحد نظامی ملحق شوند. کی‌یف روسیه را متهم می‌کند که مردانی را در مناطق اشغالی به اجبار به گروه‌های نظامی تبدیل می‌کند که طبق کنوانسیون ژنو جنایت جنگی است.

کیریلو بودانوف، رئیس اداره جاسوسی نظامی اوکراین، گفت که نیروهای روسی برای دفاع از شهر خرسون آماده می‌شوند و نه برای عقب نشینی از آن و گزارش داد که تخلیه بخشی از کمپین اطلاعاتی روسیه است. او گفت که در حالی که روسیه ساختارهای مالی، تجهیزات، ساکنان آسیب پذیر و مجروحان را از خرسون جابجا می کند، همچنین موقعیت دفاعی را تقویت می کند. او به خبرگزاری اینترفکس اوکراین گفت: «آن‌ها این توهم را ایجاد می کنند که همه چیز از دست رفته است. با این حال در همان زمان واحدهای نظامی جدید را به داخل منتقل می‌کنند و برای دفاع از خیابان‌های خرسون آماده می‌شوند».

از زمانی که نیروهای روسیه در ماه سپتامبر متحمل شکست‌های بزرگ در میدان نبرد شدند، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، جنگ را تشدید کرد و صدها هزار نیروی ذخیره را فراخواند، الحاق سرزمین‌های اشغالی را اعلام کرد و مکرراً تهدید کرده که از سلاح‌های هسته‌ای برای دفاع از سرزمین روسیه استفاده خواهد کرد.

IZLO5X7J6RIZZKM6FP47ET64E4

تلویزیون دولتی روسیه هم مملو از برنامه‌های گفتگو با کارشناسانی است که آشکارا حملات به زیرساخت‌های غیرنظامی اوکراین را تشویق می‌کنند و خواستار تدابیر سخت‌گیرانه‌تر برای از بین بردن آنچه آنها به عنوان دولت غیرقانونی اوکراین توصیف می‌کنند، هستند.

روز دوشنبه، آنتون کراسوفسکی، مجری تلویزیون دولتی روسیه، به خاطر اظهاراتی که در آن خواسته بود کودکان اوکراینی در رودخانه‌ها غرق شوند و در کلبه‌هایی با میخ بسته زنده زنده سوزانده شوند، عذرخواهی کرد. او هم‌چنین به شوخی گفته بود مادربزرگ‌های اوکراینی بودجه مراسم خاکسپاری خود را پس‌انداز می‌کنند تا به سربازان روسی پول بدهند تا به آن‌ها تجاوز کنند.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت که کراسوفسکی روزی به دلیل ترویج نسل کشی محاکمه خواهد شد و از کشورها خواست شبکه راشاتودی را ممنوع کنند.