به گزارش اکوایران،  «بسترسازی برای جذب سرمایه گذاران غربی»، «دامن زدن مسکو به بحران جهانی غذا»، «جمهوری خواهان چک سفیدامضا به کیف نمی دهند»، «اوکراین در یک قدمی بازپس گیری خرسون»، «هشدار مسکو نسبت به انفجار بمب کثیف» و «وداع بوریس با میدان رقابت»سرخط رسانه های دنیا در نیم روز گذشته را شکل داده اند.

ریاض برای اقتصاد مستقل از نفت آماده می‌شود؛ بسترسازی برای جذب سرمایه‌گذاران غربی

محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی ابتکار عملی را برای جذب سرمایه گذاری با تکیه بر زنجیره های تامین  این پادشاهی و جمع آوری 40 میلیارد ریال سعودی (10.64 میلیارد دلار) اجرایی کرد. به نوشته خبرگزاری رویترز به نقل از خبرگزاری اسپا، گزارشی در این باره منتشر شده که بدون اشاره به جزئیات، به ابتکار شاهزاده محمد بن سلمان از جمله تخصیص حدود 10 میلیارد ریال مشوق برای سرمایه گذاران زنجیره تامین اشاره شده است. این کشور حاشیه خلیج فارس سال گذشته اعلام کرده بود که تا پایان این دهه بیش از 500 میلیارد ریال در زیرساخت ها از جمله فرودگاه ها و بنادر دریایی سرمایه گذاری می کند تا به یک قطب حمل و نقل و لجستیکی در قالب بازیگری با طرح متنوع اقتصادی تبدیل شود.

در این گزارش همچنین به اصلاحات قانونی و رویه ای جاری و ایجاد تعدادی مناطق ویژه اقتصادی اشاره شده است. براساس مفاد این گزارش، ریاض به واسطه این ابتکار جهانی و انعطاف پذیری زنجیره تامین، منابع و زیرساخت های لازم برای اقتصادها و  شرکت ها در سراسر اروپا، آمریکا و آسیا را آماده کرده و در عین حال موقعیت عربستان سعودی در اقتصاد جهانی را برجسته تر می کند.در این گزارش همچنین با اشاره به پروژه های تولید هیدروژن آبی و سبز توسط این پادشاهی که بزرگ ترین صادر کننده نفت است، اعلام کرد که عربستان سعودی همچنین دسترسی به نفت، گاز، برق، انرژی های تجدیدپذیر و منابع انسانی را با هزینه های رقابتی ارائه می دهد. طرح چشم انداز 2030 شاهزاده محمد با هدف مدرن سازی عربستان و حذف اقصاد وابسته به درامدهای نفتی انگار در حال اجرایی شدن است.

دامن زدن به بحران جهانی غذا؛ مسکو نسبت به خروج از توافق «صادرات غلات» هشدار داد

وزارت زیرساخت اوکراین می گوید که روسیه عامدانه در حال کاهش سرعت انتقال محموله های مواد غذایی است که تحت ابتکار غلات دریای سیاه انجام می شود. به نوشته سی ان ان، این اتهام بازتاب شکایتی است که اوایل هفته توسط زلنسکی مطرح شد. حال یک وزیر اوکراینی با انتشار پیامی در فیس بوک خود نوشت که روسیه عامدانه انتقال غلات را به تعویق می اندازد، در نتیجه بنادر در روزهای اخیر تنها براساس  25 تا 30 درصد ظرفیت خود فعالیت دارند.

به گفته اوکراین از اول اوت، 380 کشتی 8.5 میلیون تن محصولات کشاورزی را از بندر اودسا به کشورهای آفریقایی، آسیا و اروپا صادر کرده است. زلنسکی در سخنرانی اخیرش گفته بود که کشتی های که غلات را تحویل می دهند درگیر تاخیرهای جدی هستند. به گفته او وضعیت صادرات غلات در هفته های اخیر پر تنش تر شده است. به گفته زلنسکی، روسیه عامدانه به بحران غذایی دامن می زند. در مقابل روس ها می گویند که ابتکار غلات در ماه ژوئیه مورد توافق اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل در حال اجرایی شدن است.این کشور با این همه شکایت دارد که بخشی از توافقنامه صادرات مرتبط با محصولات کشاورزی و کودهای شیمیایی این کشور اجرا نمی شود.در همین راستا رویترز به نقل از سفیر روسیه در ژنو هشدار داده که این کشور ممکن است به همین دلیل از این توافق خارج شود.

جمهوری‌خواهان: چک سفید به کشورهای دیگر نمی‌دهیم؛ بایدن: رقبا درکی از سیاست خارجی آمریکا ندارند

جمهوری خواهان می گویند اگر در انتخابات میان دوره ای پیش رو بتوانند اکثریت کرسی های کنگره را در اختیار بگیرند حاضر نخواهند بود به سان دموکرات ها تجهیزات نظامی را در اختیار اوکراین قرار دهند. به نوشته سی ان ان، اخیر، نانسی میس، نماینده جمهوری خواه در مصاحبه ای گفته که در باب کمک به اوکراین باید به نقطه تعادلی دست یافت چرا که دولت جو بایدن در این باره تعهد حزبش را زیر سوال برده است.جیک تاپر از میس پرسید که آیا از  اظهارات کوین مک کارتی، رهبر جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر این که جمهوری خواهان در صورت دستیابی به اکثریت به اوکراین چک سفید نخواهند داد، حمایت می کند و در پاسخ شنید: بلی.ما باید به تعادل دست یابیم.

میس در ادامه گفت اگر به نوشتن چک های سفید برای کشورهای دیگر ادامه دهیم، کسری بودجه افزایش خواهد یافت و وضعیت در داخل پر تنش تر می شود. با این همه میس تاکید کرد که اوکراین نه تنها برای اقتصاد ایالات متحده بلکه برای جهان با اهمیت است.او تاکید کرد که پوتین تیله هایش را گم کرده با این همه استدلال کرد که اظهارات مک کارتی صرفا تلاشی است برای جلوگیری از وقوع جنگ داخلی. همزمان بایدن تعهد جمهوری خواهان را زیر سوال برد و مواضع آنها را عامل تضعیف کننده رهبری ایالات متحده در دنیایی که به شدت بی ثابت است، می داند. او روز پنجشنبه در فلادفیا جمهوری خواهان را هدف قرار داد و گفت آنها درکی از سیاست خارجی آمریکا ندارند.

اوکراین در یک قدمی بازپس‌گیری خرسون؛ مسکو شکست را انکار می‌کند

مقام های اوکراینی می گویند که ارتش روسیه در حال عقب نشینی از مواضع خود در رودخانه دنیپرو واقع در خرسون جنوبی است. سخنگوی ارتش اوکراین روز یکشنبه یادآوری کرد که آنها واحدها و افسران نخبه خود را از کرانه غربی منتقل می کنند و تنها کسانی که بسیج شده و قادر به نبرد هستند را نگاه می دارند. به گفته این نهاد، نظامیان اوکراینی به پیشروی در خط مقدم ادامه می دهند، اما روس ها پشت خطوط دفاعی قرار دارند و در تلاشند تا نیروهای خود را در ساحل شرقی متمرکز کنند.

با این همه مسکو می گوید که که هنوز خرسون را از دست نداده است اما برای امنیت غیر نظامیان از آنها خواسته تا به بخش های شرقی بروند. به نوشته رویترز و سی ان ان، تخلیه خرسون ادامه دارد. اوکراین اما روسیه را به ایجاد هراس مصنوعی برای توجیه اخراج ساکنان متهم می کند.

هشدار مسکو نسبت به انفجار بمب کثیف؛ بریتانیا: به تنش‌ها دامن نزنید

وزیر دفاع روسیه مدعی است که اوکراین در حال تدارک یک عامل محرک است که شامل یک دستگاه حاوی رادیواکتیو است؛ ادعایی که به شدت توسط مقام های ایالات متحده، بریتانیا و اوکراین در میانه تنش ها در جنوب رد شد. به نوشته آسوشیدتدپرس، سرگئی شویگو در تماس تلفنی با همتایان آمریکایی، بریتانیایی و فرانسه و ترکیه این ادعا را مطرح کرد و گفت اوکراین به دنبال انفجار بمب کثیف است؛ وسیله ای متشکل از مواد منفجره برای پراکندگی زباله های رادیواکتیو. این انفجار آثار مخرب به سان انفجار هسته ای به دنبال ندارد اما می تواند مناطق وسیعی را در معرض آلودگی های رادیواکتیو قرار دهد.

مقام های روس بارها ادعا کرده اند که اوکراین می خواهد به بمب کثیف متوسل شود و همزمان مسکو را مقصر بداند. همزمان مقام های اوکراینی نیز اتهام های مشابهی را علیه روسیه مطرح کردند.فعلا وزیر دفاع بریتانیا به شدت ادعای شویگو را رد کرده و به مسکو نسبت به استفاده از آن به عنوان بهانه ای برای تشدید تنش ها هشدار داده است.

وداع بوریس با میدان رقابت

بوریس جانسون اعلام کرد که برای که برای رهبری حزب محافظه کاران نامزد نخواهد شد. او بدین طریق به گمانه زنی ها درباره بازگشت به ریاست پایان داد. به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، انتظار می رفت جانسون که در ماه ژوئیه به دلیل رسوایی های اخلاقی برکنار شد، برای جایگزینی لیز تراس ، نامزد شود.او آخر هفته برای جلب حمایت نمایندگان تلاش کرد و گفت توانسته رای بیش از 100 نماینده را از ان خود کند. با این همه هنوز در رقابت با ریشی سوناک، وزیر پیشین خزانه داری عقب است. جانسون گفت که به این نتیجه رسیده است که قادر نیست به شکلی موثر ریاست کند مگر آن که یک حزب متحد در پارلمان داشته باشد.

فعلا براساس نظرسنجی ها ریشی سوناک برای جایگزینی لیز تراس گزینه پیشتاز است و توانسته از بوریس جانسون و پنی موردانت، رقبای خود پیشی بگیرد. با این همه بعد از اخبار مبنی بر گفتگوی سوناک با بوریس، تردیدها درباره چرایی وداع جانسون افزایش یافته است بالاخص بسیاری می گویند این زوج می توانستند از فروپاشی حزب توری که بعد از سقوط تراس شتاب گرفته، ممانعت کنند.