به گزارش اکو ایران، سخنگوی صمت گفت آن دسته از متقاضیان که قصد دارند تا خودروهای ثبت نامی خود را تغییر دهند تا فردا فرصت دارند تا با ورود به سامانه یکپارچه نسبت به تغییر خودروی خود اقدام کنند.

امید قالیباف ادامه داد در این مرحله تنها متقاضیان می توانند حضور داشته باشند که قصد تعویض خودروی انتخابی خود را داشته باشند و متقاضیان انصراف در این مرحله نمی توانند به سامانه مراجعه کنند.

این مدیر صمت گفت متقاضیان انصراف از خرید خودرو از یازدهم اردیبهشت می توانند با مراجعه به سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مراحل انصراف خود را در سامانه ثبت کنند.

قالیباف پیشنهاد می کند متقاضیان پیش از انجام مراحل اطلاعیه نمایش‌داده‌شده را به دقت مطالعه کنند.

سیاست گذار خودرویی اواخر اسفند 1401 با تغییر مسیر عرضه، مکانیزم نوبت دهی را جایگزین قرعه کشی کرد. این اقدام وزارت صمت در واقع عمل به وعده حذف قرعه کشی بود که ابتدای سال 1401 از سوی وزیر صمت مطرح شده بود.

البته به رغم وعده رضا فاطمی امین تعویض ابزار قرعه کشی با نوبت دهی به معنای آن نبود که متقاضیان در کوتاه ترین زمان ممکن به خودروی مورد نظر خود می رسند

. اولین دور از فروش خودرو با مکانیزم نوبت دهی برگزار شد و برخی از متقاضیان در انتها شاهد این بودند که برای در اختیار گرفتن خودروی درخواستی خود باید نزدیک به دو سال معطل بمانند. این اتفاق موجب ناراحتی مشتریان شد.

البته بر اساس اخبار منتشر شده این اتفاق برای خریداران محصولات ایران خودرو رقم خورده است. برخی از خودروهای ایران خودرو مانند انواع پژو پارس و پژو 207 عرضه شده در اولین دور پیش فروش گسترده صمت بیش از امکان عرضه، تقاضا را به خود جلب کردند.

هجوم خریداران موجب شد بخشی از خودروهای ثبت نامی سال آینده به متقاضیان تحویل داده شود. مدیران وزارت صمت برای اینکه دل متقاضیان ناراضی را به دست بیاورند از پنجم اردیبهشت سال جاری طرحی را در دستورکار قرار دادند که به موجب آن متقاضیان می توانند خودروی خود را با یکی از محصولات عرضه شده در سبد محصولاتی جدیدی که در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو بار گذاری شده، تعویض کنند.

آن طور که وزارت صمت اعلام کرد 29 محصول از هشت شرکت خودروساز در دسترس متقاضیان قرار دارد.

چنانچه ایران خودرویی ها قصد داشته باشند محصول ثبت نامی خود را با محصولی از این خودروساز تعویض کنند می توانند از میان وانت آریسان 2، تارا با گیربکس اتوماتیک، تارا با گیربکس دستی و رانا پلاس دست به انتخاب بزنند.