به گزارش اکوایران، به گفته مارتین گریفیث، مدیر امداد سازمان ملل متحد، حمله اسرائیل به شهر رفح در جنوب غزه «در افق نزدیک» است.

او در بیانیه‌ای گفت: «جهان هفته‌هاست از مقامات اسرائیلی درخواست می‌کند تا از حمله به رفح اجتناب کنند.» گریفیث افزود: «ساده‌ترین حقیقت این است که عملیات زمینی در رفح، فاجعه‌ای غیر قابل وصف خواهد بود.»

به گزارش گاردین، روز سه‌شنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل وعده داد حتی اگر تلاش‌های مجدد در مذاکرات بین‌المللی با حماس به آزادی اسرا و آتش‌بس منجر شود، به حمله به رفح ادامه خواهد داد.

آنتونی بلینکن قرار است روز چهارشنبه با نتانیاهو دیدار کند و در مورد اینکه آمریکا امیدوار است توافق آتش‌بس موقتی را پیش ببرد که اسرای اسرائیلی را نیز از غزه آزاد کند، گفتگو کند.

اندرو میچل، معاون وزیر خارجه بریتانیا، به قانون‌گذاران در لندن گفته است که در شرایط کنونی، این که چگونه حمله زمینی اسرائیل به رفح در جنوب نوار غزه می‌تواند منطبق بر قوانین بین‌المللی بشردوستانه باشد، ساده نیست.

در همین حال آنتونیو گوترش گفته است که «پیشرفت فزاینده» در جهت جلوگیری از «قحطی کاملاً قابل پیشگیری و ساخته دست بشر» در نیمه شمالی غزه صورت گرفته است، اما نیاز است کارهای بیشتری انجام شود. او به طور خاص از اسرائیل خواست تا به وعده خود برای باز کردن دو گذرگاه بین اسرائیل و شمال غزه عمل کند تا بتوان از بندر اشدود و اردن کمک‌رسانی کرد.

دادگاه عالی سازمان ملل درخواست نیکاراگوئه مبنی بر دستور به آلمان برای توقف کمک‌های نظامی و دیگر کمک‌ها به اسرائیل و تمدید کمک‌های مالی به آژانس کمک‌رسانی سازمان ملل در غزه را رد کرد. دیوان بین‌المللی دادگستری اعلام کرد که شرایط قانونی برای صدور چنین دستوری رعایت نشده است. با این حال، پرونده را آنطور که آلمان درخواست کرده بود، به طور کامل کنار نگذاشت. این دادگاه اعلام کرد که به شدت نگران شرایط غزه است.

فیلیپ لازارینی، کمیسر کل انروا، گفته است که کارکنان این سازمان که توسط نیروهای امنیتی اسرائیل بازجویی شده‌اند، تحت فشار قرار می‌گیرند تا اعلام کنند آژانس از نظر سیاسی وابسته است.

بریتانیا اعلام کرده است که آماده بازگرداندن کمک‌های مالی به آژانس امدادی فلسطینی انروا نیست. دیوید کامرون، وزیر امور خارجه، گفت تا زمانی که نتیجه تحقیقات داخلی سازمان ملل در مورد ادعاهای اسرائیل مبنی بر مشارکت 12 نفر از کارکنان آنروا در حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر به نتیجه نرسد، تصمیمی در مورد بازگرداندن بودجه اتخاذ نخواهد شد.

درهمین حال صبح امروز خبرگزاری فلسطینی وفا گزارش داد که در حمله هوایی به شهر غزه چندین فلسطینی کشته شدند. این خبرگزاری مدعی شد: «هواپیماهای جنگی اسرائیل خانه‌ای در خیابان الجلاء را هدف قرار دادند و چندین غیرنظامی فلسطینی کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.»