سفیر غنا در تهران می‌گوید که صنعت خودروی ایران، یکی از صنایع خودرویی قدرتمند در جهان به حساب می‌آید و در صورت فراهم شدن مقدمات لازم، می‌توان محصولات خودرویی ایران را به غنا وارد کرد.

در حالی سفیر غنا صحبت از واردات محصولات خودروسازان ایرانی می کند که در سال های دور ایران خودرو خط تولیدی را در سنگال ایجاد کرد و این روزها به نوعی به دنبال احیای آن است.

اریک اسوبوتنگ در همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری غرب آفریقا گفت بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که محصولات تولیدی شرکت های خودروساز ایرانی، قابلیت ورود به غرب آفریقا و به طور خاص غنا را دارند و در صورتی که کارخانه‌های تولید در آفریقا فعال شود، می‌توان این محصولات را به بازار آفریقا وارد کرد.

سفیر این کشور آفریقایی گفت یک اتحادیه بزرگ اقتصادی در آفریقا در حال شکل گیری است. بنایراین در صورتی که توافقات برای تاسیس این اتحادیه نهایی شود، می‌توان انتظار داشت که جابجایی کالاها میان کشورهای آفریقایی با معافیت گمرکی و پایین‌ترین تعرفه جابجا شود، از این رو در صورت فعال کردن خطوط تولید ایرانی در آفریقا، می‌توان این محصولات را میان کشورهای مختلف صادر کرد.

دو خودروساز بزرگ کشور با توجه به برنامه های تکلیفی در ارتباط با صادرات محصولات تولیدی خود طی یک سال اخیر به دنبال این هستند تا علاوه بر بازاریابی برای محصولات خود از مسیر شرکت در نمایشگاههای متعدد، حضور خود در بازارهایی که پیش تر در آن حضور داشتند را پررنگ تر کنند. بازار سنگال در قاره آفریقا به عنوان بازار صادراتی ایران خودرو مورد توجه قرار داشت. بعد از مدتی که این خط تولید آبی های جاده مخصوص تعطیل بود اخباری در ارتباط با از سرگیری فعالیت غول ایران خودروساز در قاره آفریقا به گوش می رسد. چنانچه اتحادیه که سفیر غنا از ان صحبت می کند تشکیل شود این امکان برای محصولات ایران خودرو مهیا خواهد شد که در سبد صادرات و وارداتی کشورهای آفریقا قرار خواهد گرفت.

بررسی اطلاعات مربوط به غرب آفریقا نشان می دهد جمعیتی بالغ بر ۴۷۰ میلیون نفر دارد و از این رو می‌تواند یک بازار تجاری مناسب و گسترده برای کشوری مانند ایران محسوب شود و با پیگیری اتحادیه اقتصادی آفریقا، این تبادلات می‌تواند در میان تمام کشورهای قاره آفریقا اجرایی شود.