سامانه همتا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که گوشی‌های آیفون۱۴ قاچاق هستند، واحدهای صنفی از خرید و فروش خودداری کنند.

 

براساس اطلاعیه این سامانه، پیرو اخبار ضدونقیض در رسانه‌ها و سوالات مکرر مخاطبان در مورد وضعیت آیفون ۱۴، به اطلاع می‌رساند با توجه به عدم واردات قانونی این مدل از گوشی‌ها، کلیه گوشی‌های آیفون ۱۴ بازار قاچاق هستند. 

در اطلاعیه این سامانه که شب گذشته در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است، به کلیه واحدهای صنفی توصیه شده است تا زمان تعیین تکلیف وضعیت واردات قانونی آیفون ۱۴ از خریدوفروش آن خودداری نمایند. متاسفانه واحدهای صنفی متخلف با وعده و وعید، این گوشی‌ها را به مردم می‌فروشند که ضروری است اتحادیه‌های مربوطه و نهادهای نظارتی با آن‌ها برخورد کنند.

طبق اعلام سامانه همتا، در استعلام اصالت سامانه همتا، قاچاق بودن این گوشی‌ها اعلام می‌شود. استعلام اصالت از طریق ارسال شناسه ۱۵ رقمی IMEI به سامانه همتا از درگاه‌های کد دستوری #۷۷۷۷*، سایت hamta.ntsw.ir و اپلیکیشن همتا امکان‌پذیر است. شناسه IMEI با شماره‌گیری کد دستوری #۰۶#* روی دستگاه یا از روی جعبه قابل ملاحظه است. همچنین، قاچاق بودن این گوشی‌ها به محض قرار دادن سیم‌کارت در قالب پیامک از طرف سامانه همتا اعلام می‌شود.

گفتنی است، اولین سری از گوشی‌های آیفون 14 اواخر ماه شهریور وارد ایران شدند که تاکنون رجیستری آنها انجام نشده است. با این حال برخی رسانه‌ها در اواسط ماه مهر از رفع مشکل رجیستری آیفون 14 در سامانه همتا خبر داده بودند.