به گزارش اکوایران، افزایش قیمت گوشت و لبنیات در ماه‌های اخیر موجب شد تا امروز رئیس سازمان برنامه و بودجه از تداوم تخصیص ارز 28 هزار و 500 تومان برای تامین یارانه نهاده‌های دامی مثل کنجاله ذرت برای کنترل قیمت گوشت خبر دهد. این خبر در حالی منتشر شد که نرخ ارز مبادله‌ای در حال حاضر 40 هزار تومان است و امسال قرار است 11 میلیارد دلار ارز ترجیحی به واردات کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی و وارداتی اختصاص یابد. که اختلاف این عدد با نرخ بازار مبادله ای شامل ۱۵۰ همت می شود که دولت می پردازد.

قیمت گوشت قرمز در ماه‌های اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافت و نرخ هر کیلوگرم گوشت قرمز به بیش از 500 هزار تومان رسید. این رشد موجب شد تا شاهد موجی از واردات انواع گوشت قرمز (سرد و گرم) به کشور باشیم، رشد قیمتی که دولت سعی دارد تا با تخصیص ارز 28 هزار و 500 تومانی آن را کنترل کند، افزایش قیمت گوشت در بازار به کمبود و در نهایت صف خرید برای این کالای اساسی منجر شد که حال دولت سعی دارد تا با دادن یک امتیاز ویژه قیمت آن را کنترل کند.

تخصیص یارانه نهاده‌های دامی در سال گذشته نیز به کنترل نسبی قیمت گوشت و لبنیات کمک کرد. با این حال، برخی از کارشناسان معتقدند که تداوم پرداخت یارانه نهاده‌های دامی با ارز ترجیحی، در بلندمدت آثار منفی به همراه خواهد داشت.

تداوم ارائه کالا برگ

تداوم ارائه کالا برگ یکی از مواردی است که داود منظور در نشست خبری امروز به آن اشاره کرد و افزود: اقدام دیگری که برای سال جاری در نظر گرفته شده ارائه کالابرگ است که هدف آن عدم احساس افزایش قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی در سفره مردم است و به ۷ دهک به ازای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود؛ ضمن اینکه مجموعه یارانه‌هایی که در سایر قالب‌ها داده شده و به سفره مردم ختم می‌شود که یارانه خرید تضمینی گندم و آرد و نان است و برای امسال ۲۰۰ همت برای خرید گندم هزینه خواهد شد.

منظور همچنین گفت: کاهش نرخ مالیات ارزش افزوده واردات کالاهای اساسی از ۹ درصد به یک درصد هم یک یارانه است، ضمن اینکه کمک به طرح های آبخیزداری و کشاورزی نیز از جمله کارهایی است که برای تولید محصولات کشاورزی ارزان‌تر اختصاص می‌یابد که ۴ همت یارانه در این بخش امسال اختصاص می‌یابد؛ مجموع کل این موارد، بخش بزرگی از بودجه دولت یعنی ۷۵۰ همت در تبصره ۸ است.