به گزارش اکوایران، ناترازی انرژی کمتر از یک دهه است که صنایع مختلف از کوچک تا بزرگ را دچار دردسر کرده است.  ناترازی که در سالهای اخیر منجر به کاهش تولید و به تبع کاهش صادرات محصولات ایرانی شده است. اما سال جاری هم با ناترازی انرژی و بویژه ناترازی برق مواجه هستیم؟ 

 سعید صادقی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی تهران سال گذشته پیش بینی کرد که باتوجه به اینکه  ظرفیت جدیدی به بخش تولید برق اضافه نشده است، در سال جدید چالش ناترازی  پررنگ‌تر جلوه کند. به گفته او شهرک‌ها در سال گذشته با دو روز قطعی برق در هفته مواجه بودند که به نظر ‌می‌رسد این قطعی در سال 1403 به 3 روز افزایش پیدا کند.

حمید رضا صالحی نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران  در این باره به «اکوایران» گفت: سال جاری هم با ناترازی برق و هم ناترازی گاز مواجه هستیم. به طور مشخص در مورد برق باید بگویم ناترازی دوباره بیشتر خواهد شد. چون  رشد سالانه  6 الی 7 درصدی مصرف برق را در تابستان خواهیم داشت. درحالی که تولید درحوزه حرارتی ها آنچنان نبوده است که بخواهد رشد مصرف را جبران کند. البته در بخش  تجدیدپذیرها حرکت های خوبی انجام شده است. به همین دلیل امسال حدود 6 الی 7 درصد بیشتر از سال گذشته با ناترازی برق در تابستان روبرو هستیم. البته امسال همچون گذشته در حوزه خانگی مشکلی نداریم ولی در بخش صنایع مشکل خواهیم داشت.

او همچون گذشته تاکید کرد که بخش خصوصی راه حل  مناسب برای رفع ناترازی برق را دارد و می تواند مشکل  را حل کند و باری از دوش دولت بردارد. اما متاسفانه رویکرد دوستان ما در دولت رویکرد مناسبی نیست. آنها هنوز معتقد هستند بدون کمک بخش خصوصی می توانند مشکلات را حل کنند. در صورتی که  امکان ندارد در گذشته هم امکان نداشته و هنوز هم ندارد.

صالحی با تاکید بر اینکه با رویکرد فعلی ناترازی کاهش نخواهد یافت؛ گفت: کار درحوزه انرژی کار زیرساختی است و حداقل دو سه سال زمان نیاز دارد تا سرمایه گذاری تبدیل به برق شود.  قطعا به یکساله و به صورت دفعی مشکل حل نمی شود. 

نایب رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در ادامه ابراز  امیدواری کرد که سال جاری سال حضور بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد و کوچک شدن دولت باشد تا ناترازی ها در حوزه انرژی ظرف دو الی سه سال برطرف شود.