به گزارش اکوایران، فردا چهارشنبه آخرین روز کاری بورس اوراق بهادار تهران در نیمه اول سال 1402 است و بازدهی بورس تهران تا به اینجا از ابتدای سال جاری در حدود 7 درصدی ثبت شده است. اما بازدهی سه سال اخیر بازار چندان جالب نیست. فعالان بازار معتقد هستند کنترل شاخص در طی ماه‌های اخیر و تشدید بی‌اعتمادی در بازار از عواملی است که مانع جذابیت بازار شده است و فعالیت در بازار سرمایه را به امری کسالت‌آور تبدیل کرده است.

ارزش معاملات در روز جاری روی رقم 2400 میلیارد تومان برای معاملات نقد بازار بورس بوده است و در مجموع می‌توان به رقم 4300 میلیارد تومانی برای کل بازار اشاره کرد. شاخص کل نیز با وجود اینکه منفی بود و افت 5 هزار واحدی را به خود دیده بود؛ اما باید گفت که شاخص تغییر جدی را به خود ندیده است.

 نمادهای فملی و فولاد نمادهایی بودند که بازار را مثبت کرده‌اند و شپنا، بانک ملت، پارس و شتران که در روزهای گذشته به عنوان مثبت‌های بازار عمل کرده بودند حالا در سمت منفی حاضر شدند و بازار را به سرخ رنگی کشیدند.

ارزش پایین معاملات

 ارزش معاملات گروه‌های بورسی نیز به طبع روی اعداد و ارقام پایینی قرار داشت به طوری که گروه خودرویی تنها 258 میلیارد تومان ارزش معاملاتی به خود گرفت و گروه فلزات اساسی نیز با 243 میلیارد تومان ارزش معاملاتی در رتبه دوم جای گرفت که این میزان ارزش معاملاتی برای این گروه‌ها که به عنوان لیدرهای بازار نیز شناخته می‌شوند بسیار پایین است.

 سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد: بیش از ۷۹۰۰ میلیارد تومان سود در هفته چهارم شهریور توسط سپرده‌گذاری مرکزی از طریق اطلاعات سامانه سجام به حساب سهام‌داران واریز شد.

 کاظمی، معاون بازاریابی و فروش گروه سایپا گفت: خوشبختانه گروه خودروسازی سایپا با برنامه تدوین شده موفق شد از ابتدای سال جاری تاکنون تولید خودروی شاهین را نسبت به مدت مشابه سال گذشته 96 درصد افزایش دهد.

 مرتضی چشان، رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تسهیل، تسریع و کاهش هزینه‌های تامین مالی شرکت‌ها، دستورالعمل جدید انتشار اوراق با استفاده از رتبۀ اعتباری و بدون استفاده از ضامن را در تاریخ ۱۶ مرداد امسال تصویب و ابلاغ کرد.

 از جمله تغییرات مثبت دستورالعمل جدید نسبت به ضوابط قبلی، افزایش سقف تامین مالی شرکت‌ها بدون استفاده از رکن ضامن و همچنین اعطای تخفیف بیشتر در حجم وثایق مورد نیاز در حالتی که جهت تضمین اوراق از وثایق استفاده می‌گردد، است.

 ایسنا هم نوشت که دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت نقل‌قول منتشرشده در برخی کانال‌های خبری از رئیس‌جمهوری درباره آمادگی ایران برای مذاکره غیرمستقیم با آمریکا در حاشیه اجلاس سازمان ملل را تکذیب کرده است.

 بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

 شاخص بورس تهران از ابتدای سال جاری تا به امروز حوالی 120 هزار واحدی رشد را به خود دیده است که حدود 7 درصد بازدهی برای شاخص محسوب می‌شود. شاخص در طی ماه‌های اخیر بدترین وضعیت را تجربه کرده است و سکوت ارزش معاملاتی نشان از بی‌اعتمادی در بازار است. بازدهی سه سال اخیر شاخص نیز چنگی به دل نمی‌زند و نباید انتظار زیادی از بازار داشت که برای فردا چهارشنبه آخرین روز کاری هفته و آخرین روز کاری نیمه اول سال 1402 اتفاقات هیجان انگیزی برای بازار رخ دهد. بازار چشم انتظار گزارش‌های شش ماه شرکت‌ها خواهد ماند از سویی نیم نگاهی نیز به صحبت‌های ابراهیم رییسی در سازمان ملل خواهد داشت و نشست‌های حاشیه‌ای آن را بررسی می‌کند. از طرفی هم در انتظار بودجه سال 1403 نیز خواهد بود.

کل