بازار سهام روز جاری را با صعود نسبی قیمت ها پشت سر گذاشت و شاخص بورس توانست در حدود 1.21 درصد رشد کند. در این روز مهمترین خبر بازار همچنان به کشمکش‌هایی اختصاص داشت که در روزهای پایانی هفته قبل و با انتشار دستور العمل شورای رقابت در خصوص پایان عرضه خودرو در بورس آغاز شد. در این روز وضعیت سهام خودرویی به گواه آمار معاملات تا حد زیادی نسبت به روز قبل از آن بهتر بود. اینطور که به نظر می رسد علی رغم گفته های سخنگوی کمیسیون تلفیق، سرمایه گذاران گروه خودرویی بر این باور هستند که مشکلات رخ داده پیرامون عرضه خودرو و انتقادات رانت‌جویانه مشکلی قابل حل است که در نهایت ادامه خواهد یافت. احتمالا دلیل این خوشبینی آنها انتشار سخنان وزیر اقتصاد در زمان معاملات است. او گفته بود که اگرچه مرجع رسمی و قانونی برای تشخیص انحصار و رقابت شروای رقابت است اما جزئیات ارائه شده در دستور العمل دارای ایراداتی بوده و آنچه که این شورا مقدر کرده می توانست به شکلی «کمک کننده‌تر» ارائه شود.

روز سه شنبه در حالی که پیشتر شورای رقابت خبر از حذف بورس کالا از ساز و کار عرضه خودرو و انتقال آن به یک سیستم یکپارچه را داده بود، کمیسیون تلفیق خبر از تصویب عرضه خودرو در بورس کالا داد. 

 مطابق با گفته های رحیم زارع، سخنگوی این کمیسیون، شرکت‌های خودروساز داخلی موظف هستند، از ابتدای سال آینده خودروهای تولیدی خود را از طریق بورس کالا و براساس ضوابط مربوطه عرضه کنند. همچنین شورای رقابت وظیفه دارد تا پایان فروردین‌ماه سال آتی قیمت جدید خودروها را براساس آنالیز هزینه تمام شده مورد تایید حسابرس محاسبه و در بازه‌های حداکثر سه ماه مجددا بروزرسانی کنند.

بر اساس گفته‌های زارع به نظر می‌آید که اگرچه بورس کالا در صورت تصویب مجلس همچنان در جریان عرضه خودرو خواهد بود اما منافع سرمایه گذاران و شرکت‌های خودرویی همچنان در این چارچوب مورد توجه نخواهد بود چرا که بر اساس گفته این عضور کمیسیون تلفیق بودجه سال 1402 بورس کالا موظف است ۸۵ درصد مابه‌‌تفاوت قیمت کشف شده در بورس کالا و قیمت مصوب شورای رقابت را به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز کند.

نمایندگان در نظر دارند تا این بار پول سرمایه گذاران خرد و همان مردم عادی را تا به منظور توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری خرج کنند که مشخصا با ادعای حمایت از بازار سرمایه در تضاد است. با این حال گفته های رئیس سازمان بورس طی روزهای گذشته در حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا نشان می‌دهد که سازمان مذکور همچنان به حمایت از موضع سهامداران و مخالفت با سیاست های مداخله گرانه به خصوص از سوی شورای رقابت ادامه خواهد داد. حال باید صبر کرد و دید که واکنش بازار در روزهای آتی نسبت به این تناقضات روی داده در لایه های مختلف بدنه تصمیم گیری در کشور چیست و آیا سردرگمی بدنه تصمیم گیر به نفع سرمایه گذاران خاتمه خواهد یافت؟