به گزارش اکوایران، فلزات و محصولات معدنی سال 2022 را با سطح جدیدی از تلاطم به پایان رساند. شیوع کرونا در چین، تورم افسار گسیخته جهانی، حمله روسیه به اوکراین و تبعات اقتصادی این جنگ، بازار محصولات معدنی را با تلاطمات قیمتی عجیبی روبرو کرد.

در حالی سال 2022 به پایان رسید که مس از رکورد قیمتی ثبت شده برای این فلز ظرف روزهای ابتدایی سال فاصله 20 درصدی گرفت. فاصله کف و سقف قیمتی ثبت شده برای طلا در این سال به 400 دلار به ازای هر اونس رسید. لیتیوم همچنان در مسیر رشد نرخ نوسان داشت، اما قله سقوط کرد.  از دیگر  اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی در این سال  صعود بهای زغال‌سنگ و بازگشت بهای اورانیوم به  اوج 14 سال اخیر خود بود. در عین حال در این سال نیکل مجدد نشان داد که توصیف فلزی شیطانی برای آن درست است.

برندگان و بازندگان معدنی‌ها

در شرایطی که محصولات فلزی و معدنی نوسان نرخ قابل ملاحظه‌ای را در سال 2022 تجربه کردند، کدام شرکت‌ها برنده و کدام یک برنده این نوسان قیمتی بودند؟

نتیجه‌ بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های بزرگ معدنی دنیا ظرف سه ماهه چهارم سال 2022 با رشد ارزش مواجه شدند و بخشی از زیان خود پس از سقوط ارزش در پی سقوط نرخ در نیمه دوم سال 2022 را جبران کردند.

50  شرکت‌ بزرگ معدنی جهان در پایان سال 2022 در مجموع ارزشی برابر 1.39 تریلیون دلار  داشتند؛ این رقم فاصله چندانی با ارزش شرکت‌های معدنی در پایان سال 2021 نداشت؛ این در حالی بود که ارزش شاخص صنعتی داوجونز در این بازه زمانی یک ساله حدود 9 درصد و ارزش S&P500 کاهشی 20  درصدی داشت.

البته ارزش 50 شرکت برتر معدنی دنیا در پایان سال 2022 نسبت به رکورد ارزش آن ها که در ماه مارس به ثبت رسید حدود یک تریلیون دلار کاهش یافت. اگرچه این رقم، کاهش ارزش قابل ملاحظه‌ای است، اما در مقایسه با افت ارزش سایر بخش‌ها به‌خصوص فناوری‌های بزرگ محدود بود. در عین حال شرکت‌های معدنی توانستند بخشی از زیان خود را تا پایان سال برطرف کنند.  

50 شرکت برتر معدنی

شرکت‌های بی‌اچ‌پی، ریوتینتو، گلنکور، واله، فریپورت، انگل آمریکا، مادن، فورتسکیو و... به ترتیب در رتبه بیشترین ارزش در میان شرکت‌های معدنی دنیا قرار گرفت. به این ترتیب با ارزش‌ترین شرکت‌های معدنی دنیا در استرالیا، سوئد، برزیل، آمریکا، انگلستان و عربستان سعودی واقع شده‌اند.

در این میان شرکت چینی Zigin Mining  با ارزش 38.1 بیلیون  دلاری در رتبه دهم شرکت‌های معدنی دنیا قرار گرفت.

Untitled