به گزارش اکوایران، روز چهارشنبه ارزش بازار سرمایه تهران به رقم 5 هزار و 450 هزار میلیارد تومان رسید. بازار سرمایه در نیمه اول معاملات با رشد خوبی همراه شد اما در نیمه دوم با عرضه‌های سنگینی مواجه شد و گروه بانکی رنگ قرمز را به خود گرفت تا اولین گروه منفی بازار در روز چهارشنبه محسوب شود.

نمادهای فارس، فولاد و فملی جزء تأثیرگذاران مثبت روز انتهایی هفته گذشته بودند. گروه خودرویی از ارزش بالای هزار میلیارد تومانی هفته‌های گذشته خود فاصله گرفت و در ارزش معاملاتی 531 میلیارد تومانی نشست تا صدر نشین برترین گروه‌ها باشد. گروه فلزات اساسی با 406 میلیارد تومان و گروه شیمیایی هم با 249 میلیارد تومان در رتبه‌های بعدی این جدول قرار گرفتند.

فدرال رزرو در روز چهارشنبه هفته پیش نرخ بهره خود را 0.5 درصد افزایش داد و این نرخ را به رقم  4.5 درصد رساند. نفت خام هم در بازارهای جهانی در روز پنجشنبه حوالی 76 دلار به ازای هر بشکه مورد معامله قرار گفت و اونس طلا هم روی رقم 1776 دلاری مورد داد و ستد قرار می گرفت.

در بازار داخلی نیز خبر دعوت ایران از تیم فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۱۸ دسامبر ۲۰۲۲ (یکشنبه ۲۷ آذر ) با هدف رسیدگی به مشکلات پادمانی باقی‌مانده که پیش‌تر توسط گروسی، مدیرکل آژانس اتمی گزارش شده بود در سرخط خبرهای رسانه‌ها قرار داشت.

همچنین محمد آرام به عنوان سکاندار جدید معاونت ارزی بانک مرکزی معرفی شد. تغییر معاونت ارزی در حالی رخ داد که بازار ارز در هفته‌های اخیر با تحولاتی مواجه شده و فعالان اقتصادی را نسبت به وضعیت آینده دچار ابهام‌ کرد.

تحلیل تکنیکی شاخص بورس

از منظر تکنیکالی شاخص بورس تهران توانست یک قدم دیگر هم جلو برود و به محدوده یک میلیون 470 هزار واحدی که روزهای پیشین در مورد آن صحبت کرده بودیم برسد.

محدوده یک میلیون و 470  هزار واحدی حوالی 61 درصدی فیبوناچی موج قبلی به حساب می‌آید و اهالی بازار سرمایه و تکنیکالیست‌ها این محدوه را به عنوان یکی از مقاومت‌های پیش روی شاخص می‌دانند.

شاخص به واسطه نوساناتی که در یکی دو ماه اخیر داشت، یک الگوی کلاسیک را ایجاد کرد الگویی که با شکسته شدن محدوده مقاومتی یک میلیون و 422  هزار واحدی تایید شد و اهل فن این محدوده و الگو را به عنوان موج دوم (موج اصلاحی) می‌دانند که به اندازه 23 درصد از موج قبلی صعودی خود اصلاح کرده است.

حال در این روزها تکنیکالیست ها از این رشد بازار سرمایه به عنوان موج سوم صعودی یاد می‌کنند و به این موضوع هم اشاره می‌کنند که معمولا نمودارهای بازار های مالی از یک، سه و یا پنج موج تشکیل می‌شود. همچنین به این موضوع اعتقاد دارند که در بسیاری از موارد موج‌های سوم جزء بزرگترین موج (چه برای صعود و چه برای نزول) محسوب می‌شود. البته هر موج می‌تواند خودش شامل ریز موج‌هایی هم باشد.

البته آنچه که مشخص است این موضوع است که باید دید برای روز شنبه بازار سرمایه در مسیر صعودی خود استوار است و یا به واسطه رسیدن به مقاومت 61 درصدی فیبوناچی و احتمال خیلی ضعیف واگرایی در اندیکاتور RSI  تصمیم به کمی اصلاح و استراحت دارد چرا که بارها این موضوع را مطرح کرده‌ایم که بازار های مالی نمی‌توانند یک نفس تمامی پله‌های یک نردبان را بالا بروند.

مهم‌ترین موضوع برای یک تکنیکالیست نحوه برخورد کندل‌ها با سطوح حمایتی و مقاومتی است که روز چهارشنبه شاخص بورس تهران این محدوده مقاومتی (یک میلیون و 470 هزار واحدی) را لمس کرد.

کل