به گزارش اکوایران؛ بورس تهران دیروز کار خود را درحالی آغاز کرد که خبرهای صبح  بد نبود و جو مثبت  در بازار به چشم می خورد ولی تعلل و دودلی معامله گران وچرخش با سرعت وعجیب اخبار باعث شد تا بازار نتواند تشخیص دهد که قرار است چه اتفاقی رخ دهد و کم کم وارد فاز ابهامات و شناسایی سود شد. البته درست در نقطه مقابل برخی هم معتقدند اصلا این  خاصیت توافق است و این اتفاق بعد از توافق در بازار رخ می‌دهد. جریان پول و اخبار دو اتفاقی است که با همراه شدن هم می‌توانند بازار را ازاین شرایط نجات دهند، روزهای قبل این جریان خبر وجود داشت و پول هم تقویت شده است. حالا این دو جریان در این چند وقت همراه تر بودند و حتی دیروز جریان پول یک رشد بهتر را داشت و به 4 هزار نزدیک می شد. ارزش کل معاملات روز سه‌شنبه بازار 19 هزار و 926 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ 3 هزار و 898 میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و حق تقدم و صندوق های قابل معامله سهامی بوده است. به نظر اگر این تحلیل را همچنان  پابرجا بدانیم  بازار جریان خوبی در حجم گرفته و فقط نوار پیروزی و اخبار نباید پاره شود و تا وقتی این اتفاق رخ ندهد میتوان به  بازار هر روز بیش از روز قبل امیدوار بود حتی در روزهایی مثل دیروز که بازار منفی بود.

بورس در کمای برجام

بالاخره پس از چند روز انتظار، بامداد سه شنبه ایران پاسخ رسمی خود را به متن توافق نامه پیشنهادی اروپا به صورت محرمانه اعلام کرد. همین موضوع باعث شد که برخی از تحلیل های ناقص و مختلف در خصوص متن نامه صورت گیرد، اما در نهایت بورس بلاتکلیف شد. در نیمه اول بازار دیروز خوش بینی ها نسبت به برجام افزایش یافت و باعث افزایش تقاضا گروه های خودرویی و بانکی و فشار در گروه های دلاری یعنی فلزات اساسی، پالایشی ها و پتروشیمی ها شد. در میانه دوم بازار فشار فروش افزایش یافت و عامل سرخ پوشی سایر گروه های بازار شد. از سوی دیگر کارشناسان عقیده دارند که برجام برای بورس منفعت خواهد داشت. اطلاعات تاریخی نشان می‌دهد که سال ۱۳۹۴ نیز پس از توافق برجام رالی صعودی بورس آغاز شد. درنتیجه نوبت صعود به تمام گروه‌ها خواهد رسید و پولی که دیروز در گروه‌های ریالی یا همان بانکی و خودرویی می‌چرخد سراغ سایر گروه‌ها نیز خواهد آمد. نکته مهم در خصوص شرایطی که بورس تهران در این روز ها به خود گرفته این است که تأثیرات حال حاضر بورس از برجام کوتاه مدت بوده است. بازار در صورت نهایی شدن توافق تأثیر اصلی خود را به صورت بلند مدت خواهد گرفت.

پیش بینی روند بورس 

بازار دیروز تحت تأثیر عوامل دیگری به جز خبر جواب ایران به متن توافق برجام بود. یکی از این عوامل افت قیمت جهانی طلا و رشد قیمت جهانی نفت بود. در بازار حقوقی ها خریدار سهام های دلاری بازار بودند و این نشان داد با وجود فروشنده های حقیقی این نماد ها بعد از گذشت تنش های این روزها از بازار این نماد ها نیز با استقبال همراه خواهند شد.

صندوق های قابل معامله درآمد ثابت که در ماه های قبل با استقبال فعالان بازار سرمایه روبرو بودند در جریان خبر های برجامی با خروج پول مواجه شده اند و پیش بینی می شود که جریان پول حقیقی این صندوق ها امروز نیز منفی باشد. با این حال صندوق های قابل معامله سهامی در این روزها از استقبال خوبی همراه بوده اند و دیروز بیشترین ورود پول حقیقی در بین صنایع به این صندوق ها بود که پیش بینی می شود امروز هم صندوق های سهامی از انتخاب های اصلی خریداران حقیقی باشد.

روز گذشته همان طور که حقیقی ها طبق روند روز های اخیر در حال خرید سهام های ریالی بازار بودند، حقوقی ها به سهام های دلاری روی آوردند. دلیل این سیاست سرمایه گذاری این است که نماد های ریالی بازار در این روزها رشد زیادی کرده اند و نمادهای دلاری بازار با افت قیمت این روزها در قیمت های مناسبی هستند. از طرفی واکنش ها و نوسانات این روز های به اخبار برجامی کوتاه مدت است و در صورت نهایی شدن توافق بازار در بلند مدت همه جانبه رشد می کند.

با توجه به افت دیروز شاخص بورس و منفی بودن خالص جریان پول حقیقی در معاملات سه شنبه بازار، شروع معاملات امروز با افزایش عرضه سهام نسبت به دیروز برآورد می شود و دوگانگی این روزهای بازار نیز فردا هم به چشم خواهد خورد. ارش معاملات خرد بازار امروز به بیشترین حد خود در 29 روز معاملاتی اخیر رسید که پیش بینی می شود امروز  ارزش معاملات به نسبت دیروز کاهش یابد. شاخص کل نیز دیروز در حالی که شاخص کل هم وزن بازارمثبت بود با افت تراز به کار خود پایان داد. پیش بینی می‌شود که امروز شاخص ها با نوسان کمی آخرین روز معاملات هفته را به پایان برسانند. با همه این اوصاف یک چشم تمام فعالان بازار به اخبار برجامی است و کوچک ترین خبرها معاملات روز را در لحظه تغییر می دهد.