به گزارش اکوایران؛ در روز های اخیر، خبر های متعددی از قطعی گاز صنایع به گوش می رسید. در این میان مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: از ۱۰ روز گذشته تا کنون میزان مصرف بخش خانگی و تجاری  ۱.۵برابر افزایش یافته است. طبیعتا این میزان کسری باید از جای دیگری جبران شود چراکه تولید دیگری وجود ندارد لذا باید با اعمال محدودیت راهی برای تامین سوخت کشور لحاظ کرد. اکنون مقداری از این کمبود را طریق مدیریت تامین گاز صنعت سیمان جبران می‌کنیم، به‌گونه‌ای که سوخت دوم که مازوت است را به این بخش تحویل داده‌ایم تا تولید متوقف نشود، مقدار دیگر را از طریق مدیریت میزان مصرف گاز نیروگاه‌ها کنترل می‌کنیم. اگر بازهم نیاز شود، مقداری را از طریق ذخیره خطوط لوله تامین می‌کنیم و در صورت نیاز بیشتر، باید روی مصارف واحدهای صنعتی مدیریت داشته باشیم.

با تمام این تفاصیل شرکت های سیمانی بورس تهران علاقه ای به استفاده از مازوت ندارند. سوخت مازوت از لحاظ کارکرد، کارایی به شدت کمتری به نسبت گاز طبیعی دارد. مازوت نه تنها قیمت بالاتری به نسبت گاز طبیعی دارد بلکه باعث افزایش آلودگی های زیست محیطی و آسیب دیدن کوره های شرکت های تولیدی می شود. حتی اگر کوره هایی که از مازوت به عنوان سوخت استفاده می کنند در زمان مازوت سوزی آسیب کامل نبینند، سریع تر نیاز به تعمیر پیدا می کنند. آسیب هر کوره در شرکت های سیمانی هزینه 20 میلیارد تومانی روی دست شرکت می گذارد که با در نظر گرفت افزایش استهلاک و بالاتر بودن نرخ مازوت به نسبت گاز بهای تمام شده محصولات شرکت را به صورت محسوسی افزایش می دهد.

به هر حال تصمیم شرکت ملی گاز ایران برای شرکت های سیمانی جایگزینی مازوت با گاز در شرایط بحران گاز بوده است اما شنیده ها حاکی از این است که فروش مازوت نیز برای شرکت نفت آورده های مناسبی دارد. فرای مشکلات مالی که مازوت برای سیمانی ها به بار آورده است، مازوت سوزی آسیب شدیدی به محیط زیست می زند. به عنوان مثال شرکت سیمان آبیک در حالی که با قطعی گاز مواجه است و موجودی مازوت نیز دارد، به دلیل نزدیک بودن به کلان شهر تهران و شرایط آلودگی هوای این کلان شهر در روز های جاری، اجازه استفاده از مازوت را ندارد.