به گزارش اکوایران؛ تا روز یکشنبه 20 آذرماه خبر محدودیت و قطعی گاز برای 5 شرکت از صنعت پتروشیمی و یک شرکت از صنعت فلزات اساسی منتشر شده است. در گزارش های اخیر اکوایران به بررسی شرایط تولید این شرکت ها در روز های محدودیت گاز پرداخته ایم. پتروشیمی های زاگرس، خراسان، شیراز، پردیس و کرمانشاه؛ 5 شرکت از صنعت پتروشیمی هستند که تا حال حاضر با قطعی و یا محدودیت های گاز مواجه اند. از صنعت فلزات اساسی نیز نماد فسبزوا که متعلق به شرکت پارس فولاد سبزوار است در روز های گذشته اعلام کرده که به دلیل قطعی گاز تولیدات خود را متوقف کرده است. مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در روزهای گذشته با بیان اینکه درحال حاضر اعمال محدودیت برای صنایع فولاد و پتروشیمی در اولویت است، گفت: به غیر از این دو، مواردی نیز وجود دارد که پس از هماهنگی با وزارت صمت اگر لازم باشد اعمال خواهیم کرد.

حال با توجه به کاهش تولیدات شرکت های مذکور به وسیله محدودیت های گازی ایجاد شده، سهام این شرکت ها با چالش هایی روبرو است. در دو روز طی شده از هفته جاری که دو روز معاملاتی پس از خبر قطعی گاز صنایع نیز به شمار می رود، قیمت این سهم ها با کاهش همراه بوده و خروج پول حقیقی شدیدی در معاملات روزانه آن ها مشاهده می شود.

سهام «کرماشا» که متعلق به شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه است در روز شنبه و قبل از افشای خبر قطعی گاز این پتروشیمی 1.2 درصد کاهش قیمت داشت و امروز نیز به دلیل این افشا، با توقف نماد خود مواجه بود. سهام خراسان نیز که روز شنبه به دلیل افشای خبر محدودیت های گازی پتروشیمی خراسان متوقف شده بود امروز بازگشایی شد و افت قیمت 1.84 درصدی را با 2.32 میلیارد تومان خروج پول حقیقی تجربه کرد. سهام شپدیس نیز در دو روز گذشته به ترتیب 2.65 و 1.15 درصد کاهش قیمت داشته و خروج پول حقیقی 9.87 میلیارد تومانی را در این دو روز تجربه کرده است. سهام شیراز نیز که متعلق به شرکت پتروشیمی شیراز است، دو روز معاملاتی گذشته را با کاهش قیمت 2.95 درصدی و 1.33 درصدی پشت سر گذاشته است. نماد شیراز در این دو روز 5.79 میلیارد تومان خروج پول حقیقی داشته است. سهام پتروشیمی زاگرس نیز در دو روز گذشته به ترتیب 3.44 و 1.62 درصد کاهش قیمت داشته است. نماد زاگرس در این دو روز 5.63 میلیارد تومان خروج پول حقیقی به ثبت رسانده است. نماد فسبزوار که متعلق به سهام شرکت پارس فولاد سبزوار است، در این دو روز 2.52 درصد و 1.96 درصد کاهش قیمت داشته و خروج پول حقیقی بیش از 630 میلیون تومانی را تجربه کرده است.

گاز09.20

با شرایطی که مخازن گاز کشور و مصرف گاز خانگی در این روز ها دارند، باید منتظر باشیم تا نمادهای بیشتری به این شش نماد افزوده شود. از سوی دیگر با افزایش احتمال قطعی گاز در شرکت ها پتروشیمی و فولادی، تحلیلگران بورس تهران معتقدند که نمادهای این دو صنعت در حال حاضر ریسک بالایی برای سرمایه گذاری کوتاه مدت و میان مدت دارند.