به گزارش اکوایران و بر اساس داده‌های رسمی شاخص قیمت تولیدکننده چین (PPI) ظرف ماه اکتبر امسال نسبت به زمان مشابه در سال 2021 حدود 1.3 درصد کاهش یافت؛ به این ترتیب پس از دسامبر 2020 برای اولین مرتبه تورم تولیدکننده در فاز ماهانه کاهشی شد. به گفته آلیانز ترید، تغییرات در شاخص قیمت تولید کننده چین تقریبا یک یا دو ماه قبل از تغییرات مشابه در ایالات متحده رخ داده و بنابراین احتمال افت این شاخص در آمریکا نیز وجود دارد.

در عین حال مطابق داده‌های اعلامی شاخص قیمت مصرف‌کننده در چین برای ماه اکتبر 2021 نسبت به زمان مشابه در سال گذشته 2.1 درصد افزایش یافت؛ این در حالی بود اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز افزیاش 2.4 درصدی را برای آن برآورد کرده بودند.

سهم آهن و فولاد در عقبگرد تورمی تولیدکنندگان

کاهش بهای مواد اولیه فولادسازی در چین و افت نرخ فولاد متاثر از تضعیف تقاضای مصرفی از مهم‌ترین دلایل کاهش شاخص بهای تولیدکننده در چین برای ماه اکتبر بود. شاخص قیمت تولیدکننده، بهای مواد اولیه و سایر هزینه‌های نهاده‌ها را دنبال می‌کند، این شاخص در اکتبر نسبت به سال گذشته 1.3 درصد کاهش یافت.

در ماه اکتبر امسال، تضعیف بهای محصولات زنجیره آهن و فولاد و همچنین عقب‌نشینی بهای زغال‌سنگ بیشترین تاثیر را در کاهش شاخص قیمت تولیدکننده در چین برجای گذاشت.

کنترل تورم مصرف‌کننده در چین، خوب یا بد؟

داده‌های تورمی در ایالات متحده و اروپا همچنان افزایشی است؛ اما میزان شاخص قیمت مصرف‌کننده در چین برای ماه اکتبر کمتر از پیش‌بینی اقتصاددانان اعلام شد؛ تضعیف تقاضای داخلی مهم‌ترین دلیل این کاهش تورم بود. استمرار سیاست کرونایی در چین و از میان رفتن اعتماد عمومی به اقتصاد با افت تقاضا زمینه کاهش بهای بسیاری از کالاها را فراهم کرده و به کاهش شاخص قیمت مصرف‌کننده نیز منجر شده است. البته این موضوع تضعیف رشد اقتصادی را نیز به همراه دارد و از این منظر خبری بد برای اقتصاد است.

شاخص قیمت مصرف کننده چین در ماه اکتبر نسبت به سال گذشته 2.1 درصد افزایش یافت، این در حالی بود که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز رقم 2.4 درصد را برآورد کرده بودند.

گوشت خوک، به‌عنوان یکی از مواد غذایی اصلی در چین، شاهد افزایش 51.8 درصدی قیمت در ماه اکتبر در بازه سالانه بود، همچنین در این ماه قیمت میوه‌ها 12.6 درصد افزایش یافت. با این حال، قیمت سبزیجات تازه 8.1 درصد کاهش یافت.

بدون احتساب غذا و انرژی، به اصطلاح CPI هسته برای اکتبر 0.6 درصد افزایش یافت که این رقم کمترین میزان رشد شاخص بهای مصرف‌کنندگان چینی  پس از مارس 2021 بود.