صادرات و واردات چین به طور غیر قابل انتظاری در پیش از دو سال گذشته کاهش پیدا کرده است. افزایش خطرات رکود باعث شده  تا مصرف کنندگان خارجی کمتر خرید کنند و مشکلات داخلی مانند سیاست کووید صفر و رکود مسکن به تقاضای داخلی ضربه زده است.

به گزارش بلومبرگ مقامات گمرکی در روز دوشنبه اعلام کردند که صادرات بر حسب دلار در ماه اکتبر نسبت به سال گذشته ۰.۳ درصد کاهش پیدا کرده است. این مقدار خیلی کمتر از میزان ۴.۵ درصدی پیش بینی شده توسط اقتصاددانان می باشد واردات نیز برای اولین بار از ماه می سال ۲۰۲۰ به میزان ۰.۷ درصد کاهش پیدا کرده است.این اتفاق مازاد تجاری ۸۵.۱۵ میلیارد دلاری را برای چین رقم زده است.

IMG_20221108_110805_154

رکود غیر فصلی

صادرات در چین هر سال در ماه دسامبر به اوج خود می رسد و در ادامه کاهش می یابد ولی در سال جاری نزول صادرات خیلی زودتر رخ داده است.

تضعیف صادرات، فشار بر اقتصاد داخلی را تشدید می کند این در حالیست که اقتصاد چین به خاطر رکود در بخش مسکن ، اختلالات مداوم ناشی از کوید و مخارج ضعیف مصرف کننده دچار مشکل شده است. صادرات مقاوم در دو سال گذشته به دلیل قدرت خرید در بازارهای بین المللی پشتیبان اصلی بهبود اقتصاد چین بوده است ولی به نظر می رسد که این وضعیت معکوس شده است.

ژانگ ژیو رییس و اقتصاد دان ارشد مدیریت دارایی پینپوینت گفته است که رشد ضعیف صادرات احتمالا منعکس کننده تقاضای خارجی ضعیف و همچنین اختلالات عرضه به دلیل شیوع کرونا و سیاست کوید صفر است. من انتظار دارم با رکود اقتصاد جهانی رشد صادرات در چند ماه آینده نیز ضعیف باقی بماند.

این داده ها پیام ارقام تجارت کره را در هفته گذشته نیز تایید می کند و نشان میدهد که اقتصاد جهانی به سرعت به سمت رکود پیش می رود. صادرات کره جنوبی با کاهش تقاضا برای لوازم الکترونیکی در ماه اکتبر برای اولین بار در دو سال گذشته کاهش پیدا کرد. تقریبا همه کشورهای منطقه یورو کاهش تولیدات بیشتری را تجربه کردند و فعالیت تجاری ایالات متحده برای چهارمین ماه متوالی کاهش یافت.بروس پانگ اقتصاددان ارشد شرکت جونز لنگ لاسال گفت که نگرانی ها از رکود تورمی در کشورهای توسعه یافته افزایش یافته است زیرا اقتصادهای بزرگ سیاست های پولی سخت تری اتخاذ کرده‌اند.

کاهش شاخص PMI  در ایالات متحده ، اروپا و ژاپن در ماه اکتبر نسبت به ماه قبل نشان می دهد که تقاضا از سوی اقتصاد های توسعه یافته همچنان ممکن است به کاهش خود ادامه دهد.

داده های چین نشان میدهد که صادرات به ایالات متحده و اروپا کاهش یافته بررسی داده ها نشان میدهد صادرات به هنگ‌کنگ و تایوان نیز کاهشی بوده است. با این حال تقاضا‌از سوی کشورهای آسیای جنوب شرقی همچنان قوی است و صادرات به کشورهای آسه آن برای ششمین ماه دو رقمی شده است.

براساس گزارش تفکیک شده توسط گمرک، ارزش صادرات لوازم خانگی در ده ماهه اول سال بیشترین کاهش را در میان گروهای کالایی داشته است، این گروه کاهش ۱۱.۵ درصدی را نسبت به سال قبل ثبت کرده است. صادرات مبلمان، تجهیزات روشنایی و پزشکی نیز در این مدت کاهش پیدا کرده است.

با این حال، ظهور چین به عنوان یک کشور صادرکننده خودرو پیشرفت کرد شرکت های صادرکننده خودرو به رشد روند صعودی صادرات ادامه داند در چین ۳۵۲۰۰۰ خودروی شاسی بلند در ماه  ارسال شده که ۶۰ درصد بیشتر از یکسال گذشته بوده است.

 به طور کلی واردات چین از استرالیا، آمریکا ،ژاپن، کره جنوبی و تایوان کاهش یافته است. واردات کالاهای چین به خاطر رکود منجر به ایجاد محدودیت در مصرف گاز، مس تا سویا شد. واردات سنگ آه‍ن در ده ماهه اول سال ۲۰۲۲ نسبت به سال گذشته کاهش یافته است؛ زیرا رکود مسکن، و کاهش ساخت و ساز تقاضا برای فولاد   در  ساخت و ساز ها را کاهش داده است.

شو جوتینگ،سخنگوی وزارت بازرگانی در ماه گذشته در نشستی  اعلام کرد که خطر کند شدن تقاضای خارجی در سه ماهه چهارم بیشتر خواهد بود. او با اشاره به رکود اقتصادی و کاهش تجارت جهانی گفت که محیط تجارت برای چین به طور فزاینده پیچیده تر می شود و عدم اطمینان همچنان در حال افزایش است.

کاهش هزینه حمل توسط کشتی

رکود بر هزینه های حمل و نقل کالا به خارج از چین نیز تاثیر گذاشته به عنوان مثال قیمت ارسال یک کانتینر ۴۰ فوتی از شانگهای به لس آنجلس اکنون به جایی که در اواسط سال ۲۰۲۰ بوده است برگشته است. تشدید سیاست های تهاجمی توسط کشورهای توسعه یافته ،ترس از رکود در جهان را افزایش می دهد و همین مسئله به تقاضای جهانی برای محصولات چینی آسیب می رساند.

IMG_20221108_110805_154

فدرال رزرو آمریکا هفته قبل برای ششمین بار در سال جاری نرخ بهره را افزایش داد، انتظار می رود کشورهای اروپایی نیز از این روند پیروی کنند.

شیوع کرونا و اقدامات کنترلی سختگیرانه در چین نیز یکی دیگر از دلایل اصلی کاهش تجارت چین است‌.  ماندگاری محدودیت ها‌ی عبور و مرور ، تعهد سرسختانه به استراتژی کوید صفر، امیدها را برای بهبود سریع وضعیت اقتصادی ازبین می برد و خانوارهای چینی را تشویق می کند تا با سرعتی سرسام آور پس انداز کنند و هزینه ها را کاهش دهند. مقامات چین در جلسه کنگره حزب در ماه گذشته  اشاره اندکی به به برنامه های خود برای نجات اقتصاد بیمار کردند.  در این شرایط سرمایه گذاران باید بتوانند وضعیت روشن تری از اینکه آیا چین سیاست کوید را کاهش میدهد و یا حمایت از املاک را انجام خواهد داد  داشته باشند‌.