به گزارش اکوایران در ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز دوشنبه 31 اکتبر، 5.97 درصد بر نرخ گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو افزوده شد؛ این در حالی بود که این محصول در هفته‌های قبل به مسیر کاهش نرخ بازگشته بود، به نحوی که هر بوشل گندم در معاملات آتی بورس شیکاگو در روز جمعه 28 اکتبر با نرخ 8.28 دلار معامله شد. اما خبر خروج روسیه از توافق ایجاد کریدور امن برای صادرات غلات اوکراین باعث شد تا در ساعات ابتدایی بازگشایی بازارها در روز دوشنبه 31 اکتبر بر نرخ این محصول در بازار افزوده شده و این محصول ظرف چند ساعت ابتدایی بازگشایی بازار تا 8.79 دلار به ازیا هر بوشل صعود قیمتی داشته باشد.

حمل کشتی غلات بدون همکاری روس‌ها

رویترز در گزارشی که در ساعات ابتدایی روز دوشنبه 31 اکتبر منتشر کرد خبر از استمرار روند صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه با همکاری سازمان ملل، اوکراین و ترکیه علی‌رغم خروج روسیه از این توافق دارد. در روز دوشنبه 31 اکتبر 16 کشتی غلات از مسیر دریای سیاه رهسپار بازارهای جهانی می‌شود.

روز یکشنبه هیچ کشتی از طریق کریدور بشردوستانه دریایی ایجاد شده حرکت نکرد. اما سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که با اوکراین و ترکیه بر سر طرح حرکت 16 کشتی در روز دوشنبه به توافق رسیده است، که 12 کشتی از این مسیر خارج و 4 کشتی وارد خواهند شد.

جنگ غلات را گران کرد

روسیه در روز 24 فوریه 2022 به اوکراین حمله کرد و پس از آن صادرات انواع محصولات از مسیر دریای سیاه متوقف شد. با توجه به سهم قابل توجه اوکراین در تامین غلات جهانی، این جنگ زمینه صعود نرخ مواد غذایی در دنیا را فراهم کرد. در ادامه با رایزنی انجام شده از سوی سازمان ملل و با تلاش ترکیه روسیه با ایجاد کریدور امن بشردوستانه برای صادرات غلات از اوکراین از مسیر دریای سیاه موافقت کرد. این موافقت تاثیری بسزا در افت نرخ غلات در بازارهای جهانی داشت. تنها در ماه ژوئیه بیش از 9.5 میلیون تن ذرت، گندم، محصولات آفتابگردان، جو، کلزا و سویا از اوکریان و از مسیر دریای سیاه به سایر نقاط دنیا صادر شد.

اما ظرف روزهای پایانی ماه اکتبر، روسیه از این تعهد خارج شد و اعلام کرد که دیگر نمی‌تواند ایمنی کشتی‌های غیرنظامی را که تحت این پیمان سفر می‌کنند تضمین کنند.