به گزارش اکوایران، ظرف یک هفته منتهی به ساعات ابتدایی روز دوشنبه 26 سپتامبر در معاملات آتی بورس شیکاگو، بهای هر بوشل گندم رشدی 4.5 درصدی، شکر افزایشی 2.2 درصدی و قهوه افزایشی 2 درصدی داشت؛ این در حالی بود که در این بازه زمانی از نرخ روغن‌های گیاهی، دانه سویا و ذرت کاسته شد.

ارزانی دلاری گندم با تصمیمات فدرال رزرو

گندم به‌عنوان اصلی‌ترین ماده غذایی در دنیا و به خصوص در کشورهای فقیر همچنان در اوج نوسان قیمتی دارد؛ البته نرخ این محصول در ساعات ابتدایی روز دوشنبه 26 سپتامبر اندکی کاهش داشت و در معاملات اتی کامکس با نرخ 8.68 دلار به ازای هر بوشل معامله شد، که اگر چه این رقم نسبت به نرخ فروش آن در 2 روز پایانی هفته قبل کمتر بود، اما همچنان بازده این محصول در بازه زمانی هفتگی، ماهانه و سالانه مثبت است. در شرایط کنونی گندم با نرخی حدود 20 درصد بالاتر از نرخ فروش آن در زمان مشابه سال قبل معامله می‌شود.

افزایش ارزش شاخص دلار آمریکا ظرف 2 روز پایانی هفته و استمرار این روند رو به رشد در ساعات ابتدایی روز دوشنبه 26 سپتامبر هم‌ترین دلیل عقبگرد نرخ دلاری گندم در بازارهای جهانی است. البته داده‌ها وزارت کشاورزی آمریکا نیز از افزایش تولید این محصول در دنیا برای سال جاری میلادی خبر می‌دهد، اما بخش قابل توجهی از این رشد تولید متعلق به روسیه بوده و بنابراین بازارهای اروپای غربی امید چندانی برای استفاده از این گندم ندارند.

جنگ میان روسیه و اوکراین باعث می‌شود تا میزان برداشت گندم از اوکراین برای سال جاری زراعی کاهشی 40 درصدی داشته باشد، در عیت حال امسال نیمکره شمالی با خشکسالی بی‌سابقه‌ای روبرو بود و این موضوع باعث کاهش تولید این محصول در بسیاری از مناطق از جمله ایالات متحده آمریکا نسبت به برآوردهای اولیه شد. به این ترتیب پیش‌بینی‌ها از کاهش حدود 2 درصدی میزان تولید گندم جهانی بدون احتساب روسیه برای سال جاری حکایت دارد.

همه‌پرسی جدایی دونباس از اوکراین، سیگنال افزایشی بازار غلات

مقامات روسیه از روز جمعه رفراندومی را برای الحاق دونباس به روسیه که در حال حاضر متعلق به خاک اوکراین است، برگزار می‌کنند. این همه‌‌‌پرسی در مناطق چهارگانه دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپروژیا انجام می‌شود و به مدت پنج‌روز طول خواهد کشید تا در نهایت مشخص شود که ساکنان دونباس برای پیوستن به روسیه تمایل دارند یا خیر. این اقدام نگرانی‌ها را در مورد تشدید درگیری‌‌‌ها میان روسیه و اوکراین افزایش داد و روسیه نیز کریدور امن تجاری ایجادشده برای صادرات از دریای سیاه را فعلا به‌طور موقت متوقف کرده است. این خبر زمینه رشد بهای گندم در بازارهای جهانی را فراهم می‌کند.